Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
06. december 2011 - 14:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilket programmeringssprog skal jeg vælge?

Kære Eksperter,

Jeg står overfor et vigtigt valg. Jeg har sat mig for, at jeg skal lave en hjemmeside, som indeholder 1) et debatforum med brugerlogin og 2) en netbutik.

Jeg har lavet hjemmesider før, så jeg kan noget basis HTML, CSS og C++. Dog aldrig noget i stil med det jeg ønsker at give mig i kast med nu (det har mere været statiske hjemmesider).

Hvilket sprog skal jeg give mig i kast med? Kan det nye HTML5 løse mine udfordringer? Er jeg ude i noget PHP? Er jeg ude i en kombination af flere sprog?

Jeg er rimelig lærenem, og tutorials på nettet er ofte nok for mig til at lære nye sprog. Jeg ejer både en Mac og en PC, så jeg har mulighed for at bruge flere operativsystemer.

Håber I kan komme med nogle gode og saglige bud på, hvorfor jeg netop skal vælge det sprog som I anbefaler.

Mvh
Sebastian
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
06. december 2011 - 14:28 #1
Skal du lave nogen som helst form for backend så skal du have et serverside sprog.

PHP / ASP / ASP.NET (C# / VB) eller lign.

Der er nok størst sandsynlighed for at finde en lav pris ved PHP da det kan køres på Windows og *nix systemer.

HTML5 er kun til frontend og bør absolut ikke indenholde data som brugeren ikke må få fat på (som f.eks. kodeord til et login system).

Men først og fremmest:
Er du sikker på at du vil kode det hele fra bunden? Der findes mange CMS-, forum- og webshopssystemer der er gratis at bruge og som kun kræver en smule tilpasning i form af temaer osv. for at være køreklar
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
06. december 2011 - 14:37 #2
Nej jeg er egentlig ikke sikker på, at jeg vil kode det hele fra bunden. Men jeg vil gerne være "herre" over alt det grafiske på siden, fx i form af HTML5 og CSS3.

Kan man fx opbygge en hel side i HTML, og så finde gratis debatforum og webshopsystemer og tilknytte siden?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
06. december 2011 - 14:43 #3
Det er nemmere den anden vej - find et gratis forum og tilpas så siden så den er som du vil have det med CSS og HTML.

Nu er jeg ikke inde i valg af hverken forum eller webshop

Men phpBB som forum
http://www.phpbb.com

og

Mangeto som webshop:
http://www.magentocommerce.com/

Er nogle bud
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
27. december 2011 - 21:06 #4
Hvordan giver jeg point?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. december 2011 - 21:14 #5
Bed Heinz laegge et svar som du kan acceptere.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
27. december 2011 - 21:30 #6
svar her