Avatar billede coinz Nybegynder
18. november 2011 - 16:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Formatering for installation af Win 7

Jeg var lidt i tvivl om hvorvidt dette spørgsmål skulle placeres under Win 7 eller her, men here goes.

Jeg har netop købt et windows 7 system og ønsker naturligt nok derfor at formatere mit C: drev således at dette kan installeres. Da jeg smider disken i får jeg en fejlmeddelelse der siger følgende:

"Installationsdisken er ikke kompatibel med denne version af windows. Du skal bruge den korrekte installationsdisk for at kunne opgradere. Se systemoplysningerne for computeren for at få flere oplysinger. Du kan installere en ny udgave af Windows ved at genstarte computeren med installationsdisken og herefter vælge Brugerdefineret (Avanceret)".

Dette er i og for sig fint nok, men til min store forundring sker der intet når jeg genstarter computeren. Hvor er det jeg skal vælge brugerdefineret henne, og er der eventuelt en metode til at formatere XP uden en installations cd til netop XP?

På forhånd tak

/c
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2011 - 17:39 #1
det smarte ville være en ren installation, og ikke en opgradering.
Find en med samme version af win7, som du har købt - i den henter du så 'Windows let overførsel' over på en usbstick eller ekstern harddisk alt efter hvor mange data du har.
Så laver du en liste med de programmer du bruger, og finder (hvis betalings-ware) deres cd'er og licensnumre frem.
Stadig på xp kører du nu programmet på den eksterne disk (win let overførsel)
Derefter indlæser du win7, og beder den om at lave en ny installation (den sletter alt på disken),
Derefter kører ud win-let-overførsel i win7, og beder den om at hente data fra den eksterne disk - så indlæses de programmer, du har, og systemet skulle være klar til brug uden nedarvede fejl.

Med lidt planlægning, så er du færdig inden mandag... ;)
Avatar billede coinz Nybegynder
18. november 2011 - 17:53 #2
Ideen er ikke helt af helvede til, men jeg kender bare ikke lige umiddelbart nogen der kører med Win 7, og det må jo siges at være et problem af en art;)

Derudover har jeg nu fundet en Win XP installationsdisk (den var satme godt gemt, skal siges til mit forsvar). Er der en mulighed for at afinstallere XP og efterlade en tom harddisk derfra?

/c
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2011 - 18:04 #3
problemet er ikke at få win7 ind - men du taber bare hele din opsætning hvis du ikke kommer forbi 'windows let overførsel'.
Har du mulighed for at kopiere dine data ud - dokumenter og billeder - og så husk lige, at win7 ikke har outlook express, så hvis du bruger den til email, så skal du opgradere til thunderbird, og derefter hente mozbackup for at trække data ud. Derefter kan du installere thunderbird poå den nye, og via mozbackup restore dine konti og emails.

Efter du har kopieret dine data ud, så starter du på win7-dvd'en og laver en nyinstallation.
Avatar billede coinz Nybegynder
18. november 2011 - 18:10 #4
Jeg har en ekstra HDD hvor al data er smidt over. Det eneste jeg taber er mine programmer, og det var jeg forberedt på i forvejen.

Problemet er dog i høj grad at jeg ikke aner om jeg kan "nøjes" med at afinstallere win XP via disken, for jeg ville godt nok være ked af at ende med at have formateret og så stå med XP igen fordi den automatisk installerer den.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2011 - 18:26 #5
du skal starte på win7-skiven, og vælge 'nyinstallation' - så husker den lige undervejs, at du har lov til at skifte version. Kør alt efter de forslag, som win7 laver.

Hvis maskinen går død undervejs (fx tordenvejr) så skal du starte med at indlæse xp, og derefter win7 - ellers vil den brokke sig.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2011 - 20:05 #6
Jeg vil mene, at det letteste er simpelhen at boote op på XP disken og slette C-drevet. Derefter at boote op på win7 og vælge ny installation på C-drevet. Sådan virkede det ihvertfald for mig.
Hvis man vil bruge AHCI, skal man efter at have slettet C.drevet, gå i bios og sætte det til inden install. af win7.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2011 - 20:14 #7
Dette er i og for sig fint nok, men til min store forundring sker der intet når jeg genstarter computeren. Hvor er det jeg skal vælge brugerdefineret henne, og er der eventuelt en metode til at formatere XP uden en installations cd til netop XP?

Du skal i BIOS og sætte dit optiske drev (CD/DVD drev) til at være 1st. bootdevice. Herefter kommer den frem med at du skal trykke på en tast for at boote på cden.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2011 - 07:52 #8
http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html

gå ind her og slet partition c og opret en ny iet huk

http://www.techtalkz.com/gallery/files/1/Windows7-2008-11-04-14-54-52.jpg

nu bliver den auto formateret og er helt ren og klar

sværere er det ikke

m.v.h
Avatar billede coinz Nybegynder
26. november 2011 - 13:26 #9
Hey all

Beklager den lange responstid, men da det endelig lykkedes mig at finde ud af hvordan skidtet skulle installeres viste det sig at mit netværkskort ikke ville lege med, så stod med en computer med det fineste nye styresystem og intet internet;) Sådan kan det jo gå.

Jeg takker for responsen herinde. Claes og John, hvis i vil smide et svar så er det bare super:)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. november 2011 - 14:47 #10
okay
Avatar billede coinz Nybegynder
19. december 2011 - 12:23 #11
Eftersom der aldrig dukkede et svar op fra John så løber du med præmien:)