Avatar billede ylwen Nybegynder
20. december 2011 - 11:34 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Opdatere to celler ved opslag

Tabellen ser sådan ud:

[Leverandør][Tlf][ID]...

Navn er et opslag i en anden tabel hvor der er oprettet en liste med Leverandører og deres telefonnummer.
Jeg vil så gerne have at når man har valgt en leverandør gennem opslag, så sætter den selv tlf ind.

Håber i forstår hvad jeg mener, ellers skal jeg prøve at uddybe...
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2011 - 12:41 #1
Jeg har uploaded et eksempel paa www.parodux.com under gratis!~)
Avatar billede ylwen Nybegynder
20. december 2011 - 14:47 #2
Men jeg vil lave det direkte i tabellen og ikke i en formular. Kan man det?
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2011 - 17:02 #3
ja!~)

Jeg er godt nok paa vej ud af doeren, saa jeg kan ikke hjaelpe lige nu... men kig paa faneblad 2 i bunden af skaermen naar du er i designvisning af en tabel...
Avatar billede fdata Forsker
21. december 2011 - 00:17 #4
Hvis du kører Access 97, 2003 eller 2007 er der ingen muligheder for at ændre data på den måde, du ønsker, på tabelniveau. Det må ske i en formular.

Hvis du kører Access 2010, kan du jo oprette en datamakro (lækker nyhed). Den virker på tabelniveau og vil således trigge ved indtastning direkte i tabellen, i en forespørgsel eller i en formular.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2011 - 00:50 #5
...enig... du kan ikke populere et andet felt i tabellen med din komboboks paa tabelniveau, du kan kun holde alle data i dit felt.

Naar du saa indsaetter feltet kan du med feltbredde egenskaben faa de forskellige kolonner frem og komboboksene vil saa aendre sig sammen.

Den rigtige loesning er dog, som fdata siger at holde det paa formular niveau enten med kode eller en underformular!~)
Avatar billede ylwen Nybegynder
21. december 2011 - 08:05 #6
Jeg kører godt nok access 2010. Havde godt nok håbet på at have det direkte i tabellen, men hører hvad i siger :)
Avatar billede ylwen Nybegynder
21. december 2011 - 09:34 #7
Hmm, syntes ikke det er let :) har forsøgt mig med en formular hvor jeg kan bladre i hoved tabellen. Undertabellen med telefonnumre skifter desværre ikke når jeg navigere.

Kan man uploade db til et sted så i kunne se den?
Avatar billede fdata Forsker
21. december 2011 - 11:01 #8
... men hvis du kører Access 2010 har du jo løsningen. Se svar #4
Avatar billede fdata Forsker
21. december 2011 - 11:05 #9
Er du i øvrigt helt sikker på, at du vil opdatere tabellen når du bladrer? Det lyder lidt voldsomt.
Hvorfor opretter du ikke bare en forespørgsel, som kombinerer de to tabeller?
Avatar billede ylwen Nybegynder
21. december 2011 - 12:58 #10
Tabel 1 har en én til mange relation til tabel 2, derfor mente jeg ikke jeg kunne gøre andet end det?

Jeg aner ikke hvordan jeg laver en datamacro som gør det jeg vil?
Avatar billede fdata Forsker
21. december 2011 - 23:14 #11
OK, hvis du ikke umiddelbart er klar til en datamakro, skulle vi måske lige finde ud af, om det i virkeligheden er overkill.

Som jeg forstår det: Du har en hovedformular og på den har du bl.a. en reference til en leverandør (et leverandør id). Så har du en underformular med leverandørid og telefonnumre. Nu vil du gerne have at underformularen kun viser telefonnumre, som hører til den leverandør, der er markeret på hovedformularen.

På underformularens egenskabsark, fanen Data, har du to felter: Overordnede felter og Underordnede felter. Her indsætter du navnene på de to felter, som skal synkronisere de to formularer, altså leverandør-id'erne.

Det burde da spille.

Hvis scenariet ikke er som beskrevet her, må du lige smide lidt mere info.
Avatar billede ylwen Nybegynder
04. januar 2012 - 07:20 #12
Jeg har opgivet evret :) tror jeg vælger en simpel løsning istedet for. Tak for jeres hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2012 - 09:40 #13
..du er velkommen til at sende din db til spg.eksperten@gmail.com saa kan jeg se om det lige kan ordnes...