Avatar billede kelderkold Nybegynder
14. februar 2012 - 17:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

overføre data til database

Hej Jeg har absolut ingen viden om dette, men vi får genereret resultater på en hjemmeside hver uge (se http://club.racefun.dk/LapMasterResultLink.htm)
og disse tal kunne jeg godt tænke mig at få smidt ud i databasen som følger med hjemmesidehostningen (mysql)
Programmet der laver tallene kan jeg ikke umiddelbart ændre i, men hvis nogle kan forklare det og lave løsningen kan jeg sikkert få programmøren af det til at implementere det.

og jeg ved intet om hvordan og om det kan lade sig gøre, og hvordan man i givet flad trækker data bagefter.
14. februar 2012 - 18:16 #1
Det lader sig formodenligt gøre, men det kræver nok en større indsats end nogen har mulighed for at gøre for points.  Men her er et par spørgsmål/betragtninger jeg håber må være til nytte:

Hvad er situationen, og hvem er den programmør du nævner?  Er det en hjemmeside du/i kontrollerer, og er programmøren den der stiller tabellerne op og placerer links på hjemmesiden?  Hvor får i de data fra som i placerer i tabellerne?

Jeg har ikke en stand forskid på cykelløb, men det ser ud til at i har de følgende grund-data:

Ryttere, der har et navn og velsagtens en slags rytternummer og personlige data såsom adresse og telefon.

Kvalifikationer.  En rytter får i tidens løb en række forskellige kvalifikationer.

Løb, der har en dato og en type (plafit, classic, ..) og måske andre data om løbet.

Hvert løb består af et antal runder.

For hver runde i hvert løb har hver deltagende rytter en tid.

Resten af de tal der vises er beregninger over disse grund data.  Princippet er, at man i databasen bevarer grundtallene alene.  Beregningerne foretages så når i trækker dataerne ud.

Det ser ud til, at i fra de tabeller der vises i linkene på hjemmesiden kan trække grunddataerne ud.  Men det nemmeste må være, hvis i kan få dem der laver statistikkerne til at levere jer grundtallene direkte.
Avatar billede kelderkold Nybegynder
15. februar 2012 - 10:25 #2
Hej Christian

Situationen er den at det er et tidtagningsprogram til en modelracerbane der laver de tabeller og hjemmesider du ser, programmet ligger dem op helt automatisk på min hjemmeside.

Programmøren er ham der har lavet dette tidtagningsprogram for mig men han mener ikke han evner at lave det til at oploade data i en database. (han går i klubben) programmet kan downloades hvis i vilha link)

Og jeg vil gerne have tallene i en database for i dag trækker jeg efter hver klubaften tallene ned på min pc og smider dem ind i excel, for at lave en pivot over klubmedlemmernes bedste tider/resultater og bruge resultatet til at lave stilling over et klubmesterskab (fler da der er flere klasser classic/plafit/gt/s16D etc etc.)
ligesom jeg laver grafer efter store internationale løb.
samt holder styr på banerekorderne.

Klubben er en modelracebilsklub http://club.racefun.dk
så cykelløb har jeg heller ikke specielt forstand på. :-)

rytterne eller kørerne som vi kalder dem har vi bare et navn på, pt. er der ingen steder vi bruger deres klub eller land i systemet. selv om der afvikles DM, EM og VM i denne sport.

Kvalifikationer, nej vi opdeler dem ikke på den måde.
vores kvalifikation er som på rigtige racerbaner, et løb hvor man kører for at sætte bedste tid og dermed vælge startposition til selve racet.

Løb er registreret efter dato og klasse, og nogle gange sætter vi enspeciel event på som DM afdeling nr. x eller et navn for specielle store løb., klub løb navngives sjældent.

et løb består af 8 runder hvor man har x antal minutter i hver runde/spor, banen er indelt i 8 spor så man kører ligelænge i hvert spor. sporene har også farver som vises i resultatlisten.

jeg har brug for tallene der viser antal omgange i hvert spor, og bedste tid i hvert spor.  Disse:
Statistik: 13-02-2012 21:56:59 - - Omgange / Overordnet bedst - Plafit
Statistik: 13-02-2012 21:56:59 - - Omgangs tid / Overordnet bedst - Plafit
Dato-klokkeslet for slut, omgange samt omgangs tid og klassen

resten af tallene er bare beregninger som jeg tidligere lavede i excel.

