Avatar billede Mads-BS Novice
27. marts 2012 - 21:13 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Sync/backup mellem 2*pc og NAS

Hej

Indtil nu har jeg taget manuel backup af mine filer på 2*pc med en ekstern harddisk.

Jeg har lige modtaget en NAS i forbindelse med opgradering af mit internet-abonnement hos TDC (TDC Homedisk).

I den forbindelse overvejer jeg, at starte en automatisk sync/backup imellem computerne og NAS. Mine tanker går på brug af SyncToy. fx skal billedmappen på den ene computer synkronisere med billedmappen på NAS. På samme måde skal billedmappen på NAS synkronisere med mappen på computer 2.

Jeg er dog i tvivl om sync'en kan håndtere dette? Har I andre forslag som er bedre?
Avatar billede juleulven Nybegynder
27. marts 2012 - 21:20 #1
jeg ville nok bruge Windows's indbyggede backup software. Derved laver du en komprimeret mappe du lægger på "fileshare" ...

synkronisering laver en masse trafik hele tiden og er lidt uhensigtsmæssig i min verden .... WinVista & 7's backup kører glimrende...

Hvis du ønsker et fælles arkiv ville jeg istedet lægge bilelderne på NAS'en også tage "egenskaber" på de 2 computere på "billedmappen" og henvise den mappe fra users\brugernavn\billeder til \\nas\billeder

håber der er noget RAID 1/5 i den NAS fra TDC... ellers ville jeg ikke stole på den
Avatar billede claes57 Ekspert
27. marts 2012 - 21:29 #2
Allways Sync n go er bedre
http://allwaysync.com/
det skal købes for at kunne håndtere en spandfuld filer...
Tag den portable version - den kan du køre på et par maskiner uden problemer.
På den ene pc kan den så kopiere billeder til nas, og den anden pc kan så kopiere billeder fra nas til pc.

btw: tdc's nas er via nettet koblet op, så den laver en kopi hos tdc - skulle ens hus brænde ned, så køber man en ny pc, logger ind på tdc, og får alle filer sendt ned...
Avatar billede pstidsen Novice
27. marts 2012 - 22:24 #3
#1: Man kan da ikke via. Windows Sikkerhedskopiering tilgå og åbne filerne????

Hvis du ikke gider bruge penge så vælg SyncToy. Det er det bedste gratisprogram! Du kan vælge tre modes: Synchronize (ændrer og sletter begge veje), Echo (den bruger jeg til at kopiere fra computere til Dropbox. Den ændrer og sletter fra venstre til højre) og Contribute (ligesom Echo, men den sletter ingen filer). En god ting ved SyncToy (det har betalingsprogrammer dog sikkert også) er at man kan preview'e backup'en. Altså man kan se hvilke filer der bliver kopieret når man trykker Run.
Avatar billede Mads-BS Novice
28. marts 2012 - 09:00 #4
Hej alle 3, tak for jeres hurtige svar.

til juleulven:
Vi er 2 brugere på computerne. Det er vigtigt, at begge computerene har adgang til alle filer. Den ene computer er bærbar og bruges også uden for huset, så en direkte sti ned NAS kan blive et problem. Jeg vil derfor hellere have, at begge computere har alle filer på de lokale harddiske, synkronisering er derfor nødvendigt.

til Claes57:
Din idé med at sync: Com1 <-> NAS <-> Com2 minder om det jeg oprindeligt havde tænkt mig. Jeg er dog nervøs for, at den kan give problemer med synkronisering af nogle filer.
fx. en wordfil på Com1 har sidste ændringsdato 20-03-2012, og fil med samme placering på Comp2 har sidste ændringsdato 25-03-2012.
Hvis Comp1 synkroniserer med NAS bliver filen på NAS opdateret med den fra Comp1 fra 20-03-2012, men d.d. er 28-03-2012 som bliver den nye ændringsdato. Når NAS skal synkronisere med Comp2 vil den gå ud fra at wordfilen fra 25-03-2012 er forældet og overskrive den med filen fra Comp1.

Ang. TDC, så kan jeg læse i de tilsendte oplysninger, at TDC tager backup af NAS'en, dog kun op til 600mb.

til pstidsen:
Jeg har brugt SyncToy for et par år siden og det virkede fint. Mulighed for både "synchronize" og "Echo" kan være relevante.

Efter de nye tanker I har sat i gang, ender jeg med at:
Bruge SyncToy "synchronize" imellem de 2 computere. Efter denne er kørt bruger jeg SyncToy "Echo" fra den ene computer til NAS.

På den måde har jeg fælles arkiv mellem computerne, og bruger NAS som backup, og har adgang til de senest synkroniserede filer via TDC.dk

I er alle 3 velkomne til at smide et svar, så fordeler jeg point
Avatar billede pstidsen Novice
28. marts 2012 - 09:06 #5
Svar
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2012 - 10:36 #6
med allways kan du vælge, om det skal være en-vejs kopiering, eller synkronisering hvor nyeste fil overskriver ældre (begge veje).
Så den burde virke til dit formål.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
29. marts 2012 - 06:32 #7
Bare lige en lille advarsel.

Dit setup vil for det meste virke, men der er store muligheder for dirty reads og writes.

Dirty reads er når man læser en fil, som i mellemtiden er blevet opdateret af en anden bruger, men man ikke har fået informationen.
Denne er nok ikke så kritisk for dig.

Dirty writes er når overskriver en fil med en opdateret version, men i mellemtiden har en anden bruger opdateret samme fil og disse ændringer vil så også blive overskrevet og gå tabt.
Avatar billede Mads-BS Novice
29. marts 2012 - 08:40 #8
Hej Wally, tak for din "advarsel"

Grunden til at jeg stoppede med at sync for et par år siden var nemlig risikoen for dirty writes.

Jeg har dog sørget for at begge brugere har hver vores dokument-mappe. De eneste filer der benyttes fælles er billeder og musik.

Det burde derfor kun komme problemer med dirty writes såfremt den ene bruger redigerer i samme dokument på begge computere.

Jeg må prøver dette setup et stykke tid, så ser jeg efterfølgende på hvor hensigtsmæssigt det er.