Avatar billede Christian_Bundgaard Nybegynder
12. marts 2012 - 14:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Højtalerkabel fra receiver til højtaler

Hej

Jeg har et surroundanlæg fra Samsung, der ser ud til at minde om det her. http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/hjemmebiograf/HTD4200XE/samsung-2-1-hjemmebiograf-ht-d4200

Sagen er den, at jeg skal flytte værelse og skal bruge et længere højtalerstik til den ene højtaler. Jeg tror det, jeg har, er omkring 3-4 meter og jeg skal bruge omkring 6 meter.

Så...
- hvilket kabel skal jeg bruge, og hvor kan jeg købe det?
- skal jeg være opmærksom på noget?
- vil det være nødvendigt at udskifte begge ledninger (og evt. subwoofer også...), så afstanden for de højtalerne er lige lang?

Et billede er kablet kan ses her...

[IMG]http://i41.tinypic.com/2e2nldv.jpg[/IMG]

Tak på forhånd!

Vh
Christian
Avatar billede Christian_Bundgaard Nybegynder
12. marts 2012 - 14:16 #1
http://i41.tinypic.com/2e2nldv.jpg

Billede virker ikke, her er det, og hvis det heller ikke virker, så link...

http://i41.tinypic.com/2e2nldv.jpg
Avatar billede martin_moth Mester
12. marts 2012 - 14:43 #2
Da det trods alt ikke er et high-end anlæg du har, så køb da ledningerne i Bauhaus - de sælger højtalerledning med forskellige kvadratmål som passer.

Jeg tror ikke du vil kunne høre forskel på dette og en helt almindelige 220v ledninger brugt som højtalerkabel, eller noget dyrt til 2000,-/m fra HiFiklubben. Skift den elelr de ledninger der skal skiftes. Om det ene er 4 m og det andet er 6 m har ingen relevans.

Havde du et high-end anlæg og meget følsomme øre, galdt det naturligvis om at have så korte og gode kabler som muligt :-)
Avatar billede Christian_Bundgaard Nybegynder
12. marts 2012 - 14:51 #3
Tak for svaret... er det noget af det her?

http://www.av-cables.dk/std-hoejttalerkabel/

(vil helst bare bestille over nettet...)

Derudover - der er jo den der lille firkant for enden. Er det en, man skal tage af og sætte på det nye stik? For aner ikke hvordan det skal gøres...
Avatar billede igoogle Forsker
12. marts 2012 - 14:52 #4
Ja valg af ledning er i dit tilfælde ikke så vigtigt om det er installations ledning eller dyrt højtaler kable.. vælg det første..

det du skal være opmærksom på er om du kan skifte ledningen i stikket der gør ind i maskinen / højtaleren (den røde dims). Hvis ikke skal du ud i en samle muffe og forlænge det nuværende kabel.
Avatar billede Christian_Bundgaard Nybegynder
12. marts 2012 - 15:23 #5
Jeg tror ikke, jeg kan skifte den. Aner i hvert fald ikke hvordan jeg skulle få ledningerne ud af den og andre ind.

Men "samle muffe" - hvordan gøres det?
Avatar billede martin_moth Mester
12. marts 2012 - 17:11 #6
Google samlemuffe
Avatar billede martin_moth Mester
12. marts 2012 - 17:16 #7
Købes i Silvan osv
Avatar billede Christian_Bundgaard Nybegynder
12. marts 2012 - 19:48 #8
Tak for svarene ;) Håber det virker... har bestilt 6 m af den billigste på av-cables.

Men betyder det med mm^2 noget?
Avatar billede igoogle Forsker
13. marts 2012 - 08:39 #9
det beskriver hvor stort tværsnittet er på den ledende del af kablet

jo større jo mere kan der komme igennem i princippet.. men til dit formål er der ikke noget at hente i det..

så længe du ikke går ned i størrelse..
Avatar billede Christian_Bundgaard Nybegynder
13. marts 2012 - 14:29 #10
Har valgt 0,25 - men aner ikke hvad mit nuværende er... :S Men læg allesammen et svar, fordeler i morgen.
Avatar billede Christian_Bundgaard Nybegynder
13. marts 2012 - 14:31 #11
0,35*