Avatar billede DenForvirrede Nybegynder
24. oktober 2011 - 15:47 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Billede bliver større når det laves mindre.

Hej, brugere på Eksperten!

Jeg har brug for noget hjælp. Jeg har et billede som jeg gerne vil bruge som profilbillede på et debat forum. Billedet må maks være 6kb stort og må højst fylde 125x125 pixel. Billedet fylder 4,7kb, men er 140x140 pixel. Når jeg laver det om til 125x125 bliver billedet meget større. Også selvom jeg sætter det som JPEG eller GIF billede. Hvorfor bliver billedets kb større når jeg teknisk set laver billedet mindre? Er der nogen måde jeg kan få billedet til at være 125x125, og holdes under 6kb og stadig bevare kvaliteten?
Avatar billede Cypern Nybegynder
24. oktober 2011 - 16:07 #1
Glemte at skrive at det kræver IKKE nogen download det hele gøres online.
Avatar billede wanze Nybegynder
24. oktober 2011 - 16:22 #2
Der er på fx JPEG-billeder stor forskel på filstørrelsen, afhængigt af, hvilken kvalitet du ønsker at gemme det i. Nu nævner du ikke, hvilket software du benytter, men i fx Adobe Photoshop kan du vælge mellem 13 forskellige kvalitetsniveauer.
Avatar billede DenForvirrede Nybegynder
24. oktober 2011 - 17:14 #3
Ingen af jer svarer desværre på spørgsmålet. Hvorfor bliver filen større når billedet bliver mindre? Det giver ingen mening, eftersom jeg gemmer den i samme format (JPEG).
Avatar billede keysersoze Guru
24. oktober 2011 - 17:48 #4
jpg filtypen er ikke bare én ting - det kan fx være JPEG/Exif eller det kan være JPEG/JFIF og måde det komprimeres på kan også variere, altså er et jpg-billede ikke bare én ting. Da det er en større omgang at komme omkring kan nærmere læsestof findes her; http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG
Avatar billede wanze Nybegynder
24. oktober 2011 - 18:26 #5
DenForvirrede: Jo, det giver fint mening. Som nævnt er der forskellige kvaliteter. Forestil dig, at du åbner et billede i dårlig kvalitet på 150x150 og gemmer det som 125x125 i højere kvalitet. Billedet er af natur dårlig kvalitet, så det bliver ikke "pænere", men det bliver alligevel gemt i en kvalitet, der gør, at færre detaljer forsvinder (hvis de detaljer da eksisterede).

Giver det mere mening nu?
Avatar billede keysersoze Guru
24. oktober 2011 - 20:21 #6
Jeg kan sagtens, med al respekt, forstå at din forklaring ikke giver mening wanze (medmindre jeg også misforstår dig) - hvis du har et billede gemt i kvalitet 50, når du så åbner det ved billedet ikke om det oprindeligt er gemt i kvalitet 50 eller 100, det vil altid fremstå som 100, og gøres det mindre kan kvaliteten aldrig blive bedre end det oprindelige billede så selvom du gemmer det ændrede billede i kvalitet 100 vil det ikke indeholde flere oplysninger om billedets detaljer så hvor stammer de eksta kb fra? Det er det jeg mener med at et jpg ikke bare er et jpg med henvisning til artiklen.
Avatar billede wanze Nybegynder
24. oktober 2011 - 20:36 #7
keysersoze: Nej, du forstod det korrekt, jeg formåede måske bare ikke at komme lige så klart igennem med mit budskab som dig.

Hvad angår dit spørgsmål om, hvor de "ekstra kb" kommer fra, så skyldes det, at du gemmer billedet i lav kvalitet ved at komprimere det. Når billedet så skal redigeres bliver det "pakket ud igen", hvorefter dit billedbehandlingsprogram får det "store billede" at arbejde med. Nu ved programmet altså ikke, hvad der er støj (dvs. bivirkning af komprimering), og hvad der rent faktisk var en feature på billedet. Derfor fylder billedet mere. Den tekniske idé er nok ikke helt skarp, men jeg håber, at du forstår princippet.
Avatar billede keysersoze Guru
24. oktober 2011 - 21:03 #8
så tillad mig at stille endnu skarpere - hvis billedet kan blive "pakket ud", hvorfor kan det så ikke få sin oprindelige kvalitet tilbage?
Avatar billede wanze Nybegynder
24. oktober 2011 - 21:12 #9
Fordi det ikke er en lossless compression. Det er ligesom med lydfiler. Hvis du har en WAV 1024 bitrate-fil, så kan du godt konvertere den til MP3 256 bitrate-fil, men hvis du laver den tilbage til WAV vil du naturligvis ikke få samme kvalitet. Eller har jeg misforstået dit spørgsmål?
Avatar billede DenForvirrede Nybegynder
24. oktober 2011 - 23:46 #10
Kan godt forstå logikken i det, men er der en måde, hvorpå jeg så kan lave billedet mindre i størrelse, uden det påvirker kb størrelsen? Billedet er af samme kvalitet, men størrelsen bliver mindre, så KB burde jo egentlig ikke forøges, medmindre det sker på den måde du forklarer.
Avatar billede keysersoze Guru
25. oktober 2011 - 21:55 #11
I de fleste programmer kan du pille ved nogle settings, fx kvaliteten, der gør at billedet bliver kb-mæssigt mindre - det kan du fx både i Photoshop og Paint.Net.
Avatar billede keysersoze Guru
25. oktober 2011 - 22:01 #12
@Wanze - mine spørgsmål til dig går mest på at få opklaret spørgsmålet bedst muligt, ikke for at gøre mig klogere så bare rolig :) For logisk set og som et dårligt eksempel; tager du en sten, der vejer 1kg og gør den mindre ved at hugge den over så vil vægten på den nye sten altid være mindre men her sker der jo ikke nødvendigvis det samme og det er der en masse tekniske mulige forklaringer på, de er bare ikke sådan lige at forklare.

Men anyway - mit gæt er at spørger er ligeglad så længe problemet bliver løst :)
Avatar billede DenForvirrede Nybegynder
28. oktober 2011 - 02:59 #13
keysersoze - pletskud ;)

Hvis man laver stenen mindre, bør den fylde mindre, men det er desværre ikke tilfældet :/
Avatar billede keysersoze Guru
29. oktober 2011 - 00:51 #14
Hvad benytter du af program?
Avatar billede DenForvirrede Nybegynder
29. oktober 2011 - 02:22 #15
Paint til at gøre det mindre.
Avatar billede keysersoze Guru
29. oktober 2011 - 11:43 #16
Paint kan du vist heller ikke bruge til meget - hent paint.net eller lignende program beregnet til billedbehandling og se hvad du får af ekstra muligheder når du gemmer.
Avatar billede DenForvirrede Nybegynder
31. oktober 2011 - 01:53 #17
Keysersoze - har downloadet Paint.NET og det virker PERFEKT! Tak for hjælpen! :) Smid lige et svar, og så får du pointene.
Avatar billede keysersoze Guru
31. oktober 2011 - 09:28 #18
svar :)