Avatar billede JNqrgaad Praktikant
25. februar 2012 - 12:17 Der er 22 kommentarer

Bruge gammel Harddisk uden at formatere

Hej

Jeg har en masse data fra en gammel computer som jeg gerne vil have adgang til på min nye. Mit første problem var at den gamle kører IDE og det nye bundkort kun kan tage SATA. Jeg købte derfor en ekstern boks så jeg kunne få adgang til harddisken via USB. Nu er mit problem så at når jeg sætter Harddisken i så kommer den ikke frem som tilgængelig. Jeg går ud fra at dette skyldes at der er installeret windows på Harddisken?? Hvordan får jeg adgang til de filer der ligger på den uden at skulle formattere hele lortet først. Gerne i step by step da jeg er lidt ny på området :)

Mvh
Jacob
Avatar billede claes57 Ekspert
25. februar 2012 - 12:20 #1
har du sat jumperen bag på disken til master?
kan du se disken i stifinder eller kun i diskhåndtering (og er der tildelt drevbogstav)?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. februar 2012 - 15:15 #2
Hvilken type ekstern boks er det  2½" ELLER 3½" Hvis der er et USB Y kabel med så prøv at sætte begge stik i det er ofte at dr ikke er tilstrækkelig power på det ene stik derfor findes de med hjælpe stik og uanset om det er data eller et gammelt styresystem så bør du kunne se indhold.
Avatar billede JNqrgaad Praktikant
25. februar 2012 - 15:23 #3
Det er en 3½ box. Der kører på 2,0 usb, med kun et usb kabel og en ekstern strøm forsyning så strøm er intet problem. Jeg kan kun se den i diskhåndtering og nej har ikke givet den noget bogstav, ved ikke hvordan man gør og tør ikke rigtig gøre noget i frygt for at den sletter data.. Jumperen står som den har gjort fra køb af, den har jeg aldrig pillet ved.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. februar 2012 - 15:32 #4
inde i diskhåndteringen højreklik på disken tryk på skift bogstav og sti tryk på rediger og brug et af de frie bogstaver.
Avatar billede JNqrgaad Praktikant
25. februar 2012 - 15:39 #5
Den er nu blevet kaldt for H drev og står som primær partition. Jeg kan nu se den i Stifinder men kan stadig ikke gå ind på den uden at den vil have mig til at formaterer disken.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. februar 2012 - 15:45 #6
hvilken type formatering står der .
http://gratisupload.dk/vis_billede/64302/
Avatar billede JNqrgaad Praktikant
25. februar 2012 - 15:56 #7
Avatar billede poko1 Ekspert
25. februar 2012 - 16:05 #8
Så er det ikke engang sikkert at den kan reddes!som du kan se i min guide kan du muligvis hente noget ud af den
http://www.eksperten.dk/guide/1444
Avatar billede JNqrgaad Praktikant
25. februar 2012 - 16:14 #9
Ej det må du sgu ikke sige til mig :( .. Tager et kig på din guide og håber på det bedste.  Min harddisk bliver btw utrolig varm synes jeg når jeg tilslutter den via boksen.. Er det normalt eller får den for meget strøm eller sådan noget ?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. februar 2012 - 16:19 #10
Mange bokse bliver varme men 50-60º betyder ikke noget
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2012 - 16:39 #11
Hvis du stadig har "den gamle computer" så prøv at sætte disken tilbage se om du ikke kan hive de data ud med en Live-cd
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2012 - 17:44 #12
Kender ikke selv dette program, men det skulle kunne gendanne filer fra raw disk:
http://www.recovermyfiles.com/
Jeg havde selvfølgelig prøvet #11 først.
Avatar billede Brunoholm Nybegynder
26. februar 2012 - 04:21 #13
1: Køb dig en ekstra controller, f.eks:
http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=STP-1&pn=Sempre&vare=135351
2: Stop kortet i din nye computer.
3: Tilslut din gamle harddisk til din ny-indkøbte controller.
4: Måske skal du jumperere din gamle harddisk til at være slave,
så din nye computer ikke booter op fra din gamle harddisk,
men ellers burde det da køre...
Avatar billede poko1 Ekspert
26. februar 2012 - 07:41 #14
Brunoholm Jeg kan se du har skrevet dette som et svar!! altså må det være løsningen. Jeg kan regne ud at du ikke har læst at der står RAW istedet for FAT eller NTFS? svar er til poientgivning for den rette og brugbare løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2012 - 08:15 #15
Hvad endte denne med?
Avatar billede poko1 Ekspert
11. marts 2012 - 08:25 #16
Prøv at se #7 RAW!
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. marts 2012 - 10:49 #17
#16
Det er ikke en løsning, hvilket er det der spørges om der er fundet i #15.
Avatar billede poko1 Ekspert
11. marts 2012 - 10:58 #18
#17 måske fordi det ikke kan løses.med mindre der er fulgt de råd der blev givet i #8 om at bruge et 3part værktøj til at hente filerne.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. marts 2012 - 11:01 #19
Så skærer vi det ud i pap.

Spørgsmålet bør lukkes eller der skal følges op.
Uanset om det kan løses eller ej.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2012 - 11:16 #20
Poko1
Jeg har set dine indlæg, men kunne godt tænke mig at vide hvad spørger har afprøvet. Det er der da ikke noget galt i vel?
Det er muligt der ikke kan gøres noget, men så må spørger jo skrive han har opgivet, og så lukke tråden.
Længere er den ikke.
Så jeg er enig i #19
Avatar billede poko1 Ekspert
11. marts 2012 - 11:35 #21
Du behøver skam ikke at irettesætte mig jeg har lige fået at vide at de point overhovedet ikke betyder noget.  http://www.eksperten.dk/spm/959085#reply_7919445
Og hvis man skriver at vedkommende må beholde sine point er der straks andre der står parat.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2012 - 11:47 #22
LOL Kan jeg kun sige til den kommentar, og tænke mit.

Det er jo ikke pga point jeg spørger om hvordan det er endt.
Jeg er interesseret i om der er fundet en løsning på problemet, og om den løsning kan bruges i andre sammenhænge.

Det er jo dig der pisker en stemning op i indlæg #7 som starter en unødvendig diskussion.
Jeg afventer stadig et svar fra spørger på det jeg spurgte om, og gider ikke bruge mere tid på andet.