Avatar billede henrik2008 Nybegynder
18. februar 2012 - 12:39 Der er 7 kommentarer

sådan uploader man flere filer samtidig!

Hej alle sammen.
Jeg har gået og rodet med et multi upload script, men jeg har ikke rigtig kunne finde ud af hvordan man gør.
Der er mange script på¨nette og mange af dem vælger html formen med en løsning som denne
her  <input type="file" name="fil1">
    <input type="file" name="fil2">
    <input type="file" name="fil3">
hvilket er ok, men det bliver hurtig træls, hvis man har mange filer, så jeg tænke at, hvorfor kan man
ikke overføre og vælge flere filer samtidig og uploade dem samtidig ?.
jeg sægte og søgte på nette, fandt intet, men så snublede jeg over et par sider der forklarede
multi upload meget mere forenklet en de tutorials jeg har støt på, mange tutroials jeg læste på
nette unskyld jeg siger er idiotisk opbygget, disse to script som kommer fra forskellig sider, gør nøjagtig
som jeg håbede, nemlig at lade brugeren vælge flere filer i et felt samtidig og uploade dem til serveren.
jeg har selv bikset koderne fra forskellig kilder på nette sammen.
det virker på firefox og internetexplore, men syntes jeg har oplevede problemer med array error på chrome!.

skal selv nærstudere scriptene og forbedre dem!.

her er multi upload af html formen.

<html>
<head>
</head>

<body>

    <form action="http://localhost/upload2.php" method="post" enctype="multipart/form-data"><!-- enctype bruges til at fortælle
html formen at, her bruges data ,altså filer til overførelse til php scriptet!-->

            <input type="file" name="fil[]" multiple/> <!-- her bruges tegene [] i gåseøjene for at
fortælle  html formen at variablene skal være et array, og multiple, betyder at input feltet fil
kan indholde flere filer, altså at man kan vælge flere FILER I KUN ET HTML INPUT FELT!-->

          <br> <br><input type="submit" name="submit" value="Submit" />

          </form>

</body>
</html>

PS. der er sikkert noget forvirring omkring php / multi upload af filer.
nogen vil sikkrt spørge hvad uploader hvad ?, jeg mener hvilket kode
udføre faktisk uploaden ?, det køre html formen med input type="fil" og
php skal bare modtage filerne og behandle dataene rigtig med
move_uploaded_file($source, $destpath . $filename)

jeg har set mange script på nette omkring php mulit upload af filer osv.
men her er der også forviring, omkring, om man kan overføre FLERE
FILER SAMTIDIG I ET ENESTE FELT I HMTL FORMEN, OG UPLOADE DEM VIA ET
PHP SCRIPT!, JA DET KAN MAN, VED HJÆLP AF MULTIPLE OG [].
DESUDEN KAM MAN OGSÅ ANGIVE HVOR MANGE FILER DER MÅ UPLOADES
I HMTL FORMEN SOM HER    <input type="file" name="fil[]" multiple min="1" max="10"/>

//form action="http://localhost/upload2.php" method="post" enctype="multipart/form-data">

her efr php scriptet som tager sig af mulit upload af filer.

<?php

$destpath = "dinsti/" ; // angiver sti -lokation  på server, hvor filer skal uploades til.

while(list($key,$value) = each($_FILES["fil"]["name"])) // while gennemkøre alle filer fra array variablen FIL og gemmer dem i
// $filename

{

if ($_FILES["fil"]["error"][$key] > 0) // hvis ingen filer er valgt, så udskriv fejl meddelse.

{
echo "fejl: " . $_FILES["fil"]["error"][$key] . "<br/>" ;
}

// else flyt filer til den angivende sti  $destpath .

{

$source = $_FILES["fil"]["tmp_name"][$key] ;
$filename = $_FILES["fil"]["name"][$key] ;
move_uploaded_file($source, $destpath . $filename) ;
echo "Uploaded: " . $destpath . $filename . "<br/>" ; // udskriv alle uploaded filer med variablerne $destpath / $filename

}

?>

HER ER HELE SCRIPTET UDEN KOMMENTAR.

HTML FORMEN

------------------------------------------------------

<html>
<head>
</head>

<body>

    <form action="http://localhost/upload2.php" method="post" enctype="multipart/form-data">

            <input type="file" name="fil[]" multiple/>

          <br> <br><input type="submit" name="submit" value="Submit" />

          </form>

</body>
</html>

--------------------------------------------------------

PHP UPLOAD SCRIPTET, UDEN IF SÆTNINGER!.

