Avatar billede SteWe Nybegynder
17. januar 2012 - 10:00 Der er 1 kommentar

Hvordan tæller jeg forekomster af specifikt antal tomme linier?

Hej. Jeg søger en funktion / macro som kan tælle hvor ofte der er enten, 0, 1, 2 osv antal "tomme" (værdien 0) linier mellem to ikke-nul værdier. Jeg har ingen negative tal med.
Eksempel:

input "0 linier" skal give resultatet: 3
input "1 linie" skal give resultatet: 2
input "2 linier" skal give resultatet: 0
input "3 linier" skal give resultatet: 1

Hvis muligt vil jeg gerne undgå en løsning med behov for en "hjælpe-kolonne" da jeg i forvejen har mange kolonner.

Jeg håber på en løsning hvor jeg kan have to kolonner:

A B
0 3
1 2
2 0
3 1

osv. op til ca. 10.
Hvis det gør sagen lettere kan jeg sagtens på forhånd skifte nullerne ud med f.eks. bindestreg eller andet til at symbolisere "tom".
Jeg bruger Excel 2010 til Windows.
Avatar billede jens48 Ekspert
19. januar 2012 - 02:55 #1
Med 2 Do until funktioner vil det kunne lade sig gøre. Nedenstående makro tester tal der står i kolonne A og skriver resultatet i kolonne C. Kommentarerne burde være nok til at du kan rette den til til dit eget regneark.

Sub macro1()
Range(Cells(1, 3), Cells(12, 3)).Clear ' sletter eksisterende tal i kolonne C
b = 1 ' b = række der testes
Do
c = b
Do
c = c + 1
Loop Until Cells(c, 1) <> 0
Cells(c - b, 3) = Cells(c - b, 3) + 1
b = c
Loop Until b = 12 ' 12 = sidste række der testes
End Sub