Avatar billede chr.kj Nybegynder
18. marts 2012 - 11:29 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Spørgsmål til VLAN.

Hej med jer.

Jeg er løbet ind i et problem pga. min manglende forståelse for VLANs og opsætningen af disse.

Jeg har et trådløst Access Point (AP) hvor jeg har konfigureret 2 VLANs (VLAN_1 og VLAN_2)der transmiteres på hver sin kanal (Radio 1 og Radio 2).

Mit problem består i konfigurationen af switchene i det netværk hvor AP'et skal tilsluttes. Det skal siges at det er i et netværk emd HP udstyr, så begreberne er formentlig anderledes end i et Cisco netværk.

Skal jeg tagge pakkerne på VLAN_1 og VLAN_2 helt fra starten, altså der hvor fiberen går ind i bygningen og herefter føre de 2 VLANs gennem alle switche, eller er det nok at have untagged pakker indtil den switch hvor AP'et sættes sættes på, altså at jeg opretter mine 2 VLANs på den ene switch og tagger pakkerne der?

På forhånd tak for hjælpen :)

Hvis I desuden ligger inde med et eller flere gode links, eller kan henvise til nogle bøger der forklare VLANs for en "newbi" så ville jeg tage i mod det med kyshånd.
Avatar billede sadolin1978 Novice
18. marts 2012 - 12:22 #1
en bog der evt kan være nyttig er Matt Hayden " Netværksbogen " udgivet hos IDG.
Om der er kommet en ny udgave af den ved jeg ikke, men den jeg har forklare både opsætning og begreber, dog kun på kablet netværk.
Håber denne kommentar kan være lidt nyttig
Avatar billede chalde Seniormester
18. marts 2012 - 12:51 #2
For info om VLANs: http://www.alliedtelesis.com/media/fount/how_to_note_alliedware_plus/overview_vlans.pdf
http://serverfault.com/questions/188350/how-do-vlans-work

Men har selv siddet med samme problematik som dig. Er Cisco-mand, så 3com/HÅ's måde at håndtere VLANs på er noget hø for mig.
Jeg endte med at sende bolden videre, så kan desværre ikke komme med løsningen på HP manér.
Men på Cisco-manér ville jeg (min vurdering) trunke de enkelte VLANs hele vejen fra hvor de routes og ud til AP'et.
Avatar billede chr.kj Nybegynder
03. april 2012 - 20:55 #3
Fandt ud af det. :)

Det er nok at tagge pakkerne på trunk porten der forbinder de 2 switch med hinanden og herefter untagge pakker til PC og tagge andre pakker til WLAN.

Det er rigtigt som du siger, at det bedste og helt klart at foretrække at trunke de forskellige VLANS hele vejen.

Smider I nogle svar :)
Avatar billede sadolin1978 Novice
12. april 2012 - 18:57 #4
kan godt smide et svar, men du fandt jo selv ud af det så husk evt. selv at smide et svar også
Avatar billede chr.kj Nybegynder
15. april 2012 - 13:30 #5
Og eget svar for at kunne lukke