Avatar billede j-roar-h Nybegynder
14. marts 2012 - 18:02 Der er 53 kommentarer og
1 løsning

Problemer med hjemmeside

Hej,

Jeg har nogen problemer med en hjemmeside jeg er ved at lave lidt om.

1. Jeg har nogen links der ser forskellige ud i forskellige browsere. I Safari (MAC) er nogen punkter hvide men andre er grå som de skal være. Jeg kan ikke helt forstå dette. Hvis jeg indsætter et link fra dem der virker, virker de hvide ligepludselig også. Hvordan kan dette lade sig gøre? I alle andre browsere virker det fint, og de er alle grå hele tiden.

2. I IE ser min content baggrund anderledes ud. Jeg kan ikke få min baggrund med den buede bund til at virker i IE. Den er lavet med gradient og et baggrundsbillede i bunden af div'en. Er der nogen metode hvor man også kan have både gradient og baggrund i IE?

3. I IE ser min baggrund til mine overskrifter også anderledes ud. De er helt hakkede, hvilket ikke sker i nogen andre browsere. Hvad kan dette skyldes?

4. I Firefox på PC virker min slider i toppen ikke. Hvad kan dette skyldes?

Det hele foregår på denne side: http://www.ringstedtennisklub.dk/index2.html

Jeg håber det er beskrevet godt nok, ellers må i lige sige til..

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
14. marts 2012 - 18:47 #2
Dette er nu rettet.. Der er 4 tilbage, men jeg ved simpelthen ikke hvad disse betyder :/
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 19:06 #3
#2 Du må aldrig starte et script uden at fortælle hvad det er for en type script.  Det ser ud til at det er "text/javascript" du har med at gøre. Men du kan risikere at browseren ikke sfvikler scriptet hvis ikke det er indlæst korrekt.
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 19:28 #4
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 19:46 #5
@kjeldsted: 'Aldrig' er et stort ord  *o)

I HTML5 er det faktisk fuldt ud lovligt at undlade type attributten på LINK og SCRIPT tags, når de indeholder CSS og JavaScript. Her bruges dog (uden grund) XHTML, så i dette tilfælde er attributten påkrævet  =)

@j-roar-h: Gradienten, du har i bunden af dit content element, er proprietær Mozilla kode. Lav den hvide bue som grafik i stedet
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 19:56 #6
#5:
Det skal jeg sgu beklage :) Er ikke helt inde i det dersens HTML5.
Men det giver egentlig god mening at lave det om, så den læser det som CSS og Javascript hvis ikke man angiver andet. Ja, ja. Man bliver klogere hver dag ;)

Så retter jeg det da til "Du må ikke starte et script i XHTML uden at fortælle hvad det er for en type script."
Avatar billede pstidsen Novice
14. marts 2012 - 20:03 #7
En anden og bedre mulighed var nok at begynde at bruge HTML5 i stedet. Man kan ligesågodt fremtidssikre sig ;-)
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 20:07 #8
#7: HTML5 er endnu ikke standard, så vidt jeg ved.
Avatar billede pstidsen Novice
14. marts 2012 - 20:14 #9
Nej, men skulle da mene det er lige så godt/valid... Det er hvis et spørgsmål til professoren (olebole)...
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 20:14 #10
#8: Korrekt - og man skal også være opmærksom på, hvad ældre browsere understøtter. XHTML er skrækeksemplet på, hvordan udviklere komplet kritikløst og uden forståelse for teknologien ofte kaster sig ud i forkert anvendelse. Alle hidtidige undersøgelser har samstemmende vist, at ret langt under 1%(!) af alle XHTML-sider på nettet nogensinde har kunnet parses af en XML-parser  *o)
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 20:18 #11
Hvad angår validiteten, bør man huske, at:
    Valid kode er nødvendigvis god kode
    - men god kode er altid valid

OleBoles første lov!  *D

HTML5 DTD'en er bagudkompatibel valid, og hvis man bruger den, er HTML5's elementer valide. Man kan dog ikke regne med, de opfører sig, som standarden foreskriver i bare lidt ældre browsere
Avatar billede pstidsen Novice
14. marts 2012 - 20:19 #12
men er HTML5 ikke bagudkompatibel? En gammel IE browser uden HTML5 understøttelse vil da vise en HTML5 side (dog uden de nye tags) normalt, ikke?
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 20:19 #13
UAAKKK ...!!! Sådan lyder OleBoles færste lov:

    Valid kode er ikke nødvendigvis god kode
    - men god kode er altid valid
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 20:19 #14
#10:
Jeg har så også erfaret at den del der skriver XHTML ikke har den fjerneste idé om hvad XML-parsing er. Seneste en bekendt der er ved at uddanne sig til noget multimedie et-eller-anden kunne blot sige at de blev undervist på skolen i XHTML, men kunne ikke svare på hvorfor de benyttede XHTML i stedet for HTML4.... Skræmmende faktisk.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 20:24 #15
#14: Hehe ... skræmmende, fordi XML-parsing er den eneste gangbare begrundelse for at bruge XHTML!  =)

