Avatar billede qub- Novice
07. november 2011 - 19:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Max antal checkbox'es

Hejsa

Jeg er helt og aldeles blank inden for javascript, men skal til mit nye php system alligevel bruge en funktion som jeg håber i kan hjælpe mig med...

Jeg har inden for den samme <form> 3 forskellige "grupper" af checkbox'es.

Gruppe 1:
2 forskellige checkbox'es der skal krydses af en af gangen, for at give adgang til den næste, og til slut give adgang til en Submit knap..

Gruppe 2 og 3:
Skal egentlig virke på samme måde, men har forskellige navne..
Den ene abc[] og den anden bca[]

Her skal jeg kunne vælge at alle checkbox'e med navnet abc må max krydses af XX antal gange..
Og når den MAX antal checkbox'e er afkrydset ville det være fedt hvis den så kunne disable de andre.. Men hvis det "kun" kan lade sig gøre at komme med en fejlmeddelse er det os fint nok..

Og det samme for bca selvfølgelig..

Jeg er som sagt helt ny i det der javascript..
Og ved godt at det er en stor opgave jeg pålægger jer, men håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig! :)

Jeg besvare selvfølgelig med glæde alle tillægsspørgsmål der måtte være.

Mvh
Casper Skou
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
07. november 2011 - 22:20 #1
er det noget ala dette http://olsensweb.dk/test/experten/spm/950831/ du vil ??

hvor mange er MAX, er der forskellig max for de forskellige grupper ??
Avatar billede qub- Novice
07. november 2011 - 22:25 #2
Ja både og..

Det skal lige siges at udover at de 3 forskellige "grupper" er i samme form, så har de intet med hinanden at gøre..
Det er 2 forskellige scripts der skal til for det i gruppe 1, og det i gruppe2/3 (tror jeg..)

Og ja der er forskellig "max" på de forskellige grupper os..
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
08. november 2011 - 15:35 #3
opdateret linket fra #1
Avatar billede qub- Novice
08. november 2011 - 16:21 #4
Har implementeret scriptet i mit "system", og det virker stortset efter hensigten..

Den første del er 100% som det skal være..

Tror der var en fejl i abc delen af anden del med at man stadig kunne krydse af selvom den lavede fejl alert - jeg tilføjede dog det samme som der var i bca delen: elm.checked=false; og så virker det..

Det kunne dog alligevel være lækkert hvis jeg havde mulighed for at den disablede de resterne checkbox'e med det givne navn når der var kommet alert..

prøvede lidt med: document[frm][boxname][i].disabled=true;
fra dit gamle script, men det virker ikke helt hundrede.. :)

Ellers mange tak for hjælpen - nu kan jeg komme videre med de koder jeg kender lidt mere til..
Kunne egentlig være at jeg skulle prøve at sætte mig lidt ind i at kode javascript, ser ikke ud til at være langt fra php..
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
08. november 2011 - 18:27 #5
>disablede de resterne checkbox'e med det givne navn når der var kommet alert..
lidt hurtigt lavet, opdateret link  i #1 igen
Avatar billede qub- Novice
08. november 2011 - 18:52 #6
jeg siger tusind tak for hjælpen.. :)

Smid et svar hvis du vil have point !
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
08. november 2011 - 20:44 #7
svar