Avatar billede lad Nybegynder
12. december 2011 - 12:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Er der nævneværdig performance boost ved brug af SCSI disk?

Jeg har en SCSI harddisk (Quantum Atlas 10K III) som kører ved 10k RPM. Jeg overvejer at bruge den i min PC som lige nu bruger en ganske almindelig Maxtor 7200 RPM disk.

Kan man få en konverter så jeg kan sætte SCSI disken i en Sata port, og hvis det kan, kan det så betale sig i forhold til performance?

Skal jeg købe et SCSI kort og sætte i PC'en, og kan dette i så fald betale sig? Måske var mine penge bedre brugt på en SSD (jeg er ude efter en billig performance boost hvilket er grunden til jeg prøver at få brugt den SCSI disk jeg har)?
Avatar billede Cypern Nybegynder
12. december 2011 - 12:29 #1
Afhængog af block størrelserne så vil du opleve at din nye harddisk er ca 30% hurtigere end den som du allerede har monteret.
Men at komme i nærheden af en SSD disk, nej der skal du op på en 15K disk.
Men du kan montere 2 stk eller flere 10K diske i en raid 0 så vil du opleve en kraftig forbedring i ydelsen.
Husk der er forskel på read/write samt blok størrelser.
Avatar billede lad Nybegynder
12. december 2011 - 12:57 #2
Kan du sige noget om, om jeg også får større performance ved at bruge converter, hvis sådan en altså findes?
Avatar billede chalde Seniormester
12. december 2011 - 14:40 #3
Du skal have fat i en SCSI controller samt kabler m.m. Du kan ikke konvertere direkte til SATA.
Så hvis alt det du skal investere i nærmer sig prisen for en SSD er en SSD at foretrække. SCSI er en ældre teknologi der nu er overgået af SAS, så du kan formentlig finde en del brugt på DBA/QXL.
Men sørg for at købe korrekt controller samt undersøge om du har mulighed for at benytte den i dit bundkort. Mange SCSI-controllere benytter PCI-X/PCI-X64.

Personligt ville jeg nok kigge efter en SSD. Foruden at undgå at investere i forældet teknologi slipper du også for en støjende svend..
Avatar billede lad Nybegynder
26. marts 2012 - 08:17 #4
Er der nogle der vil have pointene, så kom med et svar :)
Avatar billede lad Nybegynder
08. februar 2015 - 13:52 #5
3 år må være nok tænketid, jeg lukker spørgsmålet selv.