Jeg har selv undervist en hel del på erhvervsskoler og kender derfor det faglige niveau blandt undervisere. Det lægger op til limbodanserens ultimative mareridt: "Hvordan kommer jeg under en pind, der i bedste fald ligger fladt på jorden?"  =8-O
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 20:30 #16
Man skulle da bare mene at hvis man underviser i at kode XHTML, så skal man for pokker da også vide hvad det er! Men det er måske bare mig der mener man bør lære selv før man lærer andre.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 20:58 #17
#16: Nej, absolut ikke! De danske erhvervsskoler er bare slet ikke gearet til IT-fag. Mange af underviserne har aldrig været ude i branchen og få curly brackets under neglene, men har deres 'viden' fra useriøse sites som w3schools.com  :o|
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 21:02 #18
#17:
En underviser der er selvlært fra w3schools.com? Fy for den da!
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
14. marts 2012 - 21:10 #19
#5 Bunden af min content er lavet som grafik, eller har jeg misforstået dit svar?

Jeg har nu læst jeres svar, og kan kun bekræfte jer i at jeg selv under min uddannelse som mediegrafiker blev undervist i xhtml, men har aldrig fået af vide hvorfor vi skulle bruge dette.

Men nu spørger jeg nok dumt. Men kan jeg nå at ændre det til HTML5? Uden jeg skal ændre noget af indholdet?
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 21:12 #20
#18: Jeg er bekendt med en teknisk skole, hvor 20-30% af lærerne på webintegratoruddannelsen kommer direkte fra svendeprøven på samme uddannelse/skole - hvor de er blevet undervist af undervisere, som i skræmmende grad er selvlærte fra w3schools.com! Og uddannelsen er vel at mærke uden erhvervsforlagt praktik!

Det er ikke bare rystende. Det er mindst ligeså forbryderisk, som når firmaer som Tivoli anvender offentlige AMU-midler til at afholde medarbejdersamtaler for.

Sålænge disse 'uddannelser' holder unge mennesker udenfor arbejdsløshedsstatistikkerne, sker der dog formodentlig ikke noget  :o|
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 21:13 #21
#19: Ja, det kan du godt  =)
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 21:17 #22
#19: Du skriver:

background-image: url(../ny-image/content_bg.jpg)

Prøv at ret det til:

background-image: url(ny-image/content_bg.jpg)
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 21:18 #23
#20: :o Har ikke ord for det dér.

#21: Dog skal singelton tagsne vel rettes så de ikke længere bliver lukket med />. Eller kan det godt benyttes i HTML4.01???
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 21:43 #24
Koden:

Ole<br />
Bole

- er helt valid HTML 4.01, men betyder ikke det, de fleste venter. Faktisk skulle det renderes på denne måde:

Ole
>Bole

- men det er de ingen browsere, der overholder.

HTML5 kan både bruges som alm. HTML og som XHTML, men det sidste kræver, der er angivet et XML-namespace
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 21:45 #25
Faktisk er også denne kode valid i HTML 4.01:

<div/noget/

Den betyder det samme som:

<div>noget</div>
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
14. marts 2012 - 22:01 #27
22: Jeg prøvede at ændre dette, men resultatet var bare at grafikken ikke blev vist.

Jeg har nu rettet det til HTML5, og nu siger den ingen fejl.. Så godt så langt. Men tjekker jeg min CSS melder den fejl. Dette er vel fordi det ikke er et CSS3 dokument? I så fald, hvordan laver man et CSS3 dokument?

Jeg har også testet siden igen, og der er stadig nogen fejl. Faktisk alle fejl undtagen 1. Min baggrund til mine overskrifter ser nu fine ud i IE. Resten af fejlene er der stadig :/
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 22:59 #28
#26: Jo, du skal bare læse, hvad der står. Den eneste deciderede fejl, du får, skyldes, at du åbenbart ikke ved, at et P element ikke kan indeholde block elementer såsom DIV  =)

Denne kode validerer således fint:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Untitled Document</title>
</head>
<body>

<div/noget/

<div>
Ole <br/>
Bole
</div>

</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 23:00 #29
#27: Der er ikke noget specielt CSS3 dokument  =)
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 23:02 #30
- men jeg kan ikke se ændringer i dit index2 dokument
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 23:04 #31
#28 Okay. Jeg var vist lidt for hurtig dér. Måske et tegn på jeg burde sige godnat nu.
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
15. marts 2012 - 13:12 #32
Det eneste jeg har ændret er at jeg har rettet det til et HTML5 dokument. Dette gjorde at der ikke var nogen fejl på siden efter W3.org.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal rette de sidste problemer, så håber i kan hjælpe?
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2012 - 13:32 #33
Ret #content til:

background-image: url("../ny-image/content_bg.jpg");
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
15. marts 2012 - 14:00 #34
Det hjalp desværre ikke. Den viser stadig ikke noget baggrundsbillede i IE.
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2012 - 15:16 #35
Det kan ikke passe. Det må du vise mig
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2012 - 15:20 #36
Grunden er, at IE ikke forstår koden:

background-image: url("../ny-image/content_bg.jpg"), -moz-linear-gradient(center top , #FFFFFF 13%, #DEDEDE 100%);

- og derfor forkaster hele linjen. Retter du til koden i #33, forstår IE koden - og viser billedet  =)
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
15. marts 2012 - 15:31 #37
Arh, jeg skulle bare lige være med :)

Det virkede, men jeg har stadig de andre problemer.

