Avatar billede NicolaiErMig Nybegynder
05. marts 2012 - 18:01 Der er 2 kommentarer

Seperere et beat og vokal?

Hey folkens derude :)

Vil høre om nogle viste om der findes en metode..eller bare findes noget software til at seperere vokal og beat fra hinaden fra en orginalsang.

Smider 100 point ud :)
Avatar billede minithue Nybegynder
05. marts 2012 - 22:11 #1
dette program lover at det kan fjerne vokal, men har ikke testet

http://www.labnol.org/software/tutorials/remove-vocals-song-mp3-music-instruments/1301/

mvh
rasmus
Avatar billede kjeldsted Novice
05. marts 2012 - 22:19 #2
Både ja og nej. Som udgangspunkt er en lydfil jo et stort sammensmask af alle lyde blandet sammen. Vokalen ligger omkring de 3.000Hz (plus/minus) mens resten ligger blandet mellem ca. 50Hz og 10.000Hz. Derfor vil det være meget svære at seperere på denne måde. Der findes en anden som virker nogenlunde. Den benyttes til karaoke hvis ikke man er i besiddelse af et decideret karaoke spor. Sådan vil man altså kunne fjerne vokalen fra et spor. Det vil dog ikke være muligt at lave et rent sport kun med vokal. Kun vokalen kan fjernes.

Metoden går ud på at man benytter princippet i at musikken er produceret i stereo (det virker ikke med mono). I stereo musik ligger vokalen typisk i center hvor alt det andet ligger i hhv. venstre og højre. Tager man så f. det højre spor og fasevender dette spor, sker der det at man vil udfase al lyd i center, hvilket som regel vil betyde at vokalen forsvinder, mens stereolyden ville vil bliver fasevendt idet de to spor ikke er ens. Dg vil der jo ske en ændring af mikset da man meget sjældent mikser 100% venstre/højre. Derved vil de dele der ligger fx. primært i venstre og lidt i højre bliver dæmpet i forhold til det der ligger 100% i venstre.
Men metoden bruges som sagt til karaoke rundt omkring da man relativt let kan fjerne stortset al vokal.