Avatar billede Rasmus Enghave Nybegynder
27. februar 2012 - 19:28 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

System hukommelse 1/3 væk !

Hejsa

Jeg har lidt underligt problem. Jeg har et Asus P6X58D-E lga1366 bundkort med en i7 920d - med 6gb corsair xms 1,5v ddr3.
Hvis jeg CMOS resetter bios, læser den alle mine ram, men hvis jeg ændrer det mindste i bios, læser den KUN 1/3 af mine ram, hvis jeg sætter 3 gb mere i, ser den 6gb og hvis jeg kun har mine 6gb i, så ses det som 4gb.

Dette gælder i bios opstart og ved Windows egenskaber.
Hvis jeg åbner med CPU-z ser det ud som om den kører tripple channel med 3x2gb moduler = 6gb.

Nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg kan gøre for at gøre brug af alle mine ram, og stadig mulighed for at ændre min bios ?

Mvh
Rasmus
Avatar billede KHHP Juniormester
27. februar 2012 - 19:45 #1
Nu tænker jeg at der måske er en lille fejl i BIOS. Har du prøvet at hente den nyeste BIOS til dit bundkort hos ASUS? Har du også tjekket at dine RAM passer til maskinen, og at de er placeret korrekt jf. manualen til bundkortet. Jeg havde noget lignende fordi jeg prøvede at køre med 3 dual-channel RAM, og det ville mit bundkort ikke, og det fandt jeg først ud af da jeg kiggede i manualen.
Avatar billede Rasmus Enghave Nybegynder
27. februar 2012 - 19:56 #2
Hej KHHP

Jeg har købt mine ram efter asus forskrifter - dvs. de passer, det ved jeg de gør.

Det med rammene er kommet indenfor det sidste halv år, sådan on/off.. men nu vil den slet ikke se alle mine ram med mindre jeg kører en cmos reset. Altså, så virker det også, og den ser alle ram, efter flere genstartet og kold startet, hvor alt strøm har været afbrudt.

Men måske jeg skulle prøve at installere den sidste nye bios igen, jeg kører nemlig med den sidste nye idag.

Mvh
Rasmus
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2012 - 02:34 #3
der er en fejl på selve bundkortet

kunne godt ltgne en bios der er ved at stå af
få det fejlmeldt mens det kan køre

m.v.h
Avatar billede Rasmus Enghave Nybegynder
26. juni 2012 - 06:24 #4
Solgt uden løsning !