Avatar billede momoney Novice
23. november 2011 - 08:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilken processor og hvad er forskellen?

Hejsa.

Min bærbar skal udskiftes, og jeg forsøger at gennemskue forskellen på de enkelte processor.

Jeg er med på at i7 er 4 kerner og i3 og i5 er 2 kernet processor.
Men det er cirka der, min viden ophør.

Hvor stor forskel er der på disse processor? Og handler det ikke om flaskehals, når det kommer til stykket? En kammerat, har fået en med i7 og han er ikke imponeret over denne.

Jeg overvejer lidt følgende maskiner.

http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/499935/Acer-Aspire-5755G-Blue.html

http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/498897/ACER-AS5750G-med-Bluray.html

Forslag modtages naturligvis.

Jeg har i dag en HP DV7 med en core 2 duo processor og 1 gb på grafikken og 4 gb ram. Jeg er ikke videre imponeret over denne, da den hakker i grafikken på Civilization V, hvilket er det eneste krav jeg har til en ny bærbar den skal kunne afvikle.
Og så bliver min HP sindsyg varm ( kerne temp 86 grader) et problem jeg har ladet mig fortælle at HP har.

Så har i lidt indput til mig?
Jeg har sat rigeligt med point af, da dette jo er mange spørgsmål ;O)
Avatar billede juleulven Nybegynder
23. november 2011 - 09:14 #1
Umiddelbart så hjemkøber du en I7 CPU hvis du arbejder med Indesign/Photoshop/Illustrator mv ... men hvis det er til spil så bør du nøjes med en i5 CPU. Jeg forstår ikke hvorfor du siger i5 er 2-kernet...  kigger jeg på specs af en i5-2500K så står der 4 kernet ...

dertil skal der så være et anstændigt grafikkort.... her kan jeg desværre ikke kommentere så meget ... men at et grafikkort har 1GB siger desværre INTET ... for reelt set kan det være 1GB_GFX ram der er delt med den almene ram, eller 1GB dedikeret GFX_Ram men på en low-end GFX kerne...

grundlæggende så er bærbare IKKE bygget til spil ...  af netop de grunde du selv lister...
- ydelesesproblemer
- varme
- opgraderings issues

Evt. kig lidt på Alienware (Dells gamerline) ...
Avatar billede momoney Novice
23. november 2011 - 09:30 #2
Juleulven. De fleste udvidet info, jeg har læst på hos forhandler, står der at i5 er 2 kernet.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=647986#extra

Det kan jo være, at forhandleren skriver forkert, men så går fejlen bare igen.

Jeg ved godt, at en bærbar ikke er bygget til gaming,
men mig bekendt burde CIV 5 ikke tvinge en ny bærbar i knæ.

På min egen, har jeg fundet frem til, at det må være en ældre processor og 800 mhz ram der sløver den.
Desværre tyder det ikke på, at den er lige til at opgradere.
Avatar billede juleulven Nybegynder
23. november 2011 - 10:14 #3
Mhz på ram tvivler jeg stært på har den store betydning ...
MEN CPU'en kan sagtens være et issue...  og grafikkortet...

når jeg kigger på GT540 kan jeg læse mig frem til, at folk syntes det er "ok" så længe man spiller i lavere opløsninger men f.eks kører det op i 1920x1080 så er det et biiiig nogo ...
så det er nok ualmindeligt individuelt afhængigt af maskinens opsætning, installerede programmer, spillet og spillets konfiguration ...

CIV5 kan altså godt trække en DEL ressourcer og 4GB ram er altså ikke alverden idag ... så f.eks en W7 Acer med deres 200 "hjælpeprogrammer" så trækker den godt 1½GB i page filen ... så kan man debatere om 2½GB ledig RAM er nok...

men en computer er jo en lang kæde af svage led ... og det kræver en lidt nærmere analyse for, at finde ud af om problemet skyldes software eller hardware ...

og hvis det er hardware er det så RAM, CPU, Harddisk, GFX eller bare "All of the Above"

Lidt konkret info:
Hvad har du af bærbar idag? hvor mange ressourcer/Ram?
Har du prøvet at spille CIV5 på den specifikke maskine?
Avatar billede Gydevang Nybegynder
23. november 2011 - 10:15 #4
Hej momoney

Jeg har dette forslag som har rimelige gode specs det det prisleje du har kigget på.
i7-2630QM, NVIDIA® GeForce® GT 555M (2gb dedikeret ram), Blu-ray, Full HD-skærm
Den kan sagtens trække CIV.

http://www.medion.com/dk/electronics/prod/MEDION®+ERAZER®+X6815+(MD97+824)/30012693A1

bh
Gyde
Avatar billede momoney Novice
23. november 2011 - 10:24 #5
Gyde---> Er sgu ked af det, men Medion får mig til at få kuldegysninger. Jeg kender flere, der har haft mange problemer med disse maskiner, og især med at få dem lavet.

Jeg har meget gode erfaringer med Acer og Toshiba og derfor er jeg lagt fast på, at det skal være en af dem. Hvilken ved jeg dog ikke.

Men tak for god input.

Juleulven---> Som skrevet står en HP DV7 fandt lige denne side.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01893357&tmp_task=prodinfoCategory&cc=dk&dlc=da&lang=da&lc=en&product=4036225

Og det er den, jeg køre CIV 5 på i dag.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. november 2011 - 15:09 #6
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. november 2011 - 15:10 #7
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. november 2011 - 15:11 #8
Godt nok desktop CPU, men de har samme antal kerner :)
Avatar billede juleulven Nybegynder
23. november 2011 - 16:53 #9
#5 se nu begynder vi så også at finde frem til problemet ... for det første nævner HP i specs'ne ikke hvad for et GFX det reelt er...

de skriver jo bare det er et ATI med 1GB ram. det svarer jo til, at sige bilen kører på benzin ... men reelt set aner du ikke om det er benzin med 1.6, 1,3, 2.0 og med hvor mange Hestekræfter...

når man så graver lidt i det finder man ud af det er ATI Mobility HD45xx serien og det er et Hyggegrafikkort ... jeg har sådan et (stationært) HD4500 i mit mediecenter og på en god dag kan jeg LIIIIGE trække World of Tanks...  og det i 1024 x 768 ...

:-)

Så når det kommer til CPU/RAM er din laptop glimrende... men grafikkortet halter voldsomt...
Avatar billede momoney Novice
23. november 2011 - 20:42 #10
#9 så vi er ved at være enige om, at den godt må skiftes? ;-)
Avatar billede momoney Novice
22. marts 2012 - 07:20 #11
Tak for jeres input. Jeg blev ikke så meget kloger på processor valget. Men jeg ved den trænger til en udskiftning ;-)