Avatar billede dkpret Nybegynder
12. december 2011 - 14:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Åbne eller importere csv fil for uden at den automatisk deles op i kolonner.

Hej
Win XP
Excel 2003 - UK - jeg kører med DK location.
Jeg har et problem med datoer i en csv fil jeg henter med Workbooks.Open filnavn- hvor filnavnet er sti og navn på csv filen.

Det fungerer fint - jeg kan se at Excel - helt af sig selv deler den åbnede csv fil op i kolonner på korrekt måde. Allerede her laver den koks med datoerne

jeg kopierer de kolonner jeg er interesseret i og csv filen lukkes automatisk ned herefter.
Men nu har excel byttet rundt på dag og måned for alle de datoer, hvor dagen er 12 eller derunder (datoerne i den org. csv fil er i formatet dd-mm-åååå. Så 11-03-2011 bliver til 03-11-2011, hvorimod 13-11-2011 ikke bytter rundt på dage og måneder da dage er > 12.

Hvis istedet for at hente csv filen med Workbooks.Open, åbner den direkte fra stifinder - så åbner Excel den som en 1 kolonnes kommasepareret fil, hvor datoerne er rigtige og kører jeg derefter en Text to Coulumn på kolonne 1 - ja så er datoerne stadig rigtige.

Har I en ide til om det er muligt at åbne en sådan csv fil i excel uden at excel begynder at formattere efter sit eget hovede - så jeg ser filen som kommasep data. Så vil en indspillet makro der splitter filen op i kolonner være nærliggende og datoerne vil herefter være rigtige.

På forhånd tak

Dkpret
Avatar billede dkpret Nybegynder
12. december 2011 - 15:02 #1
Kunne jeg måske kalde filen med noget der ligner et gammeldags Dos kald.
(jeg kender filnavn og sti - det har brugeren valgt i  i den kaldende kode via filnavn = Application.GetOpenFilename(Flt, 1, Titel))
Avatar billede supertekst Ekspert
12. december 2011 - 16:09 #2
Kunne VBA-kode indlæse og redigere i filen på txt-filniveau?
Avatar billede oyejo Nybegynder
12. december 2011 - 16:18 #3
Prøv å endre filnavn.csv til filnavn.txt.

Hvis det hjelper er det enkelt å lage litt kode som endrer filene fra csv til txt
Avatar billede dkpret Nybegynder
12. december 2011 - 16:44 #4
Hej Supertekst

Excel opfatter csv filen som en excel fil og den laver fuldstændig automatisk filen om til en kolonnebaseret excelfil når jeg åbner den som ovenfor beskrevet.
CSV filen har Excel ikonet, når jeg kigger på den via Stifinder - så den er associeret med Excel.
Avatar billede dkpret Nybegynder
12. december 2011 - 16:49 #5
Hej oyejo
God ide med at ændre fileextension - det prøver jeg straks.
Og det virker  :-)
Nu åbner den filen som en en kolonnes tekstfil. Super

Så tror jeg at jeg klarer problemet med dato / måned byt herfra.

Tak til Jer begge.

oyejo - Vil du sende et svar så du kan få dine point.
Avatar billede oyejo Nybegynder
12. december 2011 - 16:54 #6
Hyggelig :-)