Avatar billede ITX Nybegynder
26. januar 2012 - 12:56 Der er 15 kommentarer

Command prompt - kan man starte programmer med en generisk kommando ?

Hej

Jeg har nogle PCer, hvor et bestemt program er installeret forskellige steder på maskinerne. Jeg ved ikke på forhånd, hvor programmet er installeret.

Hvis jeg skal starte programmet "ens" på alle maskinerne, kan man så lave noget generisk alla start *x.exe*. Så programmet starter uafhængigt af, hvilket directory programmet ligger i.

Håber I kan hjælpe ?
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
26. januar 2012 - 13:52 #1
Er der noget mønster i alle de forskellige steder?
Avatar billede ITX Nybegynder
26. januar 2012 - 14:13 #2
Hmmm, programmet ligger et eller andet sted på c-drevet. Nogle pcer er på engelsk og andre på dansk. F.eks C:\Program Files\lotus eller  C:\Programmer\lotus
Avatar billede montago Praktikant
26. januar 2012 - 14:31 #3
Hvis du skriver %ProgramFiles%\MinMappe\Program.exe burde det virke

hvis ellers programmet installeres rigtigt...

dét som kan give problemer er på Via og 7, som kører 64 og 32 bit på een gang... C:\Program Files\ + C:\Program Files (86)\

men prøv min kommando og se hvad der sker
Avatar billede montago Praktikant
26. januar 2012 - 14:32 #4
Vista *
Avatar billede claes57 Ekspert
26. januar 2012 - 14:32 #5
man kan lave noget over et par linjer.
først en
dir fil.exe /s /x >c:\fil.txt
det gemmer nogle linjer - i dem skal man så via
find
hente linjen med ordet 'Indhold' - så har du mappenavnet.
man skal nok læse en del op på de gamle dos-kommandoer før det kommer til at virke.
Avatar billede pstidsen Novice
26. januar 2012 - 14:33 #6
Du kan ikke bare bruge programnavn.exe ?
Avatar billede f-arn Guru
26. januar 2012 - 14:34 #7
%PROGRAMFILES% dække både C:\Program Files og C:\Programmer.
Avatar billede montago Praktikant
26. januar 2012 - 14:45 #8
%ProgramFiles%
This variable points to Program Files directory, which stores all the installed program of Windows and others. The default on English-language systems is C:\Program Files. In 64-bit editions of Windows (XP, 2003, Vista), there are also %ProgramFiles(x86)% which defaults to C:\Program Files (x86) and %ProgramW6432% which defaults to C:\Program Files. The %ProgramFiles% itself depends on whether the process requesting the environment variable is itself 32-bit or 64-bit (this is caused by Windows-on-Windows 64-bit redirection).

http://en.wikipedia.org/wiki/Environment_variable
Avatar billede ITX Nybegynder
26. januar 2012 - 14:46 #9
Har prøvet med c:\>%Program Files%\lotus\notes\program.exe
Avatar billede ITX Nybegynder
26. januar 2012 - 14:48 #10
Har kun 32 bit maskiner.
Avatar billede montago Praktikant
26. januar 2012 - 15:03 #11
virker det ?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
26. januar 2012 - 15:39 #12
5 >man skal nok læse en del op på de gamle dos-kommandoer før det kommer til at virke.
ja gode gamle DOS

prøv at google cmd net use
ref http://ss64.com/nt/net_use.html
Join a password protected file share (Drive MAP)
NET USE [driveletter:] \\ComputerName\ShareName[\volume] [password | *] [/USER:[domainname\]username] [/PERSISTENT:No]
net use u: \\server\C$ password /user:server\administrator
istedet for server kan du skrive ip addresse
C$ er det administrative share på en win maskine

når du så har mappet drev bogstavet op er der bare at lave en CD (change directory) til den rigtige folder, og starte programmet op
Avatar billede ITX Nybegynder
26. januar 2012 - 15:44 #13
Hej Alle

Tak for hjælpen så langt.

Jeg gør først dette:
dir ncompact.exe /s /x > c:\fil.txt

Dernæst kigger jeg i fil.txt der så er lavet ved ovenstående.

find "c:\" /i fil.txt

Og så får jeg svaret på, hvor directory ligger med programmet.
Avatar billede ITX Nybegynder
27. januar 2012 - 13:41 #14
fil.txt ser sådan ud:

Disken i drev C har ikke noget navn.
Diskens serienummer er XXXXX-XXXX

Indhold af C:\Program Files\lotus\notes

11-08-2010  10:23            91.528              ncompact.exe

Directory i dette tilfælde er så: C:\Program Files\lotus\notes
, hvor programmet ncompact.exe ligger.

Hvordan får jeg så AutoIT til at starte programmet i det rette directory ?
Avatar billede montago Praktikant
27. januar 2012 - 13:48 #15
%programfiles%\lotus\notes\ncompact.exe