Avatar billede fragtrup Nybegynder
15. december 2011 - 09:26 Der er 6 kommentarer

Håndtering af CAD-filer

Jeg skal formidle CAD-filer mellem forskellige parter. Jeg får måske brug for at lave nogle små rettelser i disse tegninger. Men vigtigst er at jeg kan se de filer jeg formidler.
DWG og DXF filer har jeg kunne åbne i forskellige programmer, men jeg får flere og flere STP filer og dem kan jeg ikke gøre noget ved eller åbne.

Jeg skal jo nok overveje AUTOCAD. Eller hvad?
Hvis det skal være autocad, hvilken version skal jeg gå efter?

Det vil være trist at betale kassen til det basale behov jeg har.
Hjælp mig, tak...
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. december 2011 - 09:42 #1
Avatar billede dla Praktikant
15. december 2011 - 09:44 #2
Du skal bare downloade en gratis stp-file viewer. Du kan vist ikke lave rettelser i tegningerne, men du kan da se dem.
AutoCad kan ikke åbne stp filer, og det er et meget dyrt program (16-17.000 for den billigste), så det skal du ikke købe.
Avatar billede fragtrup Nybegynder
15. december 2011 - 09:51 #3
Hvilke programmer laver STP-filer og kan man ikke arbejde videre på dem?
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2011 - 11:15 #4
Avatar billede c_skytte Nybegynder
12. marts 2012 - 20:25 #5
STEP filer er som oftest Bodyfeatures når de åbnes i andre programmer!
En bodyfeature er en "død" part som ikke har nogen konstruktions-historik længere.
For at åbne Step - som er et standard udvekslings format når der snakkes CAD, skal der være en Parasolid converter i det aktuelle proram - og de åbnes KUN i 3D!
Kig lidt rundt på nettet så finder du en "kopi" af eksempelvis:
Solid Edge
SolidWorks
Ironcad - http://www.ironcad.com/downloads/trialdownload/
Alibre - http://mkt.alibre.com/testdrive (trial)
hvoraf det er hip som hap hvilket af disse du bruger, jeg bruger selv SE ST4 til dagligt og det kan varmt anbefales!  :o)

Go' fornøjelse
Avatar billede fragtrup Nybegynder
13. maj 2012 - 11:16 #6
Jeg fandt et Mac program som i første omgang dækker mine behov.
FreeCAD: http://sourceforge.net/projects/free-cad/

Nu kan jeg åbne STP-filer og lave JPG eksport. Jeg kan ikke rette i filerne men det er ok i første omgang.