Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 19:31 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP! (LÆS DETTE PLEASE!)

Hej, med jer.
Jeg håber virkelig at i kan svare på dette spørgsmål:
Når jeg spiller fx. Runescape, Counter Strike Source, Half Life osv. på min bærbar, larmer min computer meget, og dens CPU bliver VIRKELIG høj. Jeg prøvede fx. gameboost på Counter Strike Source, men min bærbar larmede alligevel? Der er ikke noget stort problem. Men det var bare om man kunne få den til at være mindre stille? :P
Tak.
Avatar billede havbye Nybegynder
26. oktober 2011 - 19:33 #1
Det er vel en gammel computer? Har den altid gjort det?
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 19:35 #2
Nej, det er ikke en gammel computer.
En Windows 7. Købte den her i februar 2010.
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 19:36 #3
...Og ja det har den altid gjort. :(
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2011 - 19:52 #4
sæt maskinen på en plade med ekstra ventilation, så den køler ordentligt.
Den skal have en masse (kølig) luft ind fra bunden.
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 19:59 #5
Har gjort det, virker ikke. :(
Men når jeg åbner spillet og går i gang. Så efter 30 sekunder bliver den allerede at larme. Den der popæl ting begynder at larme. :L
Hjælp! :(
Avatar billede Blueeyez Mester
26. oktober 2011 - 20:02 #6
Har du prøvet og rense cpuen fysisk? Kunne godt forestille mig at der er støv som er i vejen for cpuens blæser..
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 20:07 #7
Hvordan gør jeg det?
Er det noget hvor man skal fjerne noget fra computeren?
Gider ikke rigtig det der med at fjerne ting fra den. S:

Og forresten min bærbar hedder dette:
hp compaq presario cq 56
Avatar billede Blueeyez Mester
26. oktober 2011 - 20:14 #8
#7 Jeg selv benytter en støvsuger, dog skal du huske at hovedet af støvsugeren skal være af plastic.. og ikke metal..

Du skal huske at bruge den ved alle filterne (Luft indgange i pcen) ved ikke om din har mere end 1 eller 2.. min egen har 3 ved cpuen.. og derfor skal du have den ind fra alle vinkler..

Det mest optimale er dog at skille den ad, men det mærke du har, har jeg dårlige erfaringer med på følgende område..
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 20:18 #9
Okay, Prøver dette. Har en støvsuger hvor hovedet er af plastic.
Skal jeg gøre dette mens computeren er slukket, eller når den er tændt?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 20:24 #10
Hvor varm er den når du spiller?
Når man skal rengøre en bærbar uden at skille den ad, er det en god ide både at have en støvsuger samt en dåse med komprimeret luft.
Sæt støvsuger på moderat styrek hvis muligt og sæt den der hen hvor blæser suger ind. Tag luft dåsen, og pust forsigtigt ind der hvor blæser puster ud. Pas på med ikke at puste for kraftigt, da blæseren ved denne operation vil løbe med rundt. Man kan hvis man er uheldig ødelægge lejer i den, og det ønsker vi ikke.
Tlbage til temperatur da der er nogle pc mærker der ændrer blæserhastighed allerede ved 35-40 grader. Er dette også tilfældet i din pc så spiller du ikke længe for den starter op.
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 20:30 #11
Hvordan kan jeg se hvor varm min bærbar er når jeg spiller?
Avatar billede Blueeyez Mester
26. oktober 2011 - 20:37 #12
#9 Din pc skal være HELT slukket :)

#11 Speedfan (Et program)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 20:39 #13
Du kan hente SIW:
http://www.gtopala.com/siw-download.html
brug freeware nederst.
Under sensors kan du se hvor varm dine komponenter er.
Samt en masse andre oplysninger om hvad din pc indeholder.
Åbn programmet og lad den ligge minimeret. Når du har spillet et stykke tid og blæseren belgynder at larme, så minimer lige spillet og maximer Siw for at se resultatet.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 20:40 #14
Ja Sppedfan er også en mulighed.
Er der noget med den kan justere hastighed på blæsere, eller skal man ind over BIOS?
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2011 - 20:41 #15
Der er flere der har problemer med tilstoppede blæser og kanaler
Der i blandt mig "HP Pavillion 1270eo touchscreen"
Jeg har fulgt HP's råd, som hjælper en del.
Men desværre er min ellers fantastisk solide maskine kendt for at lave en masse larm"

