Avatar billede zeus19 Nybegynder
30. december 2011 - 17:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Select table mysql spørgsmål ?

Hej

Vil nedenstående query hente data fra row / table som hedder eks
user_id / username /user_password

Jeg syntes den virker underligt at der er indsat user. foran navnet på row/table

Hilsen
René

              //SQL for Authorization
        $sqlAuthorization = "
            SELECT
                user.user_id as id,
                user.username as login,
                user.user_password as password
            FROM
                phpbb_users AS user
            WHERE ";
Avatar billede olebole Juniormester
30. december 2011 - 18:19 #1
<ole>

Virker det da ikke? Jeg mener, det burde virke fint.

Det skyldes, at du med phpbb_users AS user opretter et alias user for tabellen phpbb_users.

/mvh
</bole>
30. december 2011 - 18:23 #2
Ja, den er god nok.  Tabellen phpbb_users bliver givet alias (øgenavn) user, således at user.user_id betyder det samme som phpbb_users.user_id.

I dette tilfælde er det unødvendigt, fordi din forespørgsel kun bruger en enkel tabel, så det er tilstrækkeligt at skrive dette:

SELECT user_id as id, username as login, user_password as password FROM phpbb_users WHERE ...

Hvis din query bruger flere tabeller er du (i de fleste tilfælde) nødt til for hvert felt at angive fra hvilken tabel feltet kommer.  Hvis, for eksempel, du skal finde de klubber en user er medlem af og klubberne er i en særskilt tabel,  så kan forespørgselen for eksempel være således:

SELECT user.id, user.navn, klubber.klub FROM user JOIN klubber ON user.klubid = klubber.id WHERE user.id= 25

Så vil det, især hvis tabelnavnene er lange, være bekvemt at give tabellerne aliaser såsom:

SELECT u.id, u.navn, k.klub FROM user u JOIN klubber k ON u.klubid = k.id WHERE u.id = 25.
30. december 2011 - 18:24 #3
olebole kom ind mens jeg var i færd med at skrive mit indlæg, men vi siger, i realiteten, det samme.
Avatar billede zeus19 Nybegynder
30. december 2011 - 18:39 #4
Hejsa,

Tak for jeres svar,

Jow det virkede fint.

Men det var nu mere vores der stod user. foran

Ang point vil jeg gerne dele dem mellem jer, så hvis du lige vil ligge et svar ole :)

tak igen.

/René
Avatar billede olebole Juniormester
30. december 2011 - 18:42 #5
Jeg samler ikke point - ellers tak  =)
Avatar billede zeus19 Nybegynder
30. december 2011 - 18:50 #6
Lukker Spg.