Avatar billede The_Buzz Novice
13. februar 2012 - 08:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Linux software til at tage stillbilleder fra webcam?

Hej folkens

Jeg søger efter et linux software, der gør det muligt for mig, at tage et billede med mit webcam.

Dertil sagt, skal det kunne køres med en shell command, f.eks:

/sbin/grab_pic -q80 -o jpg
(Ikke nødvendigvis sådan, men der vil kun være terminal på maskinen og altså ikke X windows).

Min plan, er at dette lille script skal kaldes fra PHP med en system command, og derved tage et billede eller måske flere - dagligt. (sol opgangen osv). Derefter uploade det til en FTP/SFTP server hvorfra jeg selv behandler det videre.

Har du / i kendskab til et program af denne type der kan køre på Debian (eller anden linux)?

På forhånd tak!
Avatar billede der_kommandant Praktikant
13. februar 2012 - 09:37 #1
Har du kigget på Zoneminder (www.zoneminder.com)
Avatar billede The_Buzz Novice
13. februar 2012 - 10:48 #2
Hej

Nej jeg har ikke lige set på den - men tror også den kan væsentlig mere end jeg har brug for - for jeg skal jo egentlig bare snappe et billede fra webcam på specifikke tidspunkter og enten gemme dem i en FTP watch folder, eller uploade dem med FTP til en ekstern server.

Men tror det software ville være godt hvis jeg skulle overvåge grunden, og det kan jo være jeg skal det engang også :P
Avatar billede der_kommandant Praktikant
13. februar 2012 - 10:55 #3
Avatar billede The_Buzz Novice
16. februar 2012 - 08:56 #4
Fandt selv løsningen...
http://udsigt.modified.dk/solopgange.php
http://udsigt.modified.dk/

Debian / Ubuntu har et webcam software kaldet... webcam

apt-get install webcam

Der er lidt indstillinger der skal foretages på selve webcam hvis man vil have auto Exposure lavet om osv....

Dette gøres med
uvcdynctrl

Så kan man lave en config fil til webcam programmet:
nano /root/solopgang.cfg

[ftp]
host = hostnavn.dk
user = angiv_navn
pass = xxx
dir = /var/www/solopgang
file = solopgang.jpg
tmp = imageup.jpg
local = 1
ssh =0

[grab]
text = "Solopgang Cam Kvols %H:%M:%S %d-%m-%Y"
device = /dev/video0
width = 640
height = 480
delay = 0
input = camera 1
#norm = pal
quality = 85
trigger = 0
once =1

og for at køre programmet:
/usr/bin/webcam /root/solopgang.cfg

Du burde nu kunne finde et image i /var/www/solopgang bibliotek hvis ikke der er fejl