Avatar billede LucasLP Nybegynder
21. februar 2012 - 17:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan/er det muligt at skifte CPU?

Hej Eksperter.
Er der nogen der ved hvordan (hvis man kan) man skifter CPU på denne computer: Acer Aspire 5738ZG
Har ikke pillet ved den eller noget.
Evt. Et link til en troværdig hjemmeside hvor man kunne købe en ny.
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. februar 2012 - 17:12 #1
En absolut betingelse for skift er at det skel værre rigtig sokkeltype. Hvis du ikke kender den,kan du aflæsee hvilken CPU,du har nu og fx gå på nettet se sokkeltypen.
Derefter kan du kigge på udbud af CPU'er ,som kan bruges.
Der er masser af forhandlere ,kig på fx EDB-priser.
Avatar billede haverslev Novice
21. februar 2012 - 17:15 #2
Det kan faktisk ikke betale sig at skifte CPU på bærebar maskiner.
For det første er det en udgået mobil processor type der sidder i den pc - altså forstået at du skal bruge en mobil processor med socket PGA478 for at den passer i din bærebars bundkort.
For det næste, så skal du være meget heldig for at finde en forhandler der ligge inde med en sådan cpu.

For det 3. så skal du være yderst heldig at finde et andet bundkort der passer i din bærebar og som du kan få til en pris under 3000 kr. + CPU

Her er de cpu modeller der fåes med dit Acer bundkort:
http://support.acer.com/acerpanam/notebook/2009/acer/aspire/Aspire5738ZG/Aspire5738ZGsp2.shtml
Avatar billede LucasLP Nybegynder
21. februar 2012 - 17:22 #3
@Haverslev
Jeg forstår det ikke helt, jeg bruger: Intel Pentium T4500 2.3 GHz
800 MHz
Det link du har sendt er dårligere end mit CPU. Så jeg kan fx ikke opgradere et CPU kort til at køre Modern Warfare 3.
Avatar billede haverslev Novice
21. februar 2012 - 17:41 #4
Hvis din Acer Aspire 5738ZG har en BEDRE CPU i, end det der er vist på Acers`s officelle type specifikation, så ved jeg ikke lige hvad vi skal tro på mere :-)

Men fakta er, uanset om du køre med en T4500 cpu eller en T4300, de er med samme PGA478 socket - så kan du ikke opgradere for en billig penge og det vil alt andet lige være billigere og bedre at købe en ny istedet.
Avatar billede LucasLP Nybegynder
21. februar 2012 - 17:46 #5
Dvs. jeg skal købe en ny socket, og en CPU?
Undskyld hvis jeg spørger dumt men er ny :)
Avatar billede haverslev Novice
21. februar 2012 - 18:32 #7
Socket kan ikke bare skiftes, det er selve soklen hvori processoren og den ovenpå siddende blæser sidder i.
Soklen er loddet på bundkortet og kan ikke udskifters da su faktisk kun kan udskifte den til en socket magen til, da huller, loddesteder osv. skal passe 100%.
Så det er HELE bundkortet der skal skiftes og og det kræver så, at det bundkort passer i selve computerens "kasse" derudover skal du så have en processor der passer til den nye socket/bundkortog så er du nok oppe i en pris på ca. 4000 kr.

http://ark.intel.com/products/42925/Intel-Pentium-Processor-T4500-(1M-Cache-2_30-GHz-800-MHz-FSB)
Avatar billede LucasLP Nybegynder
21. februar 2012 - 18:50 #8
Well, hellere en ny computer, dette har hjulpet mig så giv et svar.

Har du en god hjemmeside til at købe computere på?
Helst mellem 3000-4000. Den skal dog kunne køre Modern Warfare 3 :)
Avatar billede haverslev Novice
22. februar 2012 - 15:54 #9
I det pris leje, er det svært at få en med et godt grafikkort.
Men tag et kig på denne og NEJ en maskine er ikke ringere end andre:
http://www.aldi.dk/aldi_fra_onsdag_den_22022012_48_111_1182_5.html
Avatar billede ggxdg Nybegynder
24. februar 2012 - 09:46 #10
Imponerene specs for de penge alligevel.
Det er lidt sjovt med laptops.
Hvis man køber en latop som skal kunne køre spil, er der et prisleje hvor alle latops performer ens, eller hvor de billigere outperformer de dyrere, fordi de dyrere laptops i det prisleje har højere specs, men samme køling, hvilket betyder at den højere temperatur i de dyrere laptops, gør dem ca lige så langsomme som de billigere laptops i det prisleje.

Men jeg foretrækker til hver en tid stationære. Jeg har i hvert fald brugt de penge jeg gider, på at prøve 'højt ydene bærbare'
Avatar billede LucasLP Nybegynder
28. februar 2012 - 20:53 #11
Tak for svarene, men linket virker ikke til aldi :S
Men, jeg overvejer at bygge min egen, men har sgu aldrig prøvet det før :/
Avatar billede haverslev Novice
28. februar 2012 - 22:02 #12
Næ linket virker ikke mere, de er kun tilgængelig i den uge hvor der er tilbud.

Byg selv, så er du jo ovre i stationær - spørgsmålet lød på:
Kan/er det muligt at skifte CPU i Acer Aspire 5738ZG

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede LucasLP Nybegynder
27. juni 2013 - 12:30 #13
Købte en stationær ;P
Avatar billede haverslev Novice
27. juni 2013 - 12:57 #14
Hmm, fik du ikke svar på dit spørgsmål ?

Kan/er det muligt at skifte CPU?
Hej Eksperter.
Er der nogen der ved hvordan (hvis man kan) man skifter CPU på denne computer: Acer Aspire 5738ZG