Avatar billede soenico Nybegynder
13. december 2011 - 08:13 Der er 13 kommentarer

Hvem bærer ansvaret for automatisk port der smadrer bil?

I nat kørte jeg taxa som fører.

Jeg bliver sendt til en beværtning i byen. For at hente kunden bliver jeg bedt (efter kundens ønske) om at køre ind i en privat gård, hvor en automatisk port kan aktiveres for at åbne og lukke for adgang.
Der nævnes intet ved skilte om at gården er privat, eller at der ikke er adgang eller lignende.

Jeg er uvidende om, at denne port har en automatisk lukkefunktion.

Efter at have kørt ind i gården, og har fået hentet kunden på beværtningen og fået ham ud i taxien (som skal siges er en minibus med forhøjet tag), kører jeg langsomt frem mod udkørslen, hvor porten fortsat er åbnet helt op.

Jeg kører meget langsomt (svarende til skridtgang eller mindre) gennem porten der er ret smal. Pludseligt lyder et brag fra bilens tag, og bommen er automatisk gået i gang med at lukke ned mens bilen er på vej ud, og rammer bilens øverste del af fronten, hvorved taxiskilt og antenne bliver revet af, samt der kommer en stor bule i bilen, og ridser andre steder på taget og den øverste del af fronten.

Porten sætter sig ubehjælpeligt fast og kun ved Falcks mellemkomst bliver den vredet tilbage i sine skinner, så vognen overhovedet kan komme ud af gården.

Jeg får først efterfølgende at vide, fra beværtningen, at porten har en automatisk lukkefunktion, der lukker efter 4 minutter. Porten ejes tilsyneladende af beboerforeningen, som deler ejerskabet med et pizzeria i samme ejendom.

Nogen der har et godt bud på, hvordan jeg står, (udover at dette naturligvis er en sag mellem forsikringsselskaberne om at placere skyld)?
Er jeg kørt ind i en port, eller er porten "kørt ind i " mig.

Jeg havde ingen mulighed for at se eller høre, at porten var i gang med at lukke ned over taxien.

Det gør mig meget ondt, idet jeg har kørt skadefrit som erhvervschauffør i 21 år, og jeg har vanskeligt ved at se at jeg kunne have forudset at en port lukker ned, samtidig med at bilen kører ud.

mvh Søren
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2011 - 08:39 #1
det må være en af dem, hvor ejendommens forsikring tager over.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. december 2011 - 08:42 #2
Enig med #1

Du kan ikke gøres ansvarlig i dette tilfælde.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2011 - 08:54 #3
det er ejeren af anlægget der alene bærer ansvaret for anlægget
der kan ved nyopsærning være dele ansvar hos dem

men ellers er det den stedlige skiltning der skal overholdes og er der ingen er det privat søgsmål du skal igennem

kender en dame der har haft kørekort i 50 år uden skade indtil en dame kørte op i røven på hende på åboulevarden i københavn
hun stak også af men desværre for hende var der et nummer til policen så personen blev fundet

det gik IKKE ud over damens forsikring
men det kan du jo undersøge i dit
Avatar billede thov Forsker
13. december 2011 - 13:08 #4
Sådan et discount bom system må være ejernes ansvar.

Følere som registrerer køretøjer under bommen, eller i det mindste en blinkende advarselslampe de sidste 20 sek. inden nedlukning, burde være det mindste, uvidende brugere kunne forlange.
Avatar billede soenico Nybegynder
13. december 2011 - 15:09 #5
Jeg takker for Jeres svar. Nu må vi se hvad sagen ender med, men drønærgerlig er det, uanset hvem der til sidst tilkendes skylden for det.

/Søren
Avatar billede larsini Seniormester
13. december 2011 - 17:29 #6
bare for at illustrere hvor urimeligt det kan være: jeg parkerede på en plads jeg lejer af ejendomsejer. sne fra taget rutcher ned og smadrer min kølerhjælm. hvem skal betale for ny? svar: undertegnede, og der var intet at gøre!
Avatar billede MichaelTS Nybegynder
22. februar 2012 - 22:22 #7
Hej Søren.

Har du fået afklaret din sag vedr. ansvar?

Jeg har en lignende sag, hvor en person der skal åbne porten for min søn, der bakker ud i min bil, for at drille begynder at lukke porten i inden min søn er igennem, hvorved porten rammer min bil i siden.

Michael
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2012 - 02:38 #8
så skulle du have opretrtet dit eget spørgsmål

det skal oprettes som kommentar
hvorfor er dit som svar
jeg kan ingen steder se han har bedt dig om at lægge et svar

man lægger altid som kommentar indtil spørger beder en lægge et svar han accepterer
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. februar 2012 - 12:23 #9
Desuden er #7 heller ikke en løsning, hvorfor svar er irrelevant i denne sammenhæng.
Avatar billede soenico Nybegynder
23. februar 2012 - 21:55 #10
Sagen kører mellem forsikringsselskaberne, og jeg er p.t.ikke informeret om sagens udfald.

/Søren
Avatar billede soenico Nybegynder
10. juni 2012 - 07:14 #11
Sagen er endt hos vognmanden jeg kørte for. hans forsikringsselskab afviser at betale, idet der ikke var fundet bed porten ved seneste service. Alle service havde været overholdt.
Sagen har nogle endnu flere spegede afledninger, som ikke er det konkrete spørgsmål vedrørende, men jeg takker jer for Jeres hjælp med svarene.

mvh Søren
Avatar billede Mikkel_93 Novice
14. december 2016 - 15:40 #12
Glimrende indlæg - forstår absolut godt, det du mener. Jeg læser ofte om sådanne ting. Hvis ansvar det er er ikke altid klart for alle.

Jeg investerede for et stykke tid siden i en bolig, og dér fik jeg ikke alle facts på bordet fra start. Derfor gik jeg til en ekspert, som hjalp mig udenom alle problemer. Du kan læse meget mere om det her: https://www.facebook.com/public/Michael-Kaa-Andersen
Avatar billede kurtba Ekspert
15. december 2016 - 02:06 #13
Prøv at se på datoerne for de oprindelige indlæg, inden du svarer. Jeg kan se, at du er inde og lægge svar på flere spørgsmål, som er flere år gamle. Det giver ikke ret megen mening.