Avatar billede olebole Juniormester
14. februar 2012 - 15:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Identitetstyveri eller hvad?

<ole>

1) 6. februar modtog jeg på min GMail konto en mail fra Google om, at jeg havde oprettet en anden konto og i den forbindelse brugt min konto som reference.

2) 14. februar (i dag) fik jeg en mail fra Windows Live Team om, at jeg havde oprettet en konto hos dem og brugt min GMail konto som Windows Live ID.

Ingen af delene er korrekt, så jeg klikkede på linket til verificering i begge mails - og sikrede mig, der ikke var tale om phishing (håber jeg!). Jeg klikkede her på linket, der afviser, personen var mig.

For mig peger det klart mod, at nogen forsøger at udnytte min identitet til noget, jeg formodentlig ikke har lyst til. Er der andre, som har været ude for lignende - eller ligger inde med oplysninger om tilsvarende?

/mvh
</bole>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. februar 2012 - 10:22 #1
Det kunne vel også være simplere ... en trykfejl. Den person i den anden ende har nok en email-adresse, der minder om din.

Det kan faktisk være lidt sjovt - jeg er blevet inviteret til sjove fester, sågar fester med en anden seksuel observans end jeg sædvanligvis interesserer mig for ;)  Og en gut i Oslo fik i længere tid sine lønsedler sendt til mig ... indtil jeg tog mig samme og sendte ham et fysisk brev - navn og adresse havde jeg jo. Og så er der ham amerikaneren, der bruger et "middle initial" i hans emailadresse, men ingen af hans venner bruger eller kender det. Så han får af og til en mail fra mig om en mystisk mail nu faktisk var til ham. Og det sker. Han gjorde det såmænd selv en gang. Måske man kunne forhandle sig til en gratis overnatning, hvis man kom på de kanter ...

Jeg har faktisk også et brugernavn hos boliga.dk, og det var (heller) ikke mig!

Meget af det jeg oplever, er netop fordi man ikke får verificeret at den email-adresse, der bliver tastet ind, også er under kontrol af den, der taster den ind. Derfor skal man være glad for den slags mails du får.

Jeg har næppe så meget identitet, at det kan betale sig at stjæle den.
Avatar billede olebole Juniormester
18. februar 2012 - 14:42 #2
Det viser sig også, jeg for få dage siden har bestilt salgsopstilling og tilstandsrapport på en villa, så deeeeeet ...  =)

Jeg kan selvfølgelig ikke totalt udelukke slå- og trykfejl, men det er sket indenfor halvanden uge. Noget kunne i så fald tyde på, de bygger rede i min umiddelbare nærhed!  :D
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. februar 2012 - 14:51 #3
Mnjoh, men hvis du hedder xxxxxxx@gmai l.com, så kan de jo vælge xxxxxxx1@gmai l.com, og glemme 1-tallet. Gemen stupiditet overtrumfer ofte forsætlige grænseoverskridende handlinger, der i passende kontekst kan opfattes som onde.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. februar 2012 - 14:55 #4
Men du kan jo, venligt, spørge ejendomsmægleren, om de efterfølgende har fået en forespørgsel på netop den villa, fra en email-adresse, der ligner. Er det 1-tallet, der er glemt, vil de jo nok prøve igen, med den rigtige adresse.
Avatar billede olebole Juniormester
18. februar 2012 - 15:03 #5
Du har ret: Man må aldrig undervurdere dumhedens ubegrænsede potentiale. Jeg finder bare, dens tilstedevær overmåde komprimmeret - hvis det skulle være årsagen.

Ejendomsmægleren er i gang med at finde informationer frem om oprindelsen til bestillingen, og det bliver jo lidt interessant at høre om  =)
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2012 - 00:28 #6
Det var som altid hyggeligt, Erik  *o)