Avatar billede mcclement Nybegynder
20. oktober 2011 - 09:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Computer vil kun starte nogen gange?

Hej

Jeg har haft problemer med min pc på det seneste. Pc'en starter nogen gange fint når man bare tænder for den på ON knappen. Men andre gange, så tænder skærmen og der lyser en lampe for at den er tændt, men blæserne og hdd starter ikke. Men så kan jeg for det meste bare slukke den, og så rive stikket ud af stikkontakten og sætte det i igen, og så virker den. Men når maskinen ellers er startet så virker den udemærket.
Håber nogen kender til dette problem

Mvh. Mikkel
Avatar billede Blandy Praktikant
20. oktober 2011 - 10:08 #1
Hmm kan tyde på at det er din strømforsyning der er problemet. Er den gammel maskinen?

Prøv evt at tage det store 2 pins strømstik af bundkortet og sæt det med omhu i igen. Gør det samme med de andre kabler i maskinen.
Avatar billede Npinv Nybegynder
20. oktober 2011 - 10:11 #2
Jeg tror også det er din PSU. Måske er den defekt, eller måske er den ikke helt stor nok til systemet?

Prøv at tast din hardware ind her, og se hvad den foreslår.
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Avatar billede mcclement Nybegynder
20. oktober 2011 - 11:45 #3
@blandy, Maskinen er ca. 1,5 år, så jeg tvivler måske på at det er psu'en. Men du tænker at det måske kan løses ved at tage kablerne ud en efter en, og så sætte dem i igen?

@npinv, Computeren er en standard maskine bygget af Hp, så jeg tvivler meget på at de sætter en for lille PSU i fra start af. Den har en 650W strømfosyning. Din side foreslår 450, så det går vidst lige ;)

Det er lidt sjov, for det ser ud somom at cpublæseren kører, og den alm. fan kører også. Led'erne lyser, og man kan skubbe dvd drevet ind/ud - men den starter ikke boot.
Avatar billede Npinv Nybegynder
20. oktober 2011 - 11:58 #4
Hvis blæserne kører, og der er lys i bundkortet, kan det godt være CPU'en den er gal med.
Avatar billede mcclement Nybegynder
20. oktober 2011 - 12:01 #5
Men hvis den virker 100% nå den bliver tændt efter at stikket har været taget ud, så virker det da mærkeligt at cpu'en har problemer?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2011 - 16:27 #6
Jeg tror problemet er at pc ikke lukker rigtigt ned.
Derved er der dele af pc der stadig tror den er "tændt". Det bekræfter jo også det at når du tager strømmen fra så neutraliseres spændingen på bundkortet og pc kan starte igen.
Om det så er et program der ikke får afviklet helt under nedlukning kan du mådke undersøge ved at kigge i logbogen.
Denne kommer du ind i ved at højreklikke på computer-egenskaber-logbog.
Avatar billede mcclement Nybegynder
20. oktober 2011 - 18:17 #7
@220661: Det vil jeg helt sikkert forsøge at tjekke. Men tror du at et simpelt program kan være fejlen? Du tror ikke nærmere det er OS'et som har problemer så? Jeg mener bare, den lukker jo "rigtig" ned. Men lad os sige det er et program der skaber fejlen. Så vil en afinstallering være en mulig løsning, og hvis det er OS'et så kan en formatering være løsningen?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2011 - 18:26 #8
Ikke nødvendigvis. Kan også være komponenter på bundkortet der ikke er i orden. Generelt kan du hvis den ikke vil starte. pille strømmen fra, og trykke på startknappen i 15 sek. Genmonter g start igen.
Er det styresystemet der er fejl i kan du tjekke det for fejl med  chkdsk: http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
Avatar billede mcclement Nybegynder
20. oktober 2011 - 18:37 #9
Jeg har faktisk kørt en chkdsk nu du siger det, og den meldte ingen fejl "desværre". Jeg vil prøve ovenstående imorgen, tak for tippene, du hører fra mig :)!
mvh. Mikkel
Avatar billede mcclement Nybegynder
03. januar 2012 - 05:30 #10
Fandt ingen løsning. Men smid et svar hvis i vil dele nogle points
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2012 - 17:11 #11
svar