Her er HP's bud
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01657439&cc=us&dlc=en&document=&lc=en&product=4292785
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 20:46 #16
Jensen, kan en støvsuger også hjælpe istedet for en "can of compressed air" som dit link sagde?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 20:49 #17
Det er også derfor vigtigt man blæser den rigtige vej. Blæses der forkert sætter man skidtet mere fast i køleren. Og et undertryk i bunden tager skidtet med ud.
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 20:51 #18
Xp Pro prøver også lige dit rød.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 20:51 #19
Har en Hp bærbar hvor temp faldt fra 80 til 6o grader efter rensning.
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 21:12 #20
Okay, XP pro, mens jeg spillede blev viste det dette:
Air flow: Value: 45 grader min: 45 grader max: 46 grader. Er det den du har brug for eller hvad for en?
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 21:14 #21
Også os med det der med støvsugeren. Jeg skal have støv sugeren. Til at suge ikke puste ud. Korrekt?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 21:19 #22
Ja du skal suge med støvsuger i bunden hvor blæser suger ind, og blæse forsigtigt der hvor blæser puster ud.
Men hvis din temperatur kun er 45 grader når du spiller ser det flot ud. Så er den sikkert indstillet til at blæse kraftigere allerede ved 35 til 40 grader.
Den havde ikke taget skade selvom den var 20 grader varmere.
Først ved 85 til 90 grader bliver det alvorligt for hardware.
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 21:24 #23
Okay, tak for svaret min ven. :)
Så, jeg skal bare leve med at min computer larmer når jeg spiller?
P.S Jeg blev en smule gladere! :D :D :D!
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 21:33 #24
Min søn han spliiede også før på sin bærbar der larmede, men han brugte høretelefoner, så kunne han ikke høre at den larmede ind over spillet.
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 21:34 #25
Når jeg så skal blæse luft ind i disse 2 ting huller, skal jeg blæse støvsugeren med rør?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 21:42 #26
Nej. Blæseren på pc suger ind i bunden, og det er der du skal suge med støvsuger. Hullerne i siden, der puster man samtidigt forsigtigt med komprimeret luft.Pas på din blæser når du gør det.
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 21:43 #27
Hmm, Har du en video af dette? Sorry, jeg er nok af en computer noob. :P
Jeg så denne mand gøre dette på sin bærbar, skal jeg ikke bare gøre det samme? Check det her ud:
http://www.youtube.com/watch?v=T0BQ6YUFaoY
Avatar billede ptj_11 Forsker
26. oktober 2011 - 21:52 #28
Din maskine er bestykket med en celeron CPU, som er en meget middelmådig CPU. Desuden deler den sikkert ram med bundkortets ram, dvs. at skærmkortet låner ram fra hovedhukommelsen, hvilket efterlader mindre ram(hukomelse) til afvikling af applikationer.
Samtidig arbejder dit skærmkort sikkert på overtid for at skaffe dig dit skærmbilled.
Dette betyder, at dit skærmkort (+ grafikprocessor) har alt rigeligt at lave, derfor kræver det mere køling.
En PC med denne bestykning vil altid støje mere, da blæseren skal kompencere for det ekstra arbejde.
Men en processortemperatur på mellem 80 og 90 grader er helt i skoven. Den bør aldrig komme over ca. 55 grader. Kommer den derover, så tyder det på en defekt blæser.
/ptj_11
Avatar billede Blueeyez Mester
26. oktober 2011 - 21:53 #29
#27, blæs luft ind fra siderne, støvsuger bruger du i bunden, hvis jeg ikke er helt forkert på den (:

Det er slet ikke så svært ;)
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 21:54 #30
Ptj, betyder det så at jeg skal holde pauser nogle gange når jeg spiller?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 21:58 #31
Han bruge støvsugeren til at puste med. Du vil nok få støv ud af den, men jeg mener ikke det er så effektivt som at suge i bunden og puste i de to kant udtag.
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 22:00 #32
Okay, tak Xp. :)
Også os lige det sidste. Det der Ptj, sagde bliver jeg så nød til at holde pauser når jeg spiller?
Avatar billede Blueeyez Mester
26. oktober 2011 - 22:00 #33
#30 Nej, det betyder at din pc måske kunne tænkes ikke at være beskidt i blæseren men derimod overbearbejde.. men hvis den før har kunnet uden problemer, så vil jeg mere tro det er pga skidt ved cpuen og det er et godt sted at starte, bærbare har det med og få en del skidt ind.. og går ikke ud fra du har renset den førhen..
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 22:01 #34
Kan jeg godt puste med min egen mund på den der ude i siden?
Avatar billede Blueeyez Mester
26. oktober 2011 - 22:03 #35
#34 ja, men jeg ved ikke om du kan gøre det bedre bedre end en kompressor, et godt råd er at husk du kun skal puste og ikke trække vejret fra samme kilde ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 22:04 #36
Kan desværre ikke forklare det bedre. Når man både puster ug suger trækkes støvet ud. Puster man kun, er det vigtigt man starter der hvor blæser puster ud, så nullermændene blæses ud af heatsinken og ikke længere ind så det sætter sig mere fast.
#29 Nemlig blueeyz
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 22:08 #37
#35 Vil ikke anbefale kompressor. Dels er den for kraftig, og en anden ting er at den sender kondensvand og oliedampe med luften. Og en fedtet overflade er ikke det vi vil have indeni pc, da det frmhæver at snavs kan sætte sig igen.
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 22:08 #38
Tusind tak drenge. Jeg vil bruge dette rød.
Og pointsne må gå til Xp pro. :)
Okay, lige et dumt spørgsmål. HVORDAN GØR JEG DET?! XD
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 22:09 #39
Uhh, vent lige. synes i ikke at støvsuger er ALT for stærkt? Eller er det helt normal?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 22:13 #40
Kan du ikke begrænse suget på den?
På nogle kan man flytte en skyder så den tager falsk luft. Andre kan man justere hastigheden på motoren.
Når du lukker tråd skal du acceptere det svar jeg lagde i #24
Svar bruges nelmig kun når tråd skal lukkes. Ellers skriver vi med kommentar.
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 22:17 #41
Okay, alting er på plads. Xp, jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Tusinde tak!
Jeg har en der suger. Ikke så kraftigt som en støvsuger. Skulle jeg ikke bare bruge den?
Bare svar ja eller nej. Og sig: "Hej." Til 20 points. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 22:28 #42
Ja gør du det. Det er vigtigt du ikke ødelægger lejer i blæseren.
Hvem vil du så give de sidte 10 til?
Er det en hjælper som kun har skrevet med kommentar skal du bede vedkommende om at lægge svar.
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 22:33 #43
Nok også Ptj, jeg vidste nemmelig slet ikke at min bærbar var sådan. :)
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 22:36 #44
Kunne du sige til ham at han skal gøre det? :S
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 22:47 #45
Til en anden gang så gør sådan her.

