Avatar billede Max Novice
10. oktober 2011 - 19:05 Der er 1 kommentar og
1 løsning

WEB mappe og rettigheder

Hej alle,

Jeg har aktiveret web-serveren på min Synology NAS-boks, og er kommet lidt i tvivl om "god praksis" mht. rettigheder. Håber I kan give mig nogle gode råd eller pointere.

Sådan som det er sat op nu, har alle (user, group og other) fuld adgang til WEB-mappen, dvs. både læse- og skrive rettigheder. Mit spørgsmål er vel i al sin enkelthed, om dette er nødvendigt, eller om det er bedre at begrænse f.eks. skriverettigheder til mappen? Eller vil det have en begrænsende effekt i forb. med f.eks. web-applikationer? Og er det rigtigt, at root brugeren er owner af denne mappe?

Forklar mig kort hvordan det normalt / bedst gøres, så vil jeg være meget taknemmelig.

På forhånd tak
Avatar billede Max Novice
10. oktober 2011 - 19:10 #1
Hov, det var spøjst. Prøvede lige at tilgå mappen med et Windows explorer (fil-browser) vindue, og jeg fik ikke adgang til mappen. Underligt, efter som den skulle give mig tilladelse:

drwxrwxrwx    3 root    root          4096 Oct 10 18:38 web

Er det pga. mappen tilhører root, at den opfører sig underligt?
Avatar billede Max Novice
04. december 2011 - 20:00 #2
Lukker pga. manglende svar.