Avatar billede Lasse S Novice
17. januar 2012 - 00:12 Der er 14 kommentarer

Wii på HDTV via HDMI?

Hej eksperter

Jeg har købt en Wii, og med den fulgte et standard wii-AV-kabel, som i den ene ende passer ind i Wii'en, og i den anden ende har tre  gamle, runde stik til at smække i fjerneren - hvis altså fjerneren havde sådan nogle stik på bagsiden...

For vi har en fancy fladskærm hængende (Samsung UE40D5005), og den er åbenbart alt for fin og digital til sådan nogle gamle, analoge stik.

Hvad mangler vi for at få wii op på fjernsynet?
En Neoya-adapter, http://www.neoya.com/shop/wii/hdmi/wii2hdmi ??
En NN-adapter, http://www.pandawill.com/1080p-full-hd-hdmi-converter-for-wii-p48205.html

Hvad giver den bedste kvalitet?

vh Lasse
Avatar billede kimwright Nybegynder
17. januar 2012 - 08:12 #1
Man kan få sådan en lille sød en her http://wiinyt.dk/2010/05/nyheder/hardware/hdmi-udgang-pa-wii/
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. januar 2012 - 09:36 #2
Iflg. Specs, så er der komponent indgang, så kig igen.
Avatar billede SteWe Nybegynder
17. januar 2012 - 10:19 #3
Wii'en har ikke komponent udgang så vidt jeg ved. De tre runde stik han taler om er snarere Composit video (gul) + højre/venstre lyd (rød+hvid).

Komponent kabler er normalt grøn+rød+blå.
Avatar billede SteWe Nybegynder
17. januar 2012 - 10:26 #4
Der står også den har komposit indgang

Komposit (AV) 1 (fælles med PC Audio)

Så den burde I kunne bruge.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. januar 2012 - 10:30 #5
http://www.pandawill.com/1080p-hdmi-converter-for-wii-p55287.html
den opskalerer billedet - det gør de andre ikke.
Tor det er den samme nn-adapter, xls omtaler.
Husk ved køb udenfor eu kommer er moms/told + gebyr på prisen (postdk tager 160kr for at toldbehandle)
Avatar billede SteWe Nybegynder
17. januar 2012 - 10:48 #6
Det giver ingen mening at betale for at få det opskaleret. Det skal TV'et nok gøre uanset hvordan signalet kommer ind.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. januar 2012 - 10:56 #7
tv vil få billedet forstørret til 100% - dvs firkanter bliver større. Ved opskalering vil linjer blive udjævnet, så billedet fremstår pænere (mindre grov i billeder).
dvd-afspillere har også egen opskaleringsrutine indbygget - netop af samme grund.
Avatar billede SteWe Nybegynder
17. januar 2012 - 11:09 #8
Du har ret i der kan være forskel på scalerne. Men det er altså ikke et must hvis nu de synes det ser fint nok ud med de almindelige kabler.
Avatar billede Lasse S Novice
17. januar 2012 - 21:25 #9
Hej SteWe og Claes.

Tak for jeres mange input!

Jo, den ledning der fulgte med, ender i gul/hvid/rød, altså video og lyd (Composit?). Og nej, der er ikke andre udgange på Wii'en end den wii-specifikke.

Store, kantede pixels på skærmen lyder ærgeligt. Så er der jo ingen merværdi ved en stor tv-skærm... Er det Neoya-adapteren eller NN-adapteren, der smoother kanterne (og altså giver bedre billede)?

Neoya-adapteren såvidt jeg kan se identisk med denne KanaaN-adapter på Amazon, http://www.amazon.co.uk/KanaaN-Wii-HDMI-Converter-Scales/dp/B006R5DFWW/ref=sr_1_5?s=electronics&ie=UTF8&qid=1326831475&sr=1-5 - og så ville der vel ikke være ballade med moms, told, etc?

vh Lasse
Avatar billede Lasse S Novice
17. januar 2012 - 21:29 #10
eller http://www.mm-konsol.dk/produkter/vis.asp?varenr=4100&menu=nintendo

men altså, det kan da ikke være rigtigt, at når selve Wii'en koster 1000 kr, at man så skal bløde yderligere 400 kr for overhovedet at få noget frem på skærmen?!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. januar 2012 - 21:46 #11
Wii leverer en opløsning der hedder 800 x 600.
At du bruger HDMI kabel vil ikke få opløsningen til at blive bedre end det der leveres.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. januar 2012 - 21:48 #12
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. januar 2012 - 21:49 #13
Store, kantede pixels på skærmen lyder ærgeligt. Så er der jo ingen merværdi ved en stor tv-skærm... Er det Neoya-adapteren eller NN-adapteren, der smoother kanterne (og altså giver bedre billede)?

Det lyder for mig som at du har købt katten i sækken... ;)
Eller skulle have købt PS3 med Move, eller Xbox med kinnect...
Avatar billede Lasse S Novice
18. januar 2012 - 22:55 #14
Yes, jeg er med på, at billedkvaliteten som sådan ikke bliver bedre, end hvad der kommer ud af Wii'en - det siger sig selv. Men der er trods alt forskel på, om en hdmi-dims opskalerer hårdt eller blødt, eller hvad vi nu skal kalde det.

Den billigste løsning, hvad er det? At få sat noget analogt adapter-ledning på de tre composite-ledninger, så den kan plugges ind i nogle af de andre stik i TVet (http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-home-theatre/tv/led-tv/UE40D5005PWXXE-spec)?

Og den bedste løsning (hdmi med smoothet kanter??), hvilken af hdmi-adapterne vil I anbefale? Jeg er også faldet over denne, http://www.wii4real.dk/hdmi-720p1080p-35mm-audio-p-37616.html

vh Lasse