Avatar billede nugga Nybegynder
10. december 2011 - 00:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Sata-300 og SSD?

Hejsa.
Jeg overvejer stærk at købe en OCZ Agility 3 120gb SSD, da jeg synes min harddisk er serdeles sløv :(

Jeg har brugt lidt tid på at undersøge det og jeg opdagede at mit bundkort kun understøtter SATA-300 altså max 3Gbit/s. Agility drevet derimod har en skrive/læse hastighed på godt 500MByte/s, hvilket med en hurtig udregning kræver SATA forbindelse på minimum 4Gbit/s altså en smule hurtigere end hvad mit bundkort kan klare.

Så er mit spørgsmål bare, vil det være dumt at købe en SSD hvis jeg ikke kan udnytte den fuldstændigt? Eller bør jeg overveje et PCI-kort der kan klare SATA-600 og i så fald hvilket?

På forhånd tak
Avatar billede sifuentes Nybegynder
10. december 2011 - 00:56 #1
Hvis ikke du gør det, så sidder du med en langsom disk den dag du finder på at opgradere dit bundkort, og så stor en besparelse er der ikke ved at købe en langsom disk. Og et er teori, og et andet er praksis.
Avatar billede nugga Nybegynder
10. december 2011 - 01:06 #2
Jojo, men det er jo praktiske hastigheder på både SSD og SATA, så i princippet kan man vel regne med cirka det samme fald på begge?

Jeg tror heller ikke jeg kommer til at mærke det store til det, hvis jeg gør så har jeg jo bare en god undskyldning for at købe nyt bundkort og ny CPU :D
Avatar billede sifuentes Nybegynder
10. december 2011 - 01:20 #3
Jeg ville helt sikkert købe OCZ Agility 3 120gb, så ville jeg vide at jeg var fremtidssikret. Men tro ikke at du med en 600 Mbit disk får dobbelt hastighed i forhold til en 300 Mbit disk, aldrig!
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2011 - 08:01 #4
hvorfor lægger i ikke en link så alle ved hvad der skrives om

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4998826

Internal Data Rate (Skriv)
500 MBps
Intern datahastighed
525 MBps

på en stationær er der en helt anden løsning
men det kræver at du har i hvert fald har 2 pci sokler på bundkortet
det her er kun et eksempel - du kan købe mindre kort end det viste
det du skal se på er det her

Intern datahastighed

730 MBps

Harddisktype
Intern harddisk
Grænsefladetype
PCI Express x4
Internal Data Rate (Skriv)
690 MBps

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4888097

her er en atto test på min egen
det er det program man skal bruge med ssd drev

http://www.imgplace.com/viewimg683/20/32attotest.jpg

man skal kun bruge 1 revo drive x2 for at opnå denne hastighed

men hvis du har et på f.esk 120 gb så kan der på det ligge styresystem + programmer
du kunne så have 2 harddiske ekstra som i denne mulighed

2x2 tb harddiske i raid o eller hvilket raid du vælger
se så har du hastighed

http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

http://www.youtube.com/watch?v=RYBtmVMtH1g

m.v.h
Avatar billede nugga Nybegynder
10. december 2011 - 15:34 #5
Jo tak for forslaget, men den løsning er alt for dyr. For de penge kunne jeg jo købe et ny bundkort og en SSD, der kun er en smule langsommere.

Men tak, alle forslag er velkomne :D
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2011 - 16:26 #6
Avatar billede nugga Nybegynder
10. december 2011 - 17:13 #7
mange tak, det var vist alt :)
Avatar billede nugga Nybegynder
10. december 2011 - 17:17 #8
Hov læste lige et par anmeldelser af det kort og så vidt jeg kan se, kan det ikke trække ret meget mere end 100-200 MBps. Jeg har en 4x PCI 2.0 port, hvis man kan finde noget hurtigere der til?
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2011 - 08:02 #9
http://www.proshop.dk/Controller/ASRock-SATA600-Controller-2217053.html

+

denne her

http://www.delupe.dk/shop/?q=SATA%20Card&gclid=CI_89Yy5-awCFSZ0mAoda2dbSg

der er lidt at sammenligne med

men i det store hele handler det vel om at få den gamle skiftet
du kan udsætte det et års tid elller måske lidt mere så du skal ligesom tænke sådan her

kan det betale sig - måske
men ok det er en billig lsøning.

jeg lægger denne her som svar hvis du er tilfreds

m.v.h