Avatar billede brianbee Juniormester
09. februar 2012 - 11:48 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Data på harddisk med win 95 skal kopieres over

Hejsa

Håber nogen flinke mennesker herinde kan hjælpe mig.

Jeg har en kammerats urgamle pc (windows 95 styresystem).
Den har ingen usb-stik desværre.

Vil gerne have nogle af disse data kopieret over på en nyere pc.

Hvordan gør jeg det ?

Kan jeg evt sætte disken i en anden pc med Win XP og se dataene fra den anden disk på denne måde ?
Eller kan jeg ikke boote på denne disk?

mvh
brianbee
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2012 - 11:53 #1
Nej du skal ikke boote fra den.
Du skal sætte disken som slave i det andet system.
Det kan gøres på et par måder.
Sæt den ind på et kabel i kabinettet.
Sidder den i forlængelse af systemdisken på den "nye" pc skal jumper sætter til slave SL.
MAn kan også sætte den til en sata/ide adapter og få data ud denne vej. Så er du fri for at pille inde i den anden pc
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2012 - 11:55 #2
Link til sata/ide adapter.
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
Har selv sådan en, da den understøtter alle disk typer, både til de store 3,5" diske, men også de små 2,5 og 1,8".
Og så er det samtidigt et godt værktøj.
Man kan også sætte cd drev på hvis man mangler dette i pc.
Avatar billede brianbee Juniormester
09. februar 2012 - 12:07 #3
Hej

Mange tak for rådene.

Kan den gamle win 95 disk så sættes til en vilken som helst pc med nyere styresystem - fx win 95 ?

mvh
brianbee
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2012 - 12:10 #4
Det kræver at der er de gamle ide stik på bundkortet (magen til som det på bagside af harddisk).
Xp maskinen kører måske på sata på harddisken, men mon ikke der skulle være ide stik til cd/dvd rom drevet.
Avatar billede brianbee Juniormester
09. februar 2012 - 12:18 #5
Hej igen

Og tak igen.

Ser ud til at bundkort stikket på min Xp maskine (til min harddisk) er af samme type som det der sidder i selve harddisken. Altså den samme type i begge ender.

Så skulle det være muligt med en sata/ide adapter. Er det korrekt opfattet ?

Kan ikke finde ud af det med at sætte den som slave. Har ingen jumper og er bange for at ødelægge noget :)

mvh
brianbee
Avatar billede brianbee Juniormester
09. februar 2012 - 12:23 #6
Hej igen

Nej desværre. Jeg tog fejl.
Det er ikke samme type stik i bundkortet som på den (win 95 harddisk jeg skal kopiere fra).

Det stik jeg så på var fra diskdrevet.

Så duer det ikke, eller hvad?

mvh
brianbee
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2012 - 12:39 #8
En sata ide adapter kører over usb, og du skal slet ikke ind i pc for at bruge dette system. Man kobler den gamle disk på de medfølgende stik fra sættet og kobler det på xp maskinen.
Der er 3 muligheder på adapteren. Små ata diske,store 3,5" diske, og skal man montere en sata disk skal man bruge ledningen til at montere i de lille stik ovenpå adapteren.
Avatar billede thov Forsker
09. februar 2012 - 12:54 #10
Din XP maskine har garanteret et CD drev med de rigtige tilslutninger,
Så frakobler du CD drevet, kan du tilslutte den gamle harddisk i stedet for, uden at spekulere på jumpere, og hente data ud.

Bagefter flytter du kablerne tilbage til CD drevet, og alt er som før.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2012 - 13:10 #11
#10 Enig.
Avatar billede brianbee Juniormester
09. februar 2012 - 13:17 #12
Hej

Tusind tak for indlæggene. :)

Er ved at prøve mig lidt frem

Vender tilbage .........

mvh
brianbee
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. februar 2012 - 18:05 #13
Den USB-adapter tager det hele.
ATA 33-133 er alle kompatible med adapteren.

Jeg har kun haft problemer når det har været harddiske fra nye systemer, der er blevet tilsluttet med adapteren til et gammelt system.

Så længe det har været gamle diske til nye systemer, så har det bare virket.
Avatar billede brianbee Juniormester
09. februar 2012 - 21:19 #14
Hejsa

Tusind tak for alle anlæggene. :)

Købte en adapter, som jeg dog ikke fik til at virke, men endte med at sætte (win 95 harddisken) ind på min dvd's plads.

Det virkede.

Læg nogle svar og jeg uddeler point :)

tak igen
brianbee
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2012 - 14:48 #15
Da du ikke kunne få adaperen til at virke vil jeg ikke lægge svar som løsning her.
Der er åbenbart diske som de ikke kan bruges til.
Må derfor konkludere at den sikreste løsning er den som thov kom med.
Avatar billede brianbee Juniormester
10. februar 2012 - 19:59 #16
Hej

Jeg har siden fået den til at virke.

Det viste sig at kablet til strømtilførsen var i stykker.

Fik et andet, og det kører bare.

Så skriv bare et svar - og tak for hjælpen.

mvh
brianbee
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2012 - 22:22 #17
Hvis thov ikke vil have point, så lægger du bare selv et svar og lukker igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2012 - 22:24 #18
ahhhhh!!! Det skulle ikke have været et svar!!.
Det vil jeg meget gerne have du overser. Ønsker ikke point her.
Avatar billede brianbee Juniormester
11. februar 2012 - 01:06 #19
Hej 220661

Ok. Det lader ikke til thov vil have point, men lader den lige stå til imorgen.

Men mange tak for hjælpen :-)

mvh
brianbeee
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2012 - 09:18 #20
velbekomme
Jeg afmelder overvågning af tråden her