det er programmet der generer tabellerne, i selve programmet registreres en fil som jeg kan vedhæfte en kopi af (hvis det ønskes) hvor samtlige omgange gemmes, det brude nok være denne fil måske der skulle i en database og splittes op.
data i denne er kolonsepererede og ser ud som flg.:
20090112    191650,015    0    Christian    1    2    4    12,00    37,00    5,057    1    1
Dato - klokkeslet med tusindedele - 0/1 0 er data fra tæller, 1 er systemdata som ikke tæller med - navn - heat - stint - spor - omg. i spor - omg. i alt - omgangstid - 0/1 hvor 1 er gyldige tider 0 ugyldige som ikke kan bruges 0g det sidste tal bruges ikke
15. februar 2012 - 12:31 #3
Lad mig lige slå fast, at jeg ikke kan påtage mig at sætte databasen op (ikke for points alene, og for tiden er jeg for meget hængt op, og jeg bor for langt væk (Belgien) til at jeg kunne påtage mig som et betalt job, men det er der sandsynligvis andre af Ekspertens medlemmer der kunne gøre, hvis du placerede det under jobs/opgaver.)  Det jeg har gjort er at 'brainstorme' det lidt med dig i det håb at du derved bliver bedre rustet til konkret at sætte andre igang.

Så det drejer sig om at i har et apparat der måler tiden for omgange kørt på modelracerbanen.  Den fil du viser et udsnit af er vel ikke grund-målingerne.  Jeg kunne forestille mig, at apparatet måler tiden for hver runde og bruger disse målinger til at tælle antal runder per rytter, beregne gennemsnits omgangstid, o.s.v.  Måske behøver i ikke at gemme alle rundetiderne, det er tilstrækkeligt med de data du viser i filen.  Forhåbenligt kan i trække dataerne ud elektronisk, så i ikke behøber at taste dem ind igen.  Det der skal gemmes i databasen er enten tiderne per runde eller, hvis det er tilstrækkeligt, dataerne i filen.  Data såsom banerekorder gemmer man normalt ikke, dem henter man ved at søge efter de laveste tider i databasen, såsom banerekort i 2011 noget i retning af: "SELECT MIN(rundetid) FROM rundetabellen WHERE year = 2011" og personlige rekorder for Christian "SELECT MIN(rundetid) FROM rundetabel WHERE rytter = 'Christian'"

Så opgaven drejer sig, mindst, om disse trin:

I skal bestemme hvilke gunddata i vil gemme (såsom alle rundetider eller blot opsummeringerne fra filen).

Så skal i analysere strukturen af disse data og sæt tabeller op i mysql (eller hvilket database system i vil bruge.)

Så skal i have en applikation der kommunikerer med databasen, for eksempel i php.  Der skal i have skrevet kode der fylder dataerne fra måleapparatet i variabler og formulerer mysql queries der overfører dataerne til databasen.

Og så skal i have skrevet kode der trækker de nødvendige data ud af databasen og formulerer dem til de nødvendige statistikker og præsentere disse.

Det er formentligt ikke overvældende kompliceret, især ikke hvis i allerede fra tidligere arbejde med excel har godt kendskab til hvordan i beregner det, men det vil være en masse arbejde for en programmør, og programmøren skal formentligt bruge en hel del tid med at kommunikere med jer for at få det gjort rigtigt.

Jeg håber, at disse brainstorminger vil bidrage til at i får det løst.  Held og lukke med projektet.
17. februar 2012 - 15:57 #4
kelderkold, hvad er din videre hensigt med denne tråd?  Forventer du nye indlæg? (Spørgsmålet står nu på side 8, så sandsynligheden for at andre medlemmer skal inde den og komme ind er nok lav.)  Eller er tiden inde til at lukke spørgsmålet?  Jeg opretter dette som svar i tilfælde af, at du måtte finde mine betragtninger nyttige.  Ellers opretter du selv et svar og accepterer det.
17. februar 2012 - 16:02 #5
Det skulle have været et svar.
Avatar billede kelderkold Nybegynder
21. februar 2012 - 12:17 #6
jeg lader den stå åben, muligt du mener der ikke sker mere, men der er andre som jeg selv der kun kommer her sporadisk og søger efter nøgleord som kunne have et svar, jeg arbejder lige pt med en mulighed andre har givet mig, så virker det vender jeg retur med løsningen.
Avatar billede kelderkold Nybegynder
30. marts 2012 - 21:05 #7
ingen løsninger så jeg lukker tråden
30. marts 2012 - 23:14 #8
Du er meget velkommen.