Avatar billede car2 Praktikant
22. december 2011 - 18:10 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan opretter jeg et-bogsdokument i Word?

PROBLEM NR. 1: Jeg fik i 2006 udgivet en bog på et kendt dansk forlag. Denne bog er nu oversat til engelsk. Jeg har kontakt med et amerikansk forlag, der dog kun udgiver e-bøger. Forlæggeren har bedt mig om at lægge manuskriptet på en Word-fil, der ikke har sideopsætning. Bogen skal således kunne læses uden at sidetallet fremkommer. Manuskriptet skal afleveres fra min side som en lang fortløbende manuskript-fil. Men hvordan opretter jeg en sådan fil i Word?
PROBLEM NR. 2: Manuskriptet har en del fodnoter. Dette er et problem. Enten skal fodnoterne indarbejdes i hovedteksten (hvor de eventuelt kan anføres i en skrift, der er et punkt mindre, f.eks. pkt. 10 i forhold til hovedtekstens pkt. 11):
PROBLEM NR. 3: Er det muligt at anbringe fodnoterne ved slutningen af manuskriptet, altså i slutningen af bogen (er det det, der hedder slutnote?)? Dette afføder et nyt spørgsmål: Kan jeg da anbringe fodnote-reference-tal i selve hovedteksten (det sideløse manuskript), således, at læseren efterfølgende kan "blade" frem til slutningen af bogen for at se, hvad der står at læse i selve fodnoten (som formentlig nu er en slutnote). Håber at nogen kan hjælpe mig lidt på vej. Det vigtigste lige nu er, hvordan jeg laver en fil uden sidemarkeringer, og som jeg bare kan fylde kapitlerne på.
Med venlig hilsen, Poul B
Avatar billede car2 Praktikant
27. december 2011 - 09:35 #1
FEJL I OVERSKRIFTEN!
Desværre sneg der sig en fejl ind i min overskrift, der lød:
"Hvordan opretter jeg et-bogsdokument i Word?" Der skulle naturligvis have stået:

"Hvordan opretter jeg et e-bogsdokument i Word?

Mit hovedspørgsmål er altså:
Hvordan laver jeg et Word-dokument (en dokumentfil), der bliver til en fortløbende dokument-fil, som jeg kan skrive i uden markeringer af sidetal? Når man læser en e-bog, vil der ikke forekomme paginering (sidetal) i et simpelt e-bogsdokument. Man læser bare derudad (og nedad!). Mit problem er altså i al korthed:
Hvordan opretter jeg et sådant Word-dokument?
Venlig hilsen, Poul B.
Avatar billede tand Seniormester
28. december 2011 - 14:02 #2
Du sletter det der ikke skal med, og derefter laver du dokumentet om til en PDF fil.
Først derefter laver man det om til et egentligt E-bogs format,
og der er flere formater, afhængig af hvor det skal læses.
Avatar billede car2 Praktikant
21. januar 2012 - 10:19 #3
ALLE PROBLEMER ER LØST
Kære Eksperten.DK. Besvarelsen af mine spørgsmål ovenfor afspejler naturligvis, at jeg ikke anede, hvordan jeg skulle fremstille et e-bogsdokument i Word, der skulle kunne læses som en slags "skriftrulle" - bare derudad og nedad! Det er naturligvis ikke sådan, det foregår. Den pågældende forlæggers ønske var affødt af, at han ville have et manuskript, der kunne produceres uden de store tekniske problemer. Alle problemer er nu løst, idet bogen nu er antaget af et andet forlag. Der læses lige nu korrektur på manuskriptets engelske sprog. Problemet var især fodnoterne, da disse skulle udgøre et problem i den typografiske opsætning (desktop publishing, eller dtp). Dette problem er nu løst, idet fodnoterne er ændret til "slutnoter" (samlet under ét bag i bogen). Faktisk en fantastisk funktion. Når man trykker på slutnotetallet, springer man (i hvert fald i Word) straks til Slutnoterne, trykker man igen på det aktuelle tal, kommer man øjeblikkeligt tilbage til det sted, man var kommet til i bogen. På denne måde bliver forlaget fri for besværlige fodnoter, der ind imellem kan fylde en hel del. Så jeg kan melde, at bogen nu er på vej ud i den store verden. Det bliver fantastisk spændende. Car2/alias Poul B.
Avatar billede tand Seniormester
21. januar 2012 - 11:57 #4
Hej car2 (poul)
Du skal skrive et svar for at afslutte dit spørgsmål.
Avatar billede car2 Praktikant
05. februar 2012 - 09:54 #5
Et svar på mit indlæg og spørgsmål, om hvordan man laver et simpelt e-bogsdokument, kan ikke gives, da spørgsmålet er stillet ud fra nogle forkerte forudsætninger. Alle sammenhænge fremgår af mine tidligere indlæg oven for. Problematikken er forkert og uaktuel, idet en e-bog læses som enhver anden bog, dvs. sideværts - fra side til side. Ingen har heller svaret på min problemstilling. Vil jeg selv fremstille en e-bog/e-bogsdokument, må jeg formentlig konsultere en eventuel håndbog. Findes en sådan på dansk (kunne jeg spørge), og i givet fald, er den til at forstå? Men mit problem er altså løst i og med, at bogen nu er under produktion. Mvh. Car2/Poul B.
Avatar billede tand Seniormester
20. maj 2012 - 09:45 #6
Ok
Avatar billede tand Seniormester
21. maj 2012 - 08:30 #7
Hvordan accepterer eller afviser jeg et svar?

Når der er kommet et svar som du kan bruge, så klikker du ud for selve svaret i boksen "Acceptér dette svar". Derefter accepterer du svaret i den boks som dukker frem.

Er løsningen kommet gennem en kommentar, skal du stadig give point. Du skriver bare, at bruger XXX har løst problemet og beder vedkommende om et svar. Når svaret kommer, accepterer du bare dette.