Avatar billede svendsen82 Nybegynder
17. januar 2012 - 15:15 Der er 8 kommentarer

Pc lukker ned

Hejsa

Vil lige høre om I kan hjælpe....

Min com har ellers kørt som den skulle hele tiden, men nu lukker den pludselig ned. Eller det vil sige pc køre videre, men strøm til skærm, tastetur samt mus forsvinder. Har prøvet at genstarter men så køre blæser på fuld skrue, men der sker ikke noget på skærm tastatur og mus. Efter noget tid kan jeg pludselig starte fint op og den køre som den skal i lidt tid 15-30 min og så sker det samme igen.

Kunne dette være bundkort?
Avatar billede Blandy Praktikant
17. januar 2012 - 15:53 #1
Det lyder meget som om du har en pc der bliver for varm, og derved lukker ned for at skåne hardwaren. Er det en bærbar eller stationær.

Du skal gøre det, at du skiller maskinen delvist ad, og "blæser" den ren. Vil KUN anbefale at du blæser det rent, med trykluft-dåse eller en kompressor.

Du kan evt installer et lille program der hedder -coretemp-, hvor du kan se når din cpu temperatur bliver for høj. Så ved du det med sikkerhed på skift.
Avatar billede svendsen82 Nybegynder
17. januar 2012 - 15:57 #2
Det er en stationær. Det skete efter at ha været tændt i 5 min ca. og sidst jeg brugte den var der ingen problemer og da brugte jeg adobe programmer og spillede online spil hvor com blev en smule presset.
så tror ikke umiddelbart det er det. men vil da prøve at kigge at kigge efter hvis jeg får den startet op igen
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2012 - 16:03 #3
Du kan jo fysisk åbne den for at kontrollere den.
Jeg rengør min stationære min 1 gang om året inde i kabinetttet.
Avatar billede svendsen82 Nybegynder
17. januar 2012 - 16:36 #4
Det er ikke længe siden jeg gjorden den rent.
Alle lamper lyser på bundkort som de plejer når den er tændt....
Avatar billede Dalgas78 Nybegynder
17. januar 2012 - 16:39 #5
Har du prøvet med en anden strømforsyning.??
Avatar billede svendsen82 Nybegynder
17. januar 2012 - 16:49 #6
Nej det har jeg ikke.... men hvad skulle det ha med det at gøre? fordi den ikke kan levere strøm nok? hvis ja hvorfor køre køler så på max og sænker ikke farten igen?
Avatar billede Blandy Praktikant
18. januar 2012 - 08:24 #7
Tag lige og hent coretemp og hold øje med temperaturen. Bliver den over 70-80 grader, så har du forklaringen på at blæserne køerer på fuld hammer. Mener at bios er sat til at lukke for strømmen ved de 85 - 90 grader. For at skåne systemet.

Selvom det ikke er længe siden du har gjort maskinen rent, kan det sagtens være at der sidder en klump inde ved cpu kølern som du ikke fik set, pga køleribberne.
Avatar billede L_Anker Nybegynder
18. januar 2012 - 15:44 #8
Det kan nu også være fejl i driver prøv at gå ind i administrer ved at højreklik på Computer gå under din log og se hvad den melder af fejl..som den nok gør og så står der også hvad fejlen er