Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 09:17 Der er 2 kommentarer

Bærbar fryser tilfældigt

Hej Eksperten.
(Jeg vidste ikke lige hvilken kategori jeg skulle lægge det her under).

Jeg har en 1½ år gammel Acer Aspire 5738ZG som er begyndt at fryse tilfældigt.
Er rimelig sikker på at det ikke har noget med køleren at gøre da den mest fryser når jeg surfer på nettet/ser film. Og ikke i spil.

Når den fryser kan jeg ikke gøre noget som helst, og er nødsaget til at slukke manuelt.
Afspilles der lyd mens den fryser forvrænges denne helt ekstremt.

Har prøvet:
- at installere den nyeste grafikdriver.
- Fuld scanning for virus med Avast free (Fandt 0 inficerede filer)
- Kørt CHKDSK inden systemstart for at tjekke for ødelagte filer.
- Analyseret om der var brug for diskdefrag, men det var der ikke.
- Minimeret alle startprogrammer og processer.
- At tjekke logbogen, men den viser kun at systemet er blevet lukket forkert ned.. Intet mistænkeligt der.

Har desuden kørt speedfan for at tjekke temperaturen, men den er ikke højere end den plejere, og computeren virker heller ikke særlig varm.
Det skal dog siges at den før er brudt sammen pga varme i spil, ved at slukke, men har aldrig oplevet at den er frosset på wikipedia :S

Det eneste jeg ikke har prøvet er at rode med reg databasen. Har nemlig ikke reinstalleret systemet siden jeg fik den. (Mangler en cd og en backup hd).

I får lige min system specs:

Acer aspire 5738ZG.
Windows 7 64-bit.
T4400 Intel 2.2 gz Dual core (800 mhz FSB)
4 gb ram.
Ati mobility radeon HD 4650 med 1 gb ram.
640 GB HDD

Browser: seneste version af Google chrome.

Nogle ideer til hvad der kan være galt?
For bortset fra de tilfældige opfrysninger kører "skidtet" som smurt i olie.. også i spil.

Mvh
Moon-spawn
Avatar billede jaboy Nybegynder
23. januar 2012 - 09:33 #1
havet samme problem ....
jeg fandt ud af det var skærmkorted/driveren der fik det hele til at gå i stå

måden jeg fixed det på var ved
1. at opdater skærm korted

2. at tage en kompressor(eller støvsuger hvis du ikke har en) og blæste i alle de huller jeg kunne finde ...
Avatar billede Ricki-h Nybegynder
25. januar 2012 - 13:05 #2
Havde samme problem med min MSI laptop, prøvede også alle de ting du har gjort. Men så valgte jeg at åbne den, og fandt et godt lag støv på blæseren og der hvor den pustede luften ud. Efter at have fjernet det støv kørte den fint igen, så har gjort det til en vane at åbne den en gang i mellem og fjerne støvet, og siden da har jeg ikke haft problemet. Valgte også at smide kølepasta på min cpu, da det som er lagt på fra producenten ikke altid er af bedste kvalitet.