Avatar billede Blueeyez Mester
26. december 2011 - 19:52 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Spil lovligt eller ulovligt?

Jeg kunne godt tænke mig at vide om det er lovligt at have en .img/.iso/.nrg billed fil liggende på ens pc i stedet for at bruge ens spils cd/dvd skive når man vil spille det? :)

Og hvad siger lovgivningen på følgende område?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. december 2011 - 19:54 #1
backup er tillad for at undgå slid på dvd/cd.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. december 2011 - 19:58 #2
#1 Det er vel ikke sådan du kan finde lovgivning hvor der står om det? :)

Har kigget på antipiratgruppen.dk mmen synes ikke jeg finder det :S
Avatar billede chalde Seniormester
26. december 2011 - 20:03 #3
Avatar billede Blueeyez Mester
26. december 2011 - 20:14 #4
#3 D eskirver man må have en kopi af ens spil, men gælder den kopi så os hvis den ligger på ens pc? Samt må kopien være hentet online og ikke nødvendigvis være en kopi af ens skive? (Indholdet er det samme)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. december 2011 - 20:18 #5
du skal have en gyldig licens, og selv stå for kopien uden hjælp fra andre. Hvordan du opbevarer backup er ligemeget.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. december 2011 - 20:23 #6
#5 Findes der gratis programmer til og kopiere et spil til ens pc så man kan spille spillet ved brug af Virtual CloneDrive? :)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. december 2011 - 20:30 #7
det ligger nok udenfor, hvad der er tilladt herinde - er du gammel nok, så google på alcohol men det koster altså penge.
Avatar billede chalde Seniormester
26. december 2011 - 20:31 #8
De fleste spil har indbygget kopisikring, som ikke uden videre kan omgås.
Bemærk: Cracks mv. er brud på EULA.
Avatar billede edinmdk Nybegynder
26. december 2011 - 20:35 #9
Det er selvfølgelig tilladt, men smider du filen ud på nettet, så er det selvfølgelig ulovligt.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. december 2011 - 20:41 #10
#7 I det link chalde gav så stod der man godt måtte kopiere spillet, så må man vel os lave en kopi og smide  på ens harddisk? :)

#8 Jeg vil blot have en kopi af mit spil så jeg kan spille uden at skulle hive dvd/cd frem hver gang.. men har hentet alcohol 120% og er nu igang så må vi se hvor langt dens trial går..

#9 Hvad så hvis en anden person smider hans på nettet må jeg så hente den hvis jeg har min egen licens nøgle? samt der ikke er crack, serial mm med i hans upload?
Avatar billede chalde Seniormester
26. december 2011 - 20:58 #11
#10 Nej. For så har både du og den anden brudt loven for ophavsret i forbindelse med eksemplarfremstilling.
Avatar billede edinmdk Nybegynder
26. december 2011 - 21:01 #12
#11 RIGTIGT!! ;o)
Avatar billede Blueeyez Mester
26. december 2011 - 21:17 #13
#11 -> Det er dog altid tilladt at tage en sikkerhedskopi af et computerspil, ligesom du må tage en kopi, hvis det er nødvendigt for at kunne benytte spillet.

kilde: http://kum.dk/Infokiosk/IT1/#2
Avatar billede chalde Seniormester
26. december 2011 - 21:38 #14
#13 Ja, men hvor står der det er lovligt at hente en kopi? ;)
Avatar billede Blueeyez Mester
26. december 2011 - 21:51 #15
#14 Ingen steder, men hvad er forskellen? Filerne er de samme jo? Man har selv licens nøglen og så skal man ikke selv til og bryde en kopispærring for noget som man har betalt for..
Avatar billede chalde Seniormester
26. december 2011 - 21:57 #16
#15 Forskellen er, at personen der gør den tilgængelig, ikke har ret til eksemplarfremstilling.
Avatar billede bjornnyborg Nybegynder
26. december 2011 - 22:23 #17
#5 Kan lige umiddelbart huske 2 gratis programmer der kan lavet en iso fil af dit spil: Deamon Tools og Magic Disc.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. december 2011 - 22:51 #18
#16 Men så er det vel ikke mig der gør noget forkert? :)

#17 Har fundet en løsning på den front ellers tak :) Søger blot nu viden om lovgivningen som du kan læse dig til i forrige indlæg :)
Avatar billede chalde Seniormester
26. december 2011 - 23:11 #19
#18 Så du mener, at når en anden bryder ophavsretsloven og gør noget tilgængeligt for dig, så vil du være straffri for at gøre brug af dette ulovligt tilgængeliggjorte materiale?
Avatar billede Blueeyez Mester
27. december 2011 - 10:19 #20
#19 Jeg ejer spillet selv jo.. det er jo ikke sådan at jeg snupper et spil gratis og spiller det... :)
Avatar billede chalde Seniormester
27. december 2011 - 11:05 #21
#20 Nej, du ejer på ingen måde spillet. Du har købt en licens der giver dig ret til at afvikle spillet efter de retningslinjer der står i licensen.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. december 2011 - 11:12 #22
#21 Jeg ejer livensen så, men uden den så kan man jo heller ikke spille spillet :) (Altså man skal jo bruge en licens for at bruge det...)
Avatar billede chalde Seniormester
27. december 2011 - 11:19 #23
#22 Nej, der er intet ejerskab i det her. Du har en brugsret, så længe du overholder det der står skrevet i licenseringen (EULA).
Men det ændrer stadig ikke på at hverken du eller andre udover producent og udgiver har spredningsretten medmindre de har angivet andet.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. januar 2012 - 00:28 #24
#23 Men man må godt lave en backup (Sikkerhedskopi) men hvis det ikke er muligt, så står man vel bedre og gør det en forskel hvis man har mistet cden?
Avatar billede chalde Seniormester
14. januar 2012 - 01:06 #25
#24 Du må gerne lave en sikkerhedskopi ja. Men du må stadig ikke hente en kopi medmindre den er gjort tilgængelig af producent/udgiver.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. januar 2012 - 11:52 #26
#25 Hvad hvis man ikke kan lave sn sikkerhedskopi fordi kopi sikkerheden er for streng på cden? (Altså hvis man laver en sikkerhedskopi så bliver den ikke godtaget af spillet)
Avatar billede chalde Seniormester
14. januar 2012 - 12:00 #27
#26 Ja så er du jo på den. Men det ændrer ikke loven. Så må man jo passe bedre på sine ting ;)
Lov er lov, lev efter den eller bryd den på eget ansvar.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. januar 2012 - 12:10 #28
#27 Ja okay, loven bør ændres ^^ Men smid svar... :)
Avatar billede chalde Seniormester
14. januar 2012 - 12:18 #29
#28 Delvist enig ;)
Behold point eller del ud til de øvrige :)
Avatar billede Blueeyez Mester
14. januar 2012 - 12:23 #30
Alle der ønsker point som har deltaget, smid svar :)
Avatar billede Blueeyez Mester
06. februar 2012 - 21:47 #31
Lukker.