---------------------------------------------------

<?php

$destpath = "media/" ;

while(list($key,$value) = each($_FILES["fil"]["name"]))

{

$source = $_FILES["fil"]["tmp_name"][$key] ;
$filename = $_FILES["fil"]["name"][$key] ;
move_uploaded_file($source, $destpath . $filename) ;
echo "Uploaded: " . $destpath . $filename . "<br/>" ;

}

?>
Avatar billede henrik2008 Nybegynder
18. februar 2012 - 12:42 #1
HÅBER NOGEN KAN BRUGE DET ?.
Avatar billede henrik2008 Nybegynder
18. februar 2012 - 12:53 #2
åhh, unskyld multiple understøttes åbenbart ikke i internet explore,
unskyld.

men man kan jo lave en loop med for med input type ="file" name="fil" med php så den gennemkøre variablen fil i et array, men
så skal formen vide hvor mange filer der der skal uploades.
fandems også, den internet explore.
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
18. februar 2012 - 15:22 #3
Og hvad laver denne tråd overhovedet, under spørgsmål? :)
Avatar billede olebole Juniormester
18. februar 2012 - 16:04 #4
<ole>

Efter et år på stedet burde man vel nogenlunde vide, hvordan Eksperten er opbygget. Da det ikke synes at være tilfældet, vil jeg råde dig til at læse FAQ'en grundigt igennem.

Derudover bør man nok vide lidt om, hvad det er, man skrive om. Det er en ren og skær tilfældighed, at attributten multiple virker i nogen somhelst browser. Den hører til i HTML5, som endnu ikke er gældende standard og derfor ikke kan forventes at virke.

Desuden er det ganske velkendt, at det altid er en rigtig dårlig idé at bruge ord som submit til navngivning af elementer - og specielt i en form. Det skaber meget ofte problemer i forbindelse med JavaScript, som det altid må forventes vil blive brugt på den ene eller anden måde.

Fordi skrivning af webkode har så flad en indlæringskurve, bliver der skrevet oceaner af misforståelser og fejl om webkode på WWW af folk, som fejlagtigt tror, de kan kode. Gode eksempler på dette er sites som nemprogrammering.dk, hjemmesideskolen.dk og w3schools.com. Det bedste, der kan skrives om de sites, er, at der er huller mellem fejlene!

Inden du skriver 'tutorials' på Eksperten (og den slags skrives under Guides), bør du først undersøge, hvad der i forvejen er skrevet om emnet. Og hvad angår samtidig upload af filer, er der allerede skrevet udmærkede guides af folk, som kan deres håndværk og lever af det.

/mvh
</bole>
Avatar billede henrik2008 Nybegynder
18. februar 2012 - 17:54 #5
je kan høre der er en del misundelse.
jeg skriver da ikke nogen tutorials.
nogen tror de er super koder og gud på eksperten.dk
jeg er ikke super koder.
for det andet virker multiple altå på firefox og chrome, men ikke på internet explore.
ja det er rigtig at multiple sikkert har nogle fejl og man vel er
bedst i at gøre brug af et par input type i en løkke.

ok så er det vel sidste gang jeg skriver noget her, jeg øsnker ikke at blive slagtet, jeg vil bare være flink.
sorry.
Avatar billede henrik2008 Nybegynder
18. februar 2012 - 18:01 #6
jeg brugte submit fordi disse her script bare er et eksemple, jeg har da ikke tænk på at bruge ordet submit, de laver man da om når man rigitig skal bruge kodem.

tænk at man hænger sig i så små detajler.
jeg håber ikke at jeg har brudt nogen love her, ellers må i jo
trykke på anmeld misbrug.Visse personer på eksperten har jo kørt en
hel post om en vis person, hvor man talte upænt om denne person, det var vist nogen med ulovlig point givning.

jeg gider ikke at være uvenner med nogen.
andre steder på nette, give vi hihanden tips, uden at være uvenner osv.
ok jeg nedlægger min profl.
Avatar billede olebole Juniormester
18. februar 2012 - 18:18 #7
Hvad skulle nogen dog misunde dig?

Det er da ikke en detalje at sørge for, at et forums struktur overholdes. Det er en tvingende nødvendighed. Denne kategori er til spørgsmål, hvilket alle andre medlemme forlængst har fundet ud af. Derfor råder jeg dig til at læse FAQ'en, så du lærer, hvordan Eksperten fungerer.

Ja, man kan sagtens gøre noget andet end at bruge multiple, men hvorfor skriver du det så ikke? Og hvorfor bruger du navnet submit i din kode, når du nu skriver, at du "da ikke tænk på at bruge ordet submit" - og at man bare skal lave det om, når koden skal bruges? Jeg går udfra, at det skal være en hjælp ... så lad være med at skrive noget, du ved er en rigtig dårlig idé. Ellers er det til mere skade end gavn.

Om du vil nedlægge din profil, er dit valg. Alternativt kunne du jo bare sætte dig ind i, hvordan dette forum er struktureret - og så undlade at 'tippe' folk om noget, du ikke selv kan.