Avatar billede g1mzee Nybegynder
22. november 2011 - 18:58 Der er 1 kommentar

2 typer brugere, men samme login

Hej.
Jeg er igang med at bygge en side hvor der er 2 type brugere. En kunde og en forfatter.
Begge skal bruge samme login.
Begge har username og password.

vil det være bedst at jeg lavede en tabel med users som indeholdte dem begge, og så en kunde og forfatter hvor jeg refererede med user_id derfra til users tabellen.
Jeg kører med activerecords har prøvet dette, men syntes det gav flere problemer end det gavnede.
Bygger systemet på codeigniter

- Niclas Schumacher
Avatar billede JensPeterSvensson Nybegynder
23. november 2011 - 10:47 #1
Du kunne vel bare udvide dine bruger tabel med en kolonne bruger_type.

bruger_type er af typen int der fortæller hvad slags bruger personen er.

Hvis man kun være slags bruger type er dette bare et fortløbende nummer af typer.

Hvis man kan være flere slags brugere kan du indkode og afkode dem med sætninger af bit:
01 <- bruger type 1
10 <- bruger type 1
11 <- bruger type 1 og 2.

Ved det sidste er der selvfølgelig et maks antal brugertyper (antallet af bits i datatypen), hvis dette er problem kan du i stedet lave en bruger_type tabel.

userid - bruger_type_id
  1          1
  1          2
  2          1