Avatar billede sploof Nybegynder
16. december 2011 - 20:51 Der er 9 kommentarer

Bærbar stjålet.

Jeg havde desværre indbrud i min lejlighed igår, og fik bla. stjålet min nye HP bærbar. Den var slukket og desuden beskyttet med windows kodeord / og fingeraftrykslæser. Mit spørgsmål  er så om jeg kan være nogenlunde sikker på at diverse personfølsomme oplysninger og ting på computeren er sikret.

Jeg ved godt at det er et rimelig relativt spørgsmål, men jeg er lidt utryk ved hele situationen. Man kan jo håbe på at den enten bliver fundet igen eller at de blot geninstallere et nyt windows og derved formatere harddisken.
Avatar billede kjeldsted Novice
16. december 2011 - 20:59 #1
Nu vil jeg være ærlig overfor dig, selvom det er en kedelig nyhed. Men hvis det er fordi man gerne vil have data ud af en sådan computer er det relativt nemt at få data ud af en hvilken som helst computer, medmindre al data er krypteret (hvilket jeg betvivler). Man kan jo altid fx. sætte harddisken til en anden computer eksternt.
Avatar billede sploof Nybegynder
16. december 2011 - 21:10 #2
Ja, det tænkte jeg nok. Vi må håbe på at den enten bliver fundet eller formateret...
Avatar billede janus_007 Nybegynder
16. december 2011 - 21:25 #3
Det er drønærgeligt og selvom man ofte tænker at kryptere sit personlige data bliver det aldrig til noget.

Det kan jo virke totalt besynderligt at den slags ikke er indbygget i styresystemet her i 2012, men af ukendte årsager har både Apple og Microsoft valgt at fokusere på små ligegyldige smarte funktionaliteter.
Avatar billede chalde Seniormester
16. december 2011 - 23:14 #4
#3 Kryptering har impact på performance, og er derfor ikke noget de ønsker for den almene bruger da de fleste her ønsker performance.
Derimod har du i Vista/7 enterprise og ultimate-versionerne adgang til Bitlocker. Virksomheder har derfor mulighed for at vægte performance og sikkerhed, og dermed vælge hvad de vægter højest.
Truecrypt giver dig også mulighed for det.

Men sandt, uden kryptering er en maskine pivåben, kodeord eller ej. Tager ikke mange minutter.
Avatar billede buttwipe Juniormester
16. december 2011 - 23:56 #5
@ #3

Så vidt jeg husker krypterer Filevault 2 hele disken i OS X Lion, så det er ikke Apple der er bagefter.
Avatar billede kjeldsted Novice
17. december 2011 - 00:03 #6
#5 Det var da faktisk ny viden for mig... Måske man skulle kigge lidt på dét.
Avatar billede Novice-1 Seniormester
17. december 2011 - 00:09 #7
Hvis du har oprettet  dig som bruger på nettet, så kunne det måske være en ide at omdøbe brugernavne og adgangskoder
-navnlig hvis en af delene eller begge er gemt på PC

men hvis din pc kommer i kløerne på  avancerede hakkere eller pc kyndige så er det måske et fedt

og hvad med Nemid, bør man også -for en sikkerheds skyld- have en ny brugerprofil hvis ens pc bliver stjålet? kan se der er et konfigurationsprogram på min pc, fra første gang jeg skulle bruge nøglekortet, det må eksperterne herinde givetvis vide noget om
Avatar billede kjeldsted Novice
17. december 2011 - 01:25 #8
#7
Mht. NemID burde der på ingen måde være nogen risiko, medmindre der sammen med computeren også er stjålet nøglekort, CPR-nummer (/brugernavn) samt kode. Og disse ting bør jo aldrig være i nærheden af at være opbevaret sammen med computeren.
Man kan ikke umiddelbart få computeren til at gemme oplysninger om NemID og desuden så, hvis computeren (helt utænkeligt) skulle have gemt oplysninger om en nøgle der har været brugt, kan nøglerne jo ikke genbruges hvorfor dette heller ikke skulle være et problem.
Så NemID ville jeg bestemt ikke være bange for.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
17. december 2011 - 01:35 #9
#4 - > Jeg forstår fuldt ud begrundelserne da vi sad med 386'erne, meeeen.. jeg synes den med performance er lidt søgt efterhånden, selvom det jo er den vi skal høre på fra producenterne.

Desuden er det også fordi man har valgt kryptering som et softwarelag og ikke som en protokol at det går ud over performance.