Avatar billede pallekragh Nybegynder
29. december 2011 - 22:26 Der er 13 kommentarer

Ekstern harddisk - "Skal formatere før kan bruges", kan filernes reddes?

Nogen ideer til hvordan jeg kan få filerne ud? det er desværre den harddisk jeg har lavet min backup på igennem tiderne. Er semi noob, så nogen der måske kan hjælpe med en guide?

Har læst denne tråd, men er lidt i tvivl om de kommandoer der skal bruges:
http://www.eksperten.dk/spm/928478#reply_7885245

Har en pc med Xp samt en med Vista home.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2011 - 23:45 #1
Har du været i diskhånteringen og set hvad der står om den forhåbentlig ikke RAW?
http://gratisupload.dk/vis_billede/64302/
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2011 - 08:34 #2
man kan tage selve harddisken ud af det kabinet den sidder i og sætte den i sådan en fætter og muligvis kan du så flytte dem

http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-3.0-SATA-Docking-Station

den kan både bruge 2.5 og 3.5 harddiske

men du kan også prøve medd hirens

http://www.hiren.info/pages/bootcd

se under denne her

MBR (Master Boot Record) Tools

isør denne her

BootFix Utility Run this utility if you get 'Invalid system disk' message.

hirens laver du på en cd eller dvd - brug RW skiver (genskrivbare)
man booter op på skiven og starter det program man vil

men husk nu det er den RIGTIGE disk du laver det på - det skal jo ikke være dit c drev

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2011 - 11:32 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2011 - 11:37 #4
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2011 - 12:29 #5
"3

Recover 1 GB data for FREE!

det er ikke ret meget i den ekstern harddisk

eller har jeg misforstået det - jeg har ikke prøvet den
jeg plejer altid at henvise til hirens i nogen sammenhænge fordi de er gratis

m.v.h
Avatar billede pallekragh Nybegynder
30. december 2011 - 21:26 #6
Til POKO1: Tak for nem guide - Desværre - når jeg kører diskhåntering skriver den Disk2 Ukendt, Ikke initialiseret :(
Når jeg tilkobler den nu kan jeg ikke engang få et drev bogstav frem.
Fejlen er helt klart opstået ved en forglemmelse af "sikker fjernelse".
Avatar billede poko1 Ekspert
30. december 2011 - 21:41 #7
Ja men du skal kigge der hvor der normalt står FAT eller NTFS hvis der der står RAW kan du ikke en gang indlæse en ny filtabel
da disken er nede at køre på 1Bit plan men så har jeg måske løsningen.
Avatar billede Skumlos Nybegynder
18. januar 2012 - 07:38 #8
Hvis fejlen er kommet ved forglennelse af sikker fjernelse kan chkdsk i 99% af tilfældene fixe problemet. Prøv at starte en prompt, kør -> cmd, og så skriv chkdsk. Jeg kan ikke huske parametrene men det er noget a la chkdsk /f <drevbogstav>.
Avatar billede permundus Nybegynder
04. oktober 2012 - 18:14 #9
Hej
Jeg har samme problem med en Verbatim 1GB ekstern HDD. Den er i diskhåndtering markeret som RAW. Tror fejlen er opstået fordi den var sat til en vens system/server, og der ikke blev lavet sikker fjernelse (af forskellige dårlige grunde).
Jeg har prøvet programmet EASEUS Partition Recovery 5.0.1, men jeg kan ikke komme til at vælge næste, når den skal igang med at reparere.
Nogen forslag? Vil jo gerne beholde data på den (film, billeder etc)

Tak
Avatar billede permundus Nybegynder
04. oktober 2012 - 18:17 #10
kører win7.
Ved ikke, hvordan jeg laver en prompt, eller en chkdsk. Min disk der skal chk hedder d
Avatar billede poko1 Ekspert
04. oktober 2012 - 18:24 #11
permundus
Så må du jo oprette en tråd med dit problem!
Avatar billede poko1 Ekspert
04. oktober 2012 - 18:26 #12
eller bruge min guide det koster ikke point!
http://www.eksperten.dk/guide/1444
Avatar billede permundus Nybegynder
04. oktober 2012 - 19:13 #13
tak for hjælpen. måske jeg skulle købe en licens til FileScavenge, så den kan tage større filer.
Går ud fra steppene er:
1. Save data vha. FileScavenge til fx anden hdd
2. Formatter problem-HDD, så den ikke er RAW mere.