Avatar billede StarMedia Nybegynder
07. januar 2012 - 18:53 Der er 11 kommentarer

Mest læste-script

Hej alle.

Jeg har brug for en kode, hvorvidt jeg kan få en statistik der hedder eksempelvis "Ugens mest læste artikler".

Hvordan gør jeg det? Det skal altså være baseret på en uge fra min database, og så nyhedsid'et..

Dato i min database bliver vist således: 22-10-2011 22:53:17

Håber nogle kan hjælpe - skriv hvis I ikke forstår mit spørgsmål
Avatar billede claes57 Ekspert
07. januar 2012 - 19:45 #1
du skal starte med en 'log-tabel' med id på artiklen, samt dato/tid for afhentning. Dvs hver gang en bruger åbner en artikel, så skal der lige fare et script afsted, der opdaterer log-tabellen.
Så er det bare at lave en optælling på et givent datointerval.
Avatar billede StarMedia Nybegynder
07. januar 2012 - 19:48 #2
Der trackes, hver gang en går ind i en artikel.. Den ligger som værdien "hits" under tabellen med nyhederne - kan jeg ikke blot bruge det?
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2012 - 19:56 #3
<ole>

Jo - afhængigt af, hvad du vil tælle. Skal det være unikke læsere, eller skal lille Kjeld-Bents 10 sekunder lange tryk på F5 resultere i 120 optalte læsninger?

/mvh
</bole>
Avatar billede StarMedia Nybegynder
07. januar 2012 - 20:03 #4
Bare hits totalt :) Ski' vær med unikke :)
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2012 - 20:21 #5
Så er det fint nok at bruge dine hits
Avatar billede StarMedia Nybegynder
07. januar 2012 - 20:26 #6
Kan du fremstille en decideret PHP-kode til mig? Jeg er nemlig ikke helt med :)
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2012 - 20:27 #7
På sigt ville det dog nok være hensigtsmæssigt at gemme et stamp sammen med hvert hit. På den måde er det ikke flere år gamle læsninger, der afspejler sig i 'Mest læste'.

Et godt bud kunne være, at det stadig ville være artikler fra 12. september 2001, der lå øverst på de fleste netavisers 'Mest læste' liste, hvis ikke der blev sorteret efter dato  *o)
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2012 - 20:28 #8
"Kan du fremstille en decideret PHP-kode til mig?" >> Ja, masser! Det er dog ret usandsynligt, du ville kunne bruge nogen af dem, da jeg intet kender til din applikation eller DB  =)
Avatar billede StarMedia Nybegynder
07. januar 2012 - 20:33 #9
Men det ville jo ikke gøre noget i denne situation, for jeg vil jo sortere dato..

Men altså.. Hvad skal du vide, for, at du kan lave en kode?

<?
$hent_nyhed = mysql_query("SELECT * FROM nyheder") or die(mysql_error());
while($vis = mysql_Fetch_array($hent_nyhed)) {
?>

Hvad skal der skrives i ovenstående script for at den sorterer efter dato og hits?
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2012 - 20:42 #10
Jamen, det kan jeg ikke have nogen anelse om. Som jeg lige har skrevet, kender jeg jo intet til opbygningen - og hits gemmer du formodentlig ikke i tabellen med nyheder  =)
Avatar billede StarMedia Nybegynder
07. januar 2012 - 20:46 #11
Jo, det gør jeg..