Avatar billede Anders Birch Juniormester
12. januar 2012 - 18:40 Der er 4 kommentarer

Core i5-2500k overclocket vs Core i7-2600?

En Core i7-2600 kan ikke overclockes og er dyrere end en i5-2500k, selvom de vidst er meget ad lige med hinanden. - Hvad jeg kan forstå, så er den det dog ikke til f.eks. Cubase.

- Hvad vil forskellen så være hvis en Core i5-2500k bliver overclocket?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. januar 2012 - 20:15 #1
hvis du oc'er en cpu, så hænger du på det fulde ansvar for nok køling, og det kan blive dyrere i el og udstyr end modellen større i cpu.
Avatar billede Anders Birch Juniormester
12. januar 2012 - 20:34 #2
Jeg har aldrig selv været en overclocker netop pga. det. - Men hvad gør gennemsnits it-nørden egentligt? Jeg har en fornemmelse af, at jeg er lidt en outcast.
Avatar billede Tylon_Foxx Nybegynder
30. januar 2012 - 09:05 #3
i5 2500K OC'et til i7 2600(K)'s hastighed vil ikke bringe den store forskel mellem de to, de vil bruge ca. det samme i strøm, da kernerne stort set er ens (grundet binningprocessen). i7'eren har en højere TDP i forvejen, så trømmæssigt vil der ikke være stor forskel.

i5'erens ydelse vil derimod være lidt lavere i cachekrævende applikationer, da den kun har 6MB cache vs. i7'erens 8 MB, men uanset er det et OC på kun 100MHz, så summa sumarum gør det ingen forskel... Du skal op på en 3.8-4 GHz før det rigtigt giver noget mærkbart IMO

claes57: Stock køleren kan faktisk klare en god sjat... 24/7 OCs til i al fald 3.8 GHz på stock køleren er ikke uhørt.
Avatar billede Anders Birch Juniormester
16. februar 2012 - 20:52 #4
Jeg har ikke set, at du har svaret før nu. Jeg har købt mig en 2600k, så too late. Morsomt nok er jeg netop i gang med rydde op på harddisken, da jeg også skal have mig en ny installeret sammen med den nye cpu og bundkort, og derfor tænkte jeg, at der var brug for at kigge på de gamle mails... såsom dem, man har fået fra Eksperten ;-)