Avatar billede k_skriver Juniormester
15. december 2011 - 14:42 Der er 5 kommentarer

Dialogboks (gem eller gem som) hvis filen findes i forvejen

Hej,

Jeg har en makro (i Excel 2010), hvor jeg gemmer vha. denne kode:

ChDir "R:\Fælles\Udbud og licitationer"

    FilNavn = Range("b16").Value
        ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
        "R:\Fælles\Udbud og licitationer\" & FilNavn & ".xlsm", _
        FileFormat:=xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False

Problemet er at den fejler hvis filen findes i forvejen.

Kan nogen hjælpe med det kode der skal til for at give brugeren en dialogboks med valget om man vil overskrive eller gemme som en ny fil med et andet navn?

)KS(
Avatar billede supertekst Ekspert
15. december 2011 - 15:14 #1
Hvad lyder fejlmeldingen på?
Avatar billede k_skriver Juniormester
16. december 2011 - 12:33 #2
Først får jeg at vide at filen findes i forvejen og skal vælge om filen skal overskrives.

Klikker jeg "ja" gemmes filen fint nok, men klikker jeg "Nej" får jeg en 'Run-time error '1004''- med en beskeden 'Kan ikke få adgang til 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.xlsm''
Avatar billede supertekst Ekspert
16. december 2011 - 13:09 #3
Prøv at indsætte følgende før du gemmer:

Application.DisplayAlerts = False
Avatar billede k_skriver Juniormester
19. december 2011 - 22:35 #4
Tak, det fjerner HELT spørgsmålet om den eksisterende fil skal overskrives.

JEg vil gerne have spørgsmålet og hvis jeg klikker nej, til at overrskrive den eksisterende fil skal makroen 'bare' slutte - evt med en besked om: "Filen gemmes ikke - du kan ændre de gule felter og forsøge igen"
Avatar billede supertekst Ekspert
19. december 2011 - 23:13 #5
Sub test2()
On Error GoTo problem
  FilNavn = Range("b16").Value
        ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
        sti & FilNavn & ".xlsm", _
        FileFormat:=xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False
        Exit Sub

problem:
    MsgBox "Filen gemmes ikke - du kan ændre de gule felter og forsøge igen"
End Sub