Nogle af mine links er hvide med andre er grå (de skal være grå). De ligger i samme div, og ændre man linket virker det. Det er dog ikke alle link man kan ændre det til. Problemet opstår kun i Safari (MAC). Hvad kan dette skyldes?

Det andet problem der stadig er, er at min slider ikke vises i firefox, men ellers virker fint i alle andre browsere. Hvad kan dette skyldes?
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2012 - 15:41 #38
Det er ikke til at sige, når vi ikke ved, hvad det er for links, du taler om.

Hvis du med 'slider' mener 'dimsen' i toppen, kører den fint i min Firefox. Firefox smider dog flg. fejl:

Error: Image corrupt or truncated: <unknown>
Source File: <unknown>
Line: 0

Hvilket billede, der er tale om, ved jeg af gode grunde ikke
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
15. marts 2012 - 15:48 #39
Jeg taler om de links der står under Nyheder.

De første 2 er hvide, de næste 3 grå og den sidste er så hvid igen.. Jeg syntes det er meget underligt.

Dimsen som du kalder den virker også fint i firefox på mac, men tester jeg det i firefox på pc opstår problemet.
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2012 - 16:16 #40
Jeg kører Firefox på PC (Firefox 11 & Win7) ... ingen problemer.

De hvide links er dem, du har besøgt. Prøv:

a,
a:visited {
    color: #666;
}
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
15. marts 2012 - 18:31 #41
Jeg fik det til at virke.

Dog kan jeg stadig ikke få det til at virke i Firefox på PC..

Men ikke flere sprøgsmål. Vil du have point?
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2012 - 23:51 #42
Ellers tak, jeg samler ikke point. Spørg evt. en af de andre i tråden  =)

Når du skriver, at den ikke virker, betyder det så, at den ikke animerer/skifter? Hvilken version af Firefox taler vi om - og hvilken Windows version?
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
16. marts 2012 - 13:47 #43
Okay, er der andre der vil have point?

Den viser slet ingen ting overhovedet. Jeg opdaterede den igår til 11, og den kører med Vista.
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2012 - 14:06 #44
Tjekker du fejlkonsollen - får du fejl - og hvad siger evt. fejl?
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
16. marts 2012 - 14:36 #45
Jeg får følgende fejl:

Tidspunkt: 16-02-2006 06:54:55
Fejl: jQuery is not defined
Kildefil: http://gsgd.co.uk/sandbox/jquery/easing/jquery.easing.1.3.js
Linje: 39

Tidspunkt: 16-02-2006 06:54:55
Fejl: jQuery is not defined
Kildefil: http://ringstedtennisklub.dk/js/slides.min.jquery.js
Linje: 20

Tidspunkt: 16-02-2006 06:54:55
Fejl: $ is not defined
Kildefil: http://ringstedtennisklub.dk/index2.html
Linje: 15
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2012 - 15:12 #46
Hmmm ... prøv at link til en mere tidsvarende jQuery version. Prøv at udskifte jquery/1.5.1/jquery.min.js med jquery/1.7.1/jquery.min.js - og prøv også at skrive:

$(document).ready(function(){
    $('#slides').slides({
        preload: true,
        preloadImage: 'ny-image/slider/loading.gif',
        play: 5000,
        pause: 2500,
        hoverPause: true
    });
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
16. marts 2012 - 15:29 #47
Det hjalp desværre ikke.
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2012 - 15:36 #48
Jeg kan på denne side læse, at der på et tidspunkt blev ændret i navngivningen i easing plugin'et. Du kunne prøve at linke til denne version af plugin'et http://gsgd.co.uk/sandbox/jquery/easing/jquery.easing.compatibility.js.

Ellers har jeg ikke nogen bud på, hvorfor det ikke virker under Vista
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2012 - 15:40 #49
Umiddelbart kunne det tyde på, at FF under Vista ikke får loaded og instantieret jQuety scriptet fra Google, før den begynder at arbejde med easing scriptet ... men hvorfor ved jeg ikke  :o|
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
16. marts 2012 - 15:41 #50
Okay.. Jeg må lade den være som den er.
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2012 - 16:23 #51
Har du prøvet #8?
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2012 - 16:23 #52
Ups ... #48  =)
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
27. marts 2012 - 11:55 #53
Det hjalp desværre heller ikke.

Men er nu stødt på et andet problem.

I IE 8 og ældre ser min menu i venstre side underlig ud hvis man har klikker på et link. Når man så kommer ind på den side man klikkede på står menupunktet til højre, og ikke til venstre som er meningen.

Det er jo nok bare en lille ændring i min CSS, men jeg kan simpelthen ikke finde fejlen.
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
03. april 2012 - 08:45 #54
lukker