ptj_11 læg venligst et svar, så vi kan få lukket tråden.

Når han har lagt svaret, så husk at markere begge svar. Ellers får den ene kun point. Hvis du kan finde ud af det kan du give mig de 20 point, og de 10 Til ptj_11. Men hvis du ikke kan finde ud af det så deler vi bare fifty fifty.
Jeg lægger også denne her som svar, så du får de to svar lige efter hinanden. Så er du fri for at lede efter det andet svar jeg lagde.
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 22:50 #46
Jeg giver dig sgu bare alle pointne. :P
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 22:53 #47
Okay dit valg. Tak for point
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 22:55 #48
Så lidt. Luk for trød. (Hvis jeg huske hvordan man gør det).
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2011 - 23:02 #49
Den er lukket. Du har accepteret mit svar
Avatar billede Mr1specugf1 Praktikant
26. oktober 2011 - 23:05 #50
Okay, tusinde tak min ven. Hvad skulle jeg gøre uden dig? :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
27. oktober 2011 - 07:54 #51
#50 Hvis du er tilfreds med vores hjælp og rådgivning, så må du gerne gå ind på Eksperten.dk's Trustpilot profil og efterlade en positiv anmeldelse.

http://www.trustpilot.dk/review/www.eksperten.dk
Avatar billede ptj_11 Forsker
27. oktober 2011 - 15:00 #52
Hej igen. Jeg har 2 problemer, som jeg slås med. 1. Mit net er meget ustabilt lige for tiden.
2. Der er store huller i mails fra Eksperten.dk. Når jeg får en mail om et indlæg i en tråd, så er der faktisk adskillige indlæg, som jeg ikke har fået mails om, når jeg så åbner tråden.
Derfort kan jeg virke lidt ustadig i min aktivitet. Sidste mail i denne tråd er markeretr med dato den 26/10, men først modtaget i dag. Nok om det.
Ang. blæse eller suge, som det er noteret i #37, så er det generelt ikke tilrådeligt at anvende trykluft/(kraft sug)(i mangel af bedre udtryk)). Begrundelsen er, at lejerne i din blæser er lavet af kunsstof, og de er ikke særligt slidstærke ved høje omdrejninger. Når man enten blæser eller suger med stor kradt igennem indsugnings- udblæsningshuller i en maskine, så sætter man pc´ens blæser på kraftigt overarbejde.
Som det også er noteret i #37, så er fugt og olie skit for din computer.
Som hovedregel er den rigtige metode er entydigt at skille maskineriet, og fjerne støv og nullermænd manuelt.
Ang. points- det tager vi ikke så højtideligt. Jeg håber du ender med et brugeligt resultat.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
27. oktober 2011 - 15:16 #53
Glemte lige en enkelt ting:
Du skriver:
"Det der Ptj, sagde bliver jeg så nød til at holde pauser når jeg spiller?"
Nej det vil ikke ændre væsentligt på dit problem. En pc har en given bestykning af hardware, som er dimentioneret til et bestemt niveau. Når du kræver en given databehandling, så går CPU´en (processoren) i gang med at levere det ønskede. Hvis din CPU er af mindre målestok, så skal den arbejde mere for at levere det ønskede resultat. En CPU der arbejder, udvikler varme, jo mere den arbejder, jo mere varme. Blæseren skal blæse for at fjerne varmen(køle CPU´en). Så logisk, jpo mere varme jo mere blæserstøj.
Da din CPU er af typenCeleron, så er den lidt svag til de fleste typer spil, og skal derfor arbejde ekstra hårdt, for at du kan afvikle spil på din maskine.
Det er næsten hele kernen i dit problem.
I en stationær maskine kan man configurere med et grafikkort men selvstændig processor med egen blæser, dette aflaster maskinens hoved processor, og dermed også maskinens primære kølefunktion.
/ptj_11