Avatar billede Flex81 Praktikant
22. januar 2012 - 23:31 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Fast eller Dynamisk IP-adresse?

Hej..

Jeg har netop bestilt Fullrate bredbånd, og i den sammehæng ville jeg gerne høre, om det er bedst at have en Fast Ip, eller Dynamisk Ip?

Jeg bruger tit min internet forbindelse til, at spille Ps3 online, FTP via mit arbejde.

Nogen der evt ved om Fullrate automatisk levere fast ip, eller dynamisk når man bestiller?

På forhånd tak..
Avatar billede kjeldsted Novice
22. januar 2012 - 23:45 #1
Som regel får man en dynamisk IP, hvilket også kan anbefales hvis ikke man har en server el.lign kørende, hvor andre skal kunne kontakte ens computer.
En dynamisk IP, er lidt mere sikker da det bliver sværere at angribe via. IP.

Og du kan jo sagtens fx. logge på en FTP ligemeget hvad din egen IP er.
Avatar billede jaboy Nybegynder
22. januar 2012 - 23:55 #2
jeg har fullrate ....
i de nu snart 3 år jeg har haft det, har jeg aldrig fået skiftet min ip (ja jeg har dynamisk)...

den ruter der kommer med har også en funktion til at sende din "nye" ip til en dns (tror kun dyndns.org virker lige pt)

så du kan godt lave en server hvis du har lyst
Avatar billede chalde Seniormester
23. januar 2012 - 00:10 #3
#0 Vælg dynamisk. Hvis du er i tvivl, har du ikke behov for en fast ip. Man får leveret dynamisk ip som udgangspunkt, idet fast ip er mere værdifulde for udbyderen (flere omkostninger forbundet med dem).

#1 Det med sikkerheden holder ikke desværre. Lige så let at angribe en fast som en dynamisk ip.
Avatar billede Flex81 Praktikant
23. januar 2012 - 00:38 #4
Folk skal netop kunne kontakte min computer, det handler om at jeg skal blive connectable, mere behøver jeg vel ikke sige, tror folk ved hvad det handler om... :o)

Jeg ved nemlig at for at blive connectable med Dansk kabel tv, skulle jeg bruge en fast ip adresse, men er i tvivl om jeg også skal det med Fullrate.

Sikkerheden er der styr på, har folk der sætter den slags op.
Avatar billede kjeldsted Novice
23. januar 2012 - 00:45 #5
Altså hvad er det helt præcis du skal?
At være "connectable" er jo et vidt begreb. Du kan jo sagtnes fx. Logge på Skype og sende video derfra uden at have en fast IP. Men du kan ikke selv have en FTP hvor andre kan kontakte din computer. Så nej. Jeg ved i hvert fald ikke hvad det handler om. For der er stor forskel på om man har behov for at uploade på port 80 eller om andre fx skal kunne downloade via port 21.
Fortæl hvad det er du skal :)
Avatar billede Flex81 Praktikant
23. januar 2012 - 00:51 #6
Seede og få en bedre ratio :o)
Avatar billede Flex81 Praktikant
23. januar 2012 - 00:55 #7
Hos dansk kabel tv, var det komplet udmuligt at blive connectable, og dermed lade andre hente via Dansk Kabel Tv, men da jeg fik den faste ip skulle jeg bare genstarte computer, og vupti så var jeg connectable..

Jeg er i tvivl om det samme gælder Fullrate, så det kunne være dejligt hvis nogen Fullrate, evt ved om det er muligt at få det til at virke, uden fast-ip?
Avatar billede Flex81 Praktikant
23. januar 2012 - 00:57 #8
Hente via UT skulle der stå..
Avatar billede jaboy Nybegynder
23. januar 2012 - 00:59 #9
#6
hvis du bare skal seede og få bedre ratio ...
vælg dynamisk .....
torrents (så jeg skyder du skal bruge det til) er ligeglad med hvilken ip du har ... så længe den rigtige port er åbent
Avatar billede Flex81 Praktikant
23. januar 2012 - 01:03 #10
Fair nok det med porten, men Dansk Kabel Tv kræver man får fast-ip før man kan åbne sine egne porte, da de kun åbner de nødvendige.
Det lyder mærkeligt, men det er sandt, kender 3-4 stykker i samme boligforening der havde samme problem.

Men håber Fullrate lader deres kunder åbne portene, selv med Dynamisk ip, det ville være lækkert..
Avatar billede kjeldsted Novice
23. januar 2012 - 01:22 #11
Dansk Kabel TV har da et noget seriøst problem hvis man kan kan benytte port 80 (og de andre meget almindelige), med dynamisk IP.
Avatar billede Flex81 Praktikant
23. januar 2012 - 01:30 #12
Kjeldsted:

Så du mener altså at jeg skal bruge en fast ip, hvis jeg skal lade andre komme ind på min computer?

Jeg er ikke inde i hvad og hvilke porte kan.
Avatar billede kjeldsted Novice
23. januar 2012 - 02:07 #13
Nu skriver du jo selv at du ikke skal benytte Dansk Kabel TV. Men eftersom jeg stadig ikke er 100% med på hvad det er du skal, kan jeg ikke give et præcist svar.

For igen. "At komme ind på din computer" er et vidt begreb.

Og meget kort forklaret benytter man porte til at fortælle en server hvor den skal gå hen. Fx. på min egen webservere er det sådan at hvis man går til xx.xx.xx.xx:80 (altså min IP port 80) kommer man til min HTTP. Går man til xx.xx.xx.xx:21 kommer man til min FTP, går man til PORT 59XX kommer man til nogle VNC servere, går man til 88 havner man på en computer der afklipper en lyd stream. Ja mulighederne er uendelige. Men disse ting foregår jo så på en konfigureret Linux server der ikke laver andet end at servicere de der beder om at få information. Hvis det er meningen at man skal kunne fjernstyre din computer vil statisk ip nok være en fordel, hvis man skal kunne kigge din computer igennem for filer vil det også være en fordel.

Hvis du skal dele torrents (som beskrevet i #9) og ikke andet bør du nok vælge en dynamisk.
Avatar billede jaboy Nybegynder
23. januar 2012 - 09:14 #14
#10
fullrate tillader du åbnere alt du har lyst til .... du skal dog bare selv gøre det
Avatar billede Flex81 Praktikant
23. januar 2012 - 14:48 #15
Deler point i blandt et par stykker..

Fullrate tillader alt bliver åbnet, med dynamisk.
Så #14 du havde ret..
Avatar billede Flex81 Praktikant
24. januar 2012 - 16:21 #16
Svar lige Kjeldsted og Jaboy, kan ikke uddele point til jer, før i bruger svar knappen.

Fik denne mail fra Fullrate, tænkte andre ville have svaret.

Hej xxxxxx

Tak for din e-mail.

Vi tildeler IP dynamisk, men herefter låses de fast. Så i alle forbehold for spil, vil din IP være fast.
Mht FTP, kan du åbne de porte du ønsker.

Venlig hilsen

xxxxx
Fullrate A/S
Avatar billede kjeldsted Novice
24. januar 2012 - 16:30 #17
Jeg springer over points denne gang :)
Avatar billede jaboy Nybegynder
24. januar 2012 - 18:42 #18
fiskekage :D