Avatar billede mofpe Nybegynder
26. december 2011 - 09:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til VPS

Hej
Er der nogen her på eksperten som kan hjælpe mig med forståelsen og det at "programmere" min VPS. Der er point på højkant.
Ved godt det er et bredt spørgsmål, men håber der findes en debian ekspert herinde
Avatar billede amd Nybegynder
12. januar 2012 - 20:30 #1
Hvad mener du med, at programmere din VPS?
En VPS er jo bare en lille virtuel maskine, ( I dit tilfælde en debian? ). Den skal du jo konfigurere til det, du skal bruge den til? Tror dit spørgsmål kræver lidt uddybning ;)
Avatar billede mofpe Nybegynder
13. januar 2012 - 05:36 #2
Som jeg også skriver er det et meget bredt spørgsmål. :-)
Grundlæggende handler det om at jeg finder en som kan give mig forståelsen for det at lægge programmer, websider og lign. på min VPS. Jeg har ikke arbejdet med Linux og de kommandoer der bruges der før. Men vil gerne videre. Jeg har et lille webfirma og kan se en masse muligheder i en VPS.
Så med udgangspunkt i min manglende viden, vil jeg gerne have fat i en der kender til Linux/Debian som jeg kan ringe til når jeg "lander i problemer" Der er flere point end de 60 på højkant.
Håber jeg forklarer mig bedre.
Avatar billede amd Nybegynder
13. januar 2012 - 07:16 #3
Det er jo et meget bredt område, som ikke lige besvares på få linjer her.
Men til at starte med kommer det jo meget an på, om du har købt en VPS med tilhørende panel, eller om du skal sætte det hele op manuelt over SSH. Jeg arbejder i et hostingfirma, hvor vi sælger dem med PLESK panel. Det gør at kunder, som ikke er så teknisk kyndige til at administrere en linux maskine, kan oprette websies, databaser, konfigurere mailservere osv. fra et webinterface forholdsvist enkelt :)
Skal du selv opsætte det via ssh, skal du jo ha sat noget tid af til at lære grundlæggende unix, og gerne efterfølgende læse lidt om apache og mysql ( forudsat at det er det du vil bruge din VPS til ), for at få det konfigureret mest hensigtsmæssigt ifht. sikkerhed mv. :)
Avatar billede mofpe Nybegynder
13. januar 2012 - 07:34 #4
Ja, det er nemlig bredt. :-)
Det jeg har er en VPS fra Surftown. Der følger PowerPanel med, men ikke nogen rigtig panel, i mine øjne. Jeg har prøvet at installere webmin, (det gik ikke) og har læst mig gul og blå, på debian, webmin, surftown og apaches support sider. Men bliver hele tiden bremset af min manglende viden om linux. (tror jeg) Så hvis du tror at mange af mine problemer kan løses ved hjælp af f. eks. PLESK, så er det jo nok det jeg skal have hjælp til at installere. Men kan også se at der findes mange forskellige løsninger hos Plesk. Hvis jeg gerne vil have min webshop og evt. hjemmeside liggende på min VPS, hvilken løsning skal jeg så vælge?
Håber du kan hjælpe.
Avatar billede amd Nybegynder
13. januar 2012 - 08:53 #5
Parallels PLESK er ikke gratis, og hvis det kun er et enkelt website, du skal have på, så vil jeg da sige, at du bare skal konfigurere apache / mysql manuelt. Installation af en webflade til at administrere det vil kun give mening, hvis du skal køre mange sites på den, i min verden.. :)
Kan du ikke beskrive hvor du er gået i stå, så er det nok nemmere at hjælpe dig videre?
Avatar billede mofpe Nybegynder
13. januar 2012 - 09:21 #6
Ved at plesk ikke er gratis, og håber på at jeg på sigt skal have mange sider på min VPS. :-)Derfor vil jeg gerne have et råd til hvilken version jeg evt. skal købe.
Jeg er simpelthen gået i stå efter at have prøvet at installere webmin, og så prøvede jeg at få et par domænenavne lagt på og oprettet mapper. Jeg har fulgt den vejledning som findes her: http://www.debian-administration.org/articles/412 men det fik jeg ikke til at virke, og kunne ikke finde en forklaring på hvorfor. :-)
Håber det giver mening.
Avatar billede mofpe Nybegynder
16. januar 2012 - 16:10 #7
Hej amd
Håber stadig du kan give mig en "hjælpende hånd".
Evt. officielt?
Vil rigtig gerne have lært at installere f. eks. plesk eller webmin på min VPS.
Så jeg håber at høre fra dig.
MVH
mofpe