Avatar billede Far Nybegynder
28. november 2011 - 11:33 Der er 7 kommentarer

Topologi til en skole med 100 brugere (forslag til indkøb cisco)

Lige lidt info:

Skal lave lidt netværk for en skole og kunne godt bruge et par råd da jeg ikke har investeret i ordentlig netværksudstyr før. Jeg vil have noget udstyr der spiller 100% og der skal ikke spares, omvendt vil jeg heller ikke skyde gråspurve med kanoner.

Skolen har en fiberlinje og er idag udstyret med en swictch og en router af ældre dato hvilket gør at brugerene bliver smidt af når routeren bliver belastet.

Vil gerne holde mig til cisco over hele linjen.

Skal bruge en switch ca 16 ports

En trådløs router som kan håndtere +100 brugere og bare er i orden

Herudover er der nogle forskellige lokaler på flere plan, i hver af disse lokaler er der trukket kabel og jeg havde forestillet mig at placere et accespoint i hver.

Et sted er der dog ikke trukket kabler og her havde jeg tænkt mig at få et accespoint med repeater, altså 2 styks af dem.

Søger derfor forslag til hvad jeg skal indkøbe

MVH
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. november 2011 - 13:15 #1
Skal de bruge UNI-C login på skolen?
Avatar billede Far Nybegynder
28. november 2011 - 13:22 #2
Nej dette er ikke nødvendigt
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. november 2011 - 13:30 #3
OK. Ved at mange skoler vælger det, da de jo har pligt til at logge brugernes trafik. Med UNI-C login får de jo et unikt login.
Til 100 samtidige brugere, vil jeg nok anbefale 12-15 accesspoints.
Du kan evt. vælge ZyXELs WLAN controllerløsning.

Når så mange brugere skal presses igennem, så skal du ha'  en Firewall der kan håndtere så mange Sessions. Også hvis du skal køre noget Content Filtering, evt. Application Patrol, så skal der være smæk på Firewallen.

Du kunne vælge f.eks. en ZyXEL USG200 Firewall og 12 stk. NWA-3160N.
Alternativt kan du kigge på ZyXEL NXC5200 og og NWA5160N accesspoints.

Du kan evt. læse mere om de forskellige løsninger på http://www.solutio.dk/loesninger/skolenet/
Avatar billede Far Nybegynder
28. november 2011 - 13:40 #4
Tak for svaret. Har folkeskole også pligt til det?

Jeg vil helst holde mig til Cisco udstyr :)
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. november 2011 - 13:50 #5
Jeg ved at alle der tilbyder netværk, som skolerne gør til deres elever, har pligt til det.
Jeg ved også at skolerne ofte bliver kontaktet af Abuse centre, og så skal skolen kunne påvise hvem den gældende "person" der har lavet lort er.
Hvordan reglerne kan bøjes ved jeg ikke. Men jeg ved at det er effektivt.

Jeg kender ikke Ciscos produkter, så kan ikke anbefale dig noget i den retning. Men kig evt. på specifikationerne og find noget tilsvarende i Cisco.

Et spørgsmål af personlig karakter :)
Hvordan har du fået dig kæmpet ind på en folkeskole, de har jo pligt til at købe igennem SKI?
Avatar billede Far Nybegynder
29. november 2011 - 10:08 #6
Det er en friskole, og har jeg fordi jeg kender folk =)
Avatar billede AViGu Nybegynder
29. november 2011 - 10:35 #7
Nå :) Friskoler er også private, så derfor.
Friskoler, kan jeg så oplyse, har ikke samme pligt til indberetning :)