Avatar billede Simon14 Nybegynder
27. november 2011 - 00:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

DVI 24-pin ->DVI 29-pin

hej eksperter.

jeg går og vil købe mig et nyt grafikkort. der er en DVI-I 29-pin udgang på grafikkortet. på min skærm er der en DVI-D 24-pin indgang.

så er spørgsmålet: hvad for et kabel skal jeg bruge for at forbinde skæren til grafikkortet? eventuelle links ville være dejlige :-)

jeg har prøvet at læse om dvi, men jeg forstod det  virkelig ikke. håber der er en venlig sjæl som forstår det, og vil fortælle mig hvilket kabel jeg skal bruge ;o)
Avatar billede thov Forsker
27. november 2011 - 05:37 #1
Stikkene er de samme, men de sidste 4 pins på grafikkortet er bare den analoge VGA tilslutning.
Grafikkortet kan på den måde undvære en separat VGA udgang. Vil man derfor tilslutte en analog skærm til grafikkortet, klares det med en adapter.

Skærmen har kun digital tilslutning i DVI-stikket, for der sidder sikkert en VGA bøsning ved siden af.

Så er skærmen 22" eller mindre, monterer du et single-link kabel.
Er skærmen større, skal du benytte et dual-link kabel.

I alle tilfælde passer DVI kablet både i skærm og kort :-)

Her ses de forskellige typer af forbindelser:
http://www.interfacebus.com/Digital-Visual-Interface-Description-DVI-Bus.html
Avatar billede Simon14 Nybegynder
27. november 2011 - 08:06 #2
tak for svaret! :-)

jeg har en phillips 23,6" skærm http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=654991

hvad for et kabel var det så jeg skulle bruge? vil et dvi-i kabel også passe til en dvi-d udgang?

(har lidt svært ved at forstå det) ;)
Avatar billede Simon14 Nybegynder
27. november 2011 - 08:10 #3
ahh jeg tror at jeg lige har regnet det hele ud ;o)

dvi-i er et kabel der både fungerer sammen med vga og dvi-d porte.

er de tikke rigtigt? :)

hvis det er rigtigt så bare send et svar, så kan du få point :)
Avatar billede Simon14 Nybegynder
27. november 2011 - 09:09 #4
næ nu roder jeg i det!

[grafikkort dvi-i] -> [kabel dvi-d] -> [skærm dvi-d]

er det ikke mere rigtigt?
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
27. november 2011 - 10:29 #5
Jeg giver lige mit besyv med her :)

Der findes flere slags DVI stik.
Se dem her: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/DVI_Connector_Types.svg/181px-DVI_Connector_Types.svg.png

Jeg vil formode at det du skal bruge er et almindeligt Single-link DVI (enten DVI-D eller DVI-I), da Dual-link DVI kun er nødvendigt hvis man kører med opløsninger højere end 1920*1080 (FullHD)

Umiddelbart vil jeg anbefale et DVI-D da det er rent digitalt og så kan det også sættes til et DVI-I stik mens det omvendte ikke kan lade sig gøre.
Avatar billede Simon14 Nybegynder
27. november 2011 - 10:34 #6
aah tak det var lige det jeg manglede at høre :-)
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
27. november 2011 - 11:14 #7
Bare ok :)
Avatar billede thov Forsker
27. november 2011 - 15:16 #8
Du gør klogest i at bruge dual-link DVI-D kabel til den skærm.

Alle almindelige DVI kabler er DVI-D, for DVI-I kabler bruges sjældent, og er derfor også hundedyre (3-4 gange så meget).

Som tidligere nævnt, så sparer producenterne af grafikkort lidt, ved at kunne nøjes med en fælles analog/digital udgang.

Har skærmen DVI indgang er den helt sikkert en DVI-D, fordi der altid også er en 9-pin VGA bøsning ved siden af.

Helt billige skærme har ofte kun VGA, så her stikker man en DVI->VGA adapter i grafikkortets DVI-I udtag, og bruger et VGA kabel resten af vejen.
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
27. november 2011 - 16:57 #9
citat fra thov: "Har skærmen DVI indgang er den helt sikkert en DVI-D, fordi der altid også er en 9-pin VGA bøsning ved siden af."

Dette er ikke helt korrekt. Jeg købte faktisk selv en 23" LG monitor med 2 DVI og et VGA samt HDMI stik i.
Jeg kunne IKKE sætte mit eget Dual DVI-D kabel til... Måtte bruge det medfølgende Single...
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
27. november 2011 - 17:00 #10
Glemte at skrive at det kun er 4 måneder siden jeg købte den skærm (og har siden solgt den videre)... :)
Avatar billede thov Forsker
27. november 2011 - 17:51 #11
#9  Der kan man bare se !
De - ganske vist få - skærme jeg har haft fingrene i, og som ikke har haft behov for dual-link, har alle haft hullerne til det.
At der så, internt i skærmen,ikke har været tilsluttet noget til de ekstra pins, kan vel være lige meget.

Men måske er DVI bøsninger hvor de midterste huller mangler, et par øre billigere, end et fuldt bestykket :-)
Avatar billede Simon14 Nybegynder
27. november 2011 - 18:37 #12
tak fordi i forklarer det :D nu ved jeg hvad jeg behøver at vide om dvi ;)

eksperter ;o)