Avatar billede wolfcastle Nybegynder
01. marts 2012 - 15:28 Der er 3 kommentarer

Problem i VBA

Hej,

Jeg er i gang med en opgave i VBA, som går ud på at kaste to terninger, hvor man vinder hvis man gætter øjenene på terningerne og taber hvis man ikke gør. Det man skal taste er indsats og gæt, og hvis man taber bliver indstatsen trukket fra bankbeholdingen og hvis man vinder bliver den lagt til. Mit problem er, at når man taber bliver indsatsen trukket fra bankbeholdningen som den skal, men når man vinder bliver bankbeholdningen = null. I den trejde sidste linje i koden herunder står der (nybank = bank + udfald), og det mærkelige er at f.eks bank = 500, udfald = -200, men nybank = emty. Nogle bud på hvad der er galt i koden....

Sub dd()

    valg = Range("h18").Value
    bet = Range("i18").Value
    bank = Range("h23").Value

    dice1 = Int((6 - 1 + 1) * rnd + 1)
    dice2 = Int((6 - 1 + 1) * rnd + 1)

    sumdice = dice1 + dice2

    If sumdice = valg Then
    udfald = sumdice * bet
    Else
    udfald = -bet
    nybank = bank + udfald
    End If

    Range("h23").Value = nybank

End Sub
Avatar billede tjacob Juniormester
01. marts 2012 - 15:44 #1
Det er en simpel fejl:

nybank får KUN tilskrevet værdi hvis sumdice=valg er falsk.

Du skal flytte linien: nybank = bank + udfald UDEN for If-sætningen, så den bliver eksekveret uanset udfaldet.
Avatar billede wolfcastle Nybegynder
01. marts 2012 - 15:46 #2
Hej tjacob,

det var du hurtigt om at spotte. Tak for svaret, jeg havde set mig alt for blind på koden til at jeg kunne se det. Mange tak....
Avatar billede tjacob Juniormester
01. marts 2012 - 17:22 #3
OK, så tillader jeg mig at lægge et svar.

/tjacob