Avatar billede Newbi-M Nybegynder
30. januar 2012 - 21:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

DVD problem manglene undertekseter

Hej.
Jeg har fået en film af en ven på engelsk, men der er ikke danske undertekster på, selvom det står uden på æsken at der skulle være danske undertekster. og så ville jeg spørger jer om i kender nogle programer der kan lave undertekster til filme? bruger windows xp.

håber der kommer nogle svar :)
30. januar 2012 - 22:44 #1
... havde du forestillet dig et program som SELV kunne oversætte for dig og selv skrive teksten ??? *G*
Avatar billede kjeldsted Novice
30. januar 2012 - 23:01 #2
Som karise_larry antyder er der ikke noget programmer der laver undertekster. Man kan dog selv lave dem, hvis man da gider.

Der findes et HAV af muligheder for software men et eksempel kunne da være http://www.divxland.org/subtitler.php
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 23:43 #3
Din afspiller vælger automatisk danske undertekster?
Har du prøvet om afspiller på pc kan finde dem?
Jeg bruger vlc player på min pc.
Hvilken film er der tale om?

Man kan faktisk lave dem i notepad, og skal som filendelse have (videonavn).srt for at virke.
De er opbygget på denne måde.
Eksempel:

1 (nummer i række)
00:00:55,632 --> 00:01:00,831 (tidskode)
- Du kan ikke li' at flyve, hvad? (tekst)
- Hvorfor tror du det? (tekst)

00:01:02,952 --> 00:01:07,389
Ved du, hvordan man
klarer at flyve meget?

00:01:07,552 --> 00:01:11,909
Når man når frem,
skal man tage sko og strømper af -

00:01:12,072 --> 00:01:17,908
- og gå rundt med knyttede tæer.

Osv.

Men det er et stort arbejde.
Avatar billede Newbi-M Nybegynder
02. februar 2012 - 10:36 #4
1# trorede godt man kunne få sådan et program der gjorde det selv, men nu er jeg blevet kloger tak :)

2# Tak for eksemplet xD

3# tror ikke jeg gider til det, som du selv sige det er et stort arbejd at gøre det, så vil jeg heller prøve at følge med i filmen, og så ser om jeg kan nå at oversætte det i mit hovde xD

hvis en af jer vil have point så smid et  svar :)
Avatar billede kjeldsted Novice
02. februar 2012 - 12:19 #5
På de større veletablerede TV stationer hvor man skal tekste mange timer om dagen (som man jo gør i dag hvor man selv kan vælge om man vil have tekster på eller ej), har ikke systemer der sådan bare selv gør det.
Ganske vist har man en computer der laver tale om til tekst. Men dette kræver at personen der snakker er den samme igennem hele programmet. Så her sidder man og genindtaler al snak på fx nyhedsudsendelser og sådan (og desuden skriver den jo teksten på det sprog man selv snakker)

Og de tekster der findes på film er lavet ud fra hårdt manuelt arbejde ved at oversætte og skrive ind. (Hvilket kan være svært at tro på med alle de fejl der er deri)

Ps. ingen points til mig.
Avatar billede Newbi-M Nybegynder
02. februar 2012 - 15:00 #6
en ting er sikkert du er fandme kloger end mig xD og super så venter jeg på at høre fra de andre om de vil have pointne
Avatar billede Wally1973 Praktikant
02. februar 2012 - 15:00 #7
Kunne også være at din afspiller bare ikke kan vise dem.

Prøv at hoppe ind på www.free-codecs.com og hente K-lite Mega Codec Pack fra menuen i venstre side.

Når den er installeret med indstillingen "Lots of Stuff" under installationen, vil den have en ekstra afspiller kaldet media player classic og den vil også have en masse codecs og hjælpe-programmer.
Hjælpe-programmerne burde også virke i den normale Windows Media Player.

Du finder hjælpe-programmer som ikoner ved siden af uret når du har åbnet din film og der kan du forsøge at vælge undertekster.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2012 - 16:01 #8
Hvis jeg havde fået en dvd, hvor skulle være danske undertekster på og de ikke virkede, havde jeg fundet en der kunne bruges på nettet.
Når du har en orginal dvd mener jg ikke du laver noget ulovligt.
Problemet er bare at vi ikke her må lede dig i den rigtige retning.
Det er du nødt til at søge på.
Men med de rette kriterier kommer du måske på rette vej.
Du er muligvis nødt til at rippe den i et andet format for at få den koblet på video.
Jeg ved ikke om du kan koble den på hvis du bruger en pc til at afspille. Jeg har ikke prøvet det.
Jeg lægger svar her til evt deling med andre.
Avatar billede Newbi-M Nybegynder
06. februar 2012 - 00:37 #9
kan ikke følge med på det plan, men havde åbenbart en ven som fandt en hjemmeside til mig den hedder: Subscene.com
Avatar billede tubber Juniormester
18. februar 2012 - 12:37 #10
Du kunne prøve at hente en trial af DVDFab eller det gratis Handbrake, de programmer vil afslører om underteksterne er der på eller om de ikke er til stede.

Hvis de er tilstede kan du med handbrake lave en mkv fil hvor underteksten er i.

Bare lige et alternativt forslag

http://www.handbrake.fr
Avatar billede tubber Juniormester
18. februar 2012 - 12:38 #11
Og så vidt jeg ved så er det ikke lovligt at hente undertekster.