Avatar billede Psymon Nybegynder
29. januar 2012 - 14:23 Der er 1 løsning

Kan ikke køre spil i fuld skærm

Hej.

Jeg har en ældre stationær PC med et ATI X600 grafikkort i. Jeg har indtil for nyligt haft tilsluttet en Acer P223w 22" skærm til PC'en, og har ingen problemer haft med, at den ikke vil skalere opløsningen i spil. Jeg kører på skrivebordet 1680x1050, og i spil (navnligt CS 1.6) kører jeg 800x600. Den strækker selv billedet til at fylde skærmen.

Jeg har så for nyligt monteret en Samsung 2233RZ 22" skærm til PC'en i stedet for. Nu kan jeg ikke køre spil i fuldskærm længere. Den viser kun et lille vindue på midten af skærmen med spillet i. Resten er sort.
Det hænger sammen med, at den opløsning jeg kører spillet i, er 800x600 men at Windows skrivebordsopløsningen er på 1680x1050. Hvis jeg justerer opløsningen op til 1680x1050, viser den billede på hele skærmen, men problemet er, at den slet ikke kan trække spillet i så høj opløsning, og jeg generelt er vant til at spille i 800x600.

Jeg har forsøgt at opdatere grafikkortdrivere, skærmdrivere, lave en manuelt konfigureret EDID fil og flere andre ting uden held. Jeg har desuden lige koblet den gamle skærm på igen, for at se, om den stadigvæk kunne vise spillet i fuldskærm i 800x600 - og det kan den uden problemer.

Hvis der er en venlig sjæl herinde som kan bidrage til en løsning, vil jeg være meget taknemmelig.

Er der yderligere spørgsmål, så spørg endelig løs :-)

På forhånd tak!

/psymon
Avatar billede Tylon_Foxx Nybegynder
30. januar 2012 - 08:04 #1
Det er skærmen i sig selv der er sat forkert op... På nogle skærme kan man vælge om den skal strække billedet til kanten, eller om billedet skal vises korrekt indenfor de antal pixels spillet er sat til.

Den mest almindelige default på computerskærme er at billedet strækkes ud, mens visning i en boks for det meste er standard på fjernsyn efter min erfaring.

Tjek skærmens manual og dens indbyggede menu... Jeg er ganske sikker på svaret findes der