Avatar billede PeteSK Nybegynder
05. november 2011 - 16:12 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket bundkort/bios har denne bærbar?

Hej,

Jeg kan desværre ikke finde min driver cd efter en gang solid flytning og skal til at finde drivere til min bærbar.
Nogen der kan hjælpe mig til hvad jeg kan gøre?

Billeder:
http://ompldr.org/vYjU0aQ/IMAG0783.jpg
http://ompldr.org/vYjU0bQ/IMAG0781.jpg

Spec: Nvidia 8600M GT, intel core 2/duo T7300

Grunden til at jeg ønsker at finde ud af hvilket bundkort/bios er for at se om den understøtter 4gb ram, nuværende er der kun 2gb i.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2011 - 16:27 #1
Hvis du henter Speccy kan du få oplysninger om dit bundkort:
http://www.piriform.com/speccy
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. november 2011 - 16:41 #2
Søgte på cfl90965pm1 fra bunden af din pc, og fik dette:
http://content.it4profit.com/itshop/itemcard_cs.jsp?ITEM=70517131106864061&THEME=asbis&LANG=en

Tror ikke Speccy kan hjælpe meget, men er da et forsøg værd.

Jeg vil foreslå du scanner din pc med slimdrivers: http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2011 - 16:55 #3
Det kræver dog at nettet virker, for slimdrivers skal være fysisk installeret på den bærbare.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. november 2011 - 17:09 #4
#3 korrekt, men logisk :)
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2011 - 19:05 #5
Hvis den kan klare 2GB RAM, burde den også kunne klare op til max 4.

Kører den stadig, eller er der noget galt med den?
Avatar billede PeteSK Nybegynder
05. november 2011 - 19:40 #6
#5 Den vil ikke vise noget med 4gb i... har prøvet at placere 2gb modul på henholdsvis ramslot 1 og 2, og begge ramblokke, den vil gerne boote med kun 2gb i, men ikke med 2*2gb i. Derfor jeg tænkte at bios måske skulle opdateres?
Det er samme slags ramblokke, begge kvr667D2S5/2G
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2011 - 19:49 #7
Er der ikke noget med instillinger i bios, hvor man kan vælge hvor meget maxmængde ram er?
Avatar billede PeteSK Nybegynder
05. november 2011 - 20:08 #8
#7 Mener det ikke, men kigger lige en ekstra gang
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2011 - 20:14 #9
Nej undskyld!! Jeg tror det er indstillig i msconfig.
På min Xp er det i de avancerede indstillinger i boot.ini
Hvordan det er i Win 7 og Vista, ved jeg ikke.
I min Xp er der ikke skrevet noget i disse rubrikker.
Avatar billede PeteSK Nybegynder
05. november 2011 - 20:17 #10
#9 Ingen mulighed for det i bios.

Jeg har kigget i msconfig, men tror ikke det er her problemmet ligger, grundet at skærmen bare er sort når jeg tænder den med 4GB i.
Avatar billede PeteSK Nybegynder
05. november 2011 - 20:28 #11
Til andre der har samme problem, kan jeg se at CPU-Z giver mig de informationer jeg mangler... Næsten, mangler lige at løse det med om hvordan jeg får den til at acceptere 4GB
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2011 - 20:41 #12
hvorfor ikke bare køre med de 2gb ram - så opdatere drivere som john_stigers foreslår med slimdrivers, og derefter prøve med 4gb ram.
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2011 - 20:57 #13
@PeteSK.

Selv om du ikke har bekræftet det, så lyder det som om, din computer kører normalt uden problemer. Er det korrekt?

Du har endnu ikke, så vidt jeg kan se, skrevet noget om fabrikanten, selv om john_stigers indlæg #2 måske viser det. Ved du ikke, hvem det er?

Og forøvrigt er jeg enig med claes57 i #12. Hvis maskinen er den, der linkes til i #2, vil du med næsten 100% garanti ikke kunne mærke nogen forskel mellem 2 og 4GB.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. november 2011 - 20:59 #14
Chipsæt driverne skal  opdateres som det 1.
Avatar billede PeteSK Nybegynder
05. november 2011 - 21:03 #15
#12 Jeg har lidt svært ved at se hvorfor drivere til windows har noget at gøre med at jeg for blank skærm med 4gb ? :) Men vil da prøve alligevel...
Avatar billede PeteSK Nybegynder
05. november 2011 - 21:11 #16
#13 computeren virker fint med kun 2gb ram. Men nej ved ikke noget om fabrikanten. Derfor jeg linkede til billeder jeg havde taget af den. Men så vidt jeg er kommet fra til, som også #2 siger, så er det en Compal FL90. Den skulle kunne tage 4GB ram. Om den kører hurtigere af det, gør mig mindre, vil bare gerne have lidt ekstra ram så jeg slipper for at køre lige på grænsen (;
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. november 2011 - 21:19 #17
Altså hvis du slet ikke får billede på, på noget tidspunkt så tror jeg heller ikke det nytter at opdatere med 2 Gb og så prøve med 4 Gb bagefter.

Problemet er enten at rammen du prøver med er defekt, ikke kompatibel, eller at den kun understøtter 2 Gb.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. november 2011 - 21:21 #18
Det kan sagtens være BIOS bestemt om den understøtter 4 Gb eller kun 2.

Men at finde en BIOS opdatering når der er så få oplysninger, kan blive svært...
Avatar billede PeteSK Nybegynder
05. november 2011 - 21:32 #19
#18 lige præcis... men at finde en bios til compal fl90 er svært synes jeg. Rammerne virker som sagt begge to, og begge ramslot virker. Rammene er som sagt samme type, producent osv.
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2011 - 23:19 #21
... eller måske her:

http://www.marcinwilk.eu/lang/en-us/projects/compal-fl90-bios-disc/

Eksperimenter med opgradering af BIOS vha. linkene på en FL90 er på eget ansvar :-)
Avatar billede PeteSK Nybegynder
06. november 2011 - 15:17 #22
Så.. fik jeg opdateret bios, ud fra den som #21 linker til.
Havde kigget på den, men af en eller anden mærkelig årsag havde jeg bildt mig selv ind at den bios var forældet i forhold til min.. men er vist mere frisk i dag. BIOS opdateringen gik som den skulle, altid lidt nervøs omkring det, men nu vil den acceptere 4GB ram som var mit mål da jeg oftes var lige på grænsen til at have fyldt mine 2gb ud med aktivitet.
Hvis nogen ønsker point, så sig til, ved ikke hvem der fortjener det mest, måske milter ? Men synes i alle gjorde en stor indsats.
Jeg takker i hvert fald mange gange.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2011 - 15:22 #23
springer over
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2011 - 16:33 #24
Her er et svar fra mig og held og lykke :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. november 2011 - 17:29 #25
:)