Avatar billede peterchristian Nybegynder
06. februar 2012 - 08:05 Der er 6 kommentarer

Billig terminalserver løsning.?

Jeg står lidt at skal bruge muligheden for at koble op til en lille server og afvikle nogle programmer samt at vi har nogle hjemme arbejdspladser som gerne skulle have adgang til et fællesdrev med dokumenter m.m.
Hvordan får man nemmest en lille terminal server med max 3 samtidige brugere og så mulighed for at lave et netværksdrev til det for 20 andre.?

På forhånd tak.
Avatar billede peterchristian Nybegynder
08. februar 2012 - 08:20 #2
Lyder spændende.! Noget du har erfaring med virker.?
Har man også mulighed for at lave et fællesdrev til 15 mennesker der sidder i forskellige byer.?
Avatar billede strych9 Praktikant
08. februar 2012 - 18:24 #3
Jeg har kørt det hos nogle kunder for 4-5 år siden og ja, det virker fint.
Fællesdrev, tjah. Der er jo mange muligheder, men siden det er samme fysiske kasse kan du vel evt. koble en USB hdd til, eller et lille NAS hvis du vil være fancy.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. februar 2012 - 18:27 #4
Kan iøvrigt være at jeg misforstår dig: Skal de 20 brugere have adgang til fællesdrevet altid? Eller kun når de er koblet på din terminal server.
Hvis ja til det første, så kig evt på sådan noget som Dropbox som man nu kan få i en erhvervsudgave for ikke så mange penge.
Hvis ja til det sidste, så sæt et NAS op på samme netværk som din terminal server.
Avatar billede peterchristian Nybegynder
08. februar 2012 - 18:34 #5
Grunden til terminal server løsningen er nævnt er at i firmaet er de 3 brugere der skal kunne bruge det samme økonomisystem og det kan jo klares ved at køre det p åen terminal server løsning for de 3 brugere. Derudover er den anden problemstilling at de andre 15-20 brugere skal have en fælles drev fra hvorend de er i verden for at kunne se de samme data så det er muligt det er 2 forskellige løsninger der skal til men troede måske der kunne laves noget drev tilkobling af en art til en terminal server.?
Avatar billede strych9 Praktikant
10. februar 2012 - 08:02 #6
Økonomisystemets filer kan vel lagres lokalt på terminal serveren, så længe du husker at tage backup.

Det øvrige: Anywhere access er karakteriseret ved at være relativt dyrt at implementere. De skal ikke bare gives adgang, de skal gives SIKKER adgang.
Du kan lagre filerne hos dig, men så skal du have VPN på alle enheder eksempelvis, sådan at adgangen til data over nettet er krypteret.
Dropbox ideen er sådan set god nok, men i så fald skal du huske på at alle data lagres på alle enheder som har dropbox installeret. Derfor skal du evt. kombinere dropbox med truecrypt for at være sikker på at ikke alle dine data er i hænderne på de forkerte hvis en enhed bliver stjålet.
Og så kommer den optimale model jo også an på hvor stor mængden af data vi